Γιώργος Μούζος, 24/4/2025 - 09:10 facebook twitter linkedin Cyber Risk στα συνδεδεμένα αυτοκίνητα: Η νέα πρόκληση της ασφαλιστικής αγοράς Γιώργος Μούζος, 24/4/2025 facebook twitter linkedin Καθώς τα συνδεδεμένα οχήματα γίνονται καθημερινότητα, οι ασφαλιστές καλούνται να διαχειριστούν έναν νέο τύπο κινδύνου: τις κυβερνοαπειλές που πλήττουν τις υποδομές των έξυπνων αυτοκινήτων. Η είσοδος των συνδεδεμένων και αυτόνομων οχημάτων στην αγορά δεν αποτελεί πλέον μελλοντικό σενάριο. Με βάση στοιχεία της McKinsey (2024), έως το 2030 περισσότερα από 95% των νέων αυτοκινήτων θα διαθέτουν δυνατότητες σύνδεσης με το διαδίκτυο. Αυτή η εξέλιξη δημιουργεί τεράστιες ευκαιρίες, αλλά ταυτόχρονα φέρνει στο προσκήνιο ένα νέο και πολύπλοκο ρίσκο: τον κυβερνοκίνδυνο. Η ασφαλιστική αγορά βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με ένα πρωτόγνωρο περιβάλλον κινδύνου, όπου οι παραδοσιακοί δείκτες εκτίμησης (όπως η ηλικία του οδηγού ή ο τύπος του οχήματος) δεν επαρκούν. Η ανάγκη για νέα ασφαλιστικά προϊόντα, ειδικά σχεδιασμένα για τις IoT απειλές στα έξυπνα αυτοκίνητα, είναι επιτακτική. Cyber κίνδυνοι στον δρόμο αλλά και στο ασφαλιστικό ρίσκο Τα έξυπνα αυτοκίνητα βασίζονται σε περίπλοκα συστήματα λογισμικού, GPS, αισθητήρες και συνδεσιμότητα 5G. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να πέσουν θύματα κακόβουλων επιθέσεων όπως: - Απομακρυσμένος έλεγχος του οχήματος από hacker (χαρακτηριστική η περίπτωση Jeep Cherokee το 2015) - Παραβίαση προσωπικών δεδομένων μέσω των infotainment συστημάτων - Αλλοίωση δεδομένων τηλεματικής, με συνέπειες στην τιμολόγηση ασφαλίστρων - Κακόβουλη παρέμβαση στα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (ADAS) που οδηγεί σε ατυχήματα Σύμφωνα με έκθεση του ENISA (European Union Agency for Cybersecurity, 2023), η μέση ζημία από κυβερνοεπίθεση σε ένα συνδεδεμένο όχημα μπορεί να φτάσει τα 25.000 ευρώ ανά περιστατικό – χωρίς να υπολογίζονται οι νομικές ή κανονιστικές επιπτώσεις. Πώς απαντούν οι ασφαλιστικές εταιρείες; Οι εταιρείες του ασφαλιστικού κλάδου ανταποκρίνονται ήδη με νέα προϊόντα και μοντέλα ασφάλισης που περιλαμβάνουν: - Cyber Liability για οχήματα: Καλύπτει ζημίες από παραβίαση δεδομένων ή κυβερνοεπιθέσεις. - IoT risk assessment policies: Προσαρμοσμένες αξιολογήσεις ανάλογα με τις τεχνολογικές δυνατότητες του οχήματος. - Ιnsurance-as-a-Service APIs: Που αξιοποιούν real-time data από τα συστήματα του αυτοκινήτου για δυναμική τιμολόγηση. - Πολυεπίπεδη ασφάλιση: Συνδυασμός κλασικής κάλυψης και ψηφιακής προστασίας (dual-layer policies). Σε νομικό επίπεδο, ο Κανονισμός UNECE WP.29 (σε ισχύ από τον Ιούλιο 2024 για τα νέα μοντέλα στην Ε.Ε.) καθιστά υποχρεωτική τη διαχείριση κυβερνοασφάλειας στα συνδεδεμένα οχήματα. Αυτό επηρεάζει άμεσα τη διαδικασία ανάληψης κινδύνου από τις ασφαλιστικές. Τι σημαίνει αυτό για τον ασφαλιστή σήμερα; Οι επαγγελματίες του κλάδου καλούνται να ενισχύσουν τις τεχνικές τους γνώσεις, να συνεργαστούν με ειδικούς στο cybersecurity και να αναπτύξουν νέες στρατηγικές underwriting. Η αξιολόγηση cyber κινδύνου σε ένα αυτοκίνητο δεν είναι πλέον θέμα εξοπλισμού, αλλά λογισμικού και διασύνδεσης. Είναι ξεκάθαρο πλέον πως ο κυβερνοκίνδυνος στα συνδεδεμένα αυτοκίνητα δεν είναι θεωρία, είναι πραγματικότητα. Οι ασφαλιστικές εταιρείες που θα προσαρμοστούν γρήγορα, με καινοτόμα προϊόντα και βαθιά κατανόηση των τεχνολογιών, θα κερδίσουν σε ανταγωνιστικότητα και αξιοπιστία. Η εποχή του «ασφαλίζω λαμαρίνες» τελείωσε. Καλωσορίσατε στην εποχή της "ψηφιακής μικροζημιάς". Είστε έτοιμοι να αξιολογήσετε τον κίνδυνο εκεί που δεν τον βλέπει το ανθρώπινο μάτι – αλλά μόνο ο κώδικας του λογισμικού; Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Γιώργος Μούζος, 23/07/2025 - 09:00 Πώς τα πρότυπα Euro NCAP αλλάζουν το τοπίο στα ασφαλιστικά τιμολόγια;
Γιώργος Μούζος, 21/07/2025 - 08:50 Ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις διακοπές: Τι πρέπει να γνωρίζει ο ασφαλιστής για τη σωστή κάλυψη του πελάτη του;
Γιώργος Μούζος, 17/07/2025 - 09:00 AI-driven Predictive Modeling: Πώς αλλάζει την πρόβλεψη αναγκών συντήρησης οχημάτων και τι σημαίνει για τις ασφαλιστικές εταιρείες;
Γιώργος Μούζος, 14/07/2025 - 08:57 Blockchain: Η επανάσταση στην καταπολέμηση της ασφαλιστικής απάτης στον κλάδο αυτοκινήτου
Adaptive Cruise Control: Άνεση με κόστος την ασφάλεια; Τι σημαίνει αυτό για τους ασφαλιστές; Νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι το Adaptive Cruise Control ενδέχεται να αυξάνει την πιθανότητα ατυχημάτων. Τι σημαίνει αυτό για τους ασφαλιστές... Γιώργος Μούζος, 11/07/2025 - 09:37
Πώς η άνοδος των ηλεκτρικών ποδηλάτων και e-scooters επαναπροσδιορίζει τον ρόλο της ασφάλισης; Τα e-scooters και τα ηλεκτρικά ποδήλατα φέρνουν επανάσταση στην αστική μετακίνηση, αλλά και νέο τοπίο ευθυνών για τον ασφαλιστικό κλάδο. Τα... Γιώργος Μούζος, 09/07/2025 - 09:09
Ασφάλεια και ADAS: Νέα δεδομένα στις δοκιμές που αλλάζουν τον ασφαλιστικό κλάδο Πώς η νέα γενιά τεχνολογιών στα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) επηρεάζει τις ασφαλιστικές εταιρείες και αλλάζει τον τρόπο αξιολόγησης του... Γιώργος Μούζος, 07/07/2025 - 09:04
Καύσωνας & οδήγηση: Ο αόρατος εχθρός πίσω από την αύξηση των τροχαίων Το καλοκαίρι έχει μπει για τα καλά και οι καύσωνες είναι προ των πυλών. Αυτό το κύμα ζέστης, δεν είναι... Γιώργος Μούζος, 03/07/2025 - 09:00
Αφιέρωμα Leasing: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε ως ασφαλιστές - Πώς το leasing έχει μετασχηματίσει τον κλάδο του αυτοκινήτου και πώς αντίστοιχα έχει επηρεάσει την ασφαλιστική αγορά - Συμφέρει να κάνει κάποιος leasing; Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Nextdeal (Τεύχος 562) Του Γιώργου Μούζου Το leasing έχει καθιερωθεί ως ένας από τους βασικούς μηχανισμούς χρηματοδότησης στον τομέα... Γιώργος Μούζος, 30/06/2025 - 15:25
Γερασμένος στόλος οχημάτων: «Ωρολογιακή βόμβα» για τις ασφαλιστικές εταιρείες; Πώς η αύξηση της μέσης ηλικίας των οχημάτων επηρεάζει τα συμβόλαια, το ρίσκο και τα κόστη αποζημιώσεων; Κάθε φορά που ένας... Γιώργος Μούζος, 30/06/2025 - 09:05