close
Αρχική
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • Ιδιωτική Ασφάλιση
    • Κοινωνική Ασφάλιση
    • Επαγγελματικά Ταμεία
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
    • Υγεία
    • Αυτοκίνητο
    • Οικονομία
    • Τράπεζες
    • Πολιτική
    • Κοινωνία
    • Bancassurance
    • Διεθνή
    • Πολιτισμός
    • Τεχνολογία
    • Καταναλωτικά Νέα
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΗΣ
    • Διαμεσολάβηση
    • Ασφαλιστικά Γραφεία
    • Πωλήσεις
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα και Ασφάλιση
    • Αγγελίες
    • Λεξικό
  • ΠΡΟΪΟΝΤΑ
    • Σύνταξη
    • Υγεία
    • Περιουσία
    • Αυτοκίνητο
    • Bancassurance
    • Τραπεζικά
    • Λοιποί Κλάδοι
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡA
    • Ασφαλιστικές Εταιρείες
    • Θεσμικοί Φορείς
      • Ενώσεις - Σύλλογοι - Οργανισμοί - Διεύθυνση Εποπτείας
      • Διεθνείς Οργανισμοί
    • Φορείς Υγείας
    • Νομοθεσία
    • Μελέτες / Στατιστικά
    • Οικονομικά Αποτελέσματα
    • Άλλοι φορείς
      • Επιμελητήρια
      • ΕΦΚΑ - Ασφαλιστικά Ταμεία
      • Εφορίες
      • ΟΤΑ
      • Υπουργεία
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • Άρθρα
    • Αρθρογράφοι
    • Βήμα Αναγνωστών
    • Ψηφοφορίες
  • Αρχική
  • Ασφαλιστικές Ειδήσεις
  • Ιδιωτική Ασφάλιση

ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦAΛΙΣΗ

Phishing: Ηλεκτρονικές απάτες σε τραπεζικούς λογαριασμούς και προστασία των πελατών
Nextdeal newsroom
Nextdeal newsroom,
9/5/2022 - 09:57
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

Phishing: Ηλεκτρονικές απάτες σε τραπεζικούς λογαριασμούς και προστασία των πελατών

Nextdeal newsroom, 9/5/2022
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

Του Δημήτρη Σπυράκου*

Phishing (ηλεκτρονικό «ψάρεμα») ονομάζονται πρακτικές εξαπάτησης (με πλαστές ιστοσελίδες, ηλεκτρονικά μηνύματα ή ειδοποιήσεις), με τις οποίες οι δράστες πληροφορούνται ή υφαρπάζουν τους μυστικούς κωδικούς (ΡΙΝ, ΤΑΝ) των καταναλωτών για διαδικτυακές συναλλαγές και προβαίνουν σε μεταφορές χρημάτων από τους λογαριασμούς τους που δεν μπορούν να ανατραπούν. Ο κίνδυνος τέτοιων πρακτικών, ενόψει της μεγάλης σημασίας που έχει πλέον προσλάβει το Online-Banking, είναι μεγάλος. Οι επιθέσεις phishing τείνουν να γίνουν ο τρόμος αιφνιδιασμένων καταναλωτών. Οι τελευταίοι, μέσα σε λίγα λεπτά, μπορούν να δουν τις οικονομίες που διατηρούν στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους να έχουν λεηλατηθεί. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει, λοιπόν, να γνωρίζουν τα μέσα προστασίας και τις δυνατότητες ανάκτησης των χρημάτων τους.

Στην περίπτωση του phishing δεν υπάρχει έγκυρη εντολή του πελάτη προς την τράπεζα για τη διαβίβαση των χρημάτων. Συνεπώς, η τράπεζα δεν δικαιούται να απαιτήσει από τον πελάτη, στο πλαίσιο της διαχείρισης του λογαριασμού που παρέχει, τις δαπάνες στις οποίες υποβλήθηκε για την εκτέλεση μίας τέτοιας εντολής. Υπό το πρίσμα αυτό η απάτη εκδηλώνεται κατ’ αρχήν σε βάρος της τράπεζας. Όμως, στην πράξη, σε όλες τις περιπτώσεις, η τράπεζα συμψηφίζει μονομερώς και στο σύνολό της την εν λόγω δαπάνη-ζημία, χρεώνοντας με το αντίστοιχο ύψος το λογαριασμό που διατηρεί ο πελάτης σε αυτή. Ως νομική δε βάση για την αποκατάσταση της ζημίας της, με τη μετακύλησή της στον καταναλωτή, η τράπεζα επικαλείται (ή εννοεί) την παραβίαση του καθήκοντος του τελευταίου για επιμελή διαφύλαξη της μυστικότητας των στοιχείων απέναντι σε οποιονδήποτε τρίτον. Η δε επιμελής συμπεριφορά που οφείλει να επιδεικνύει ο πελάτης περιλαμβάνει όχι μόνο την τήρηση της μυστικότητας των κωδικών αριθμών αλλά και τη σωστή αντίδραση απέναντι σε καταστάσεις ή στιγμές που είναι ύποπτες για την υφαρπαγή των στοιχείων αυτών.

Ο πελάτης έχει, λοιπόν, ευθύνη, όταν από βαριά αμέλεια γνωστοποιεί στοιχεία, τα οποία έχει αναλάβει την υποχρέωση να διατηρεί μυστικά και επιτρέπουν την διενέργεια των παράνομων συναλλαγών. Πότε υπάρχει βαριά αμέλεια, κρίνεται με βάση τις ιδιαίτερες περιστάσεις και κατά περίπτωση. Το βέβαιο είναι ότι ο πελάτης δεν φέρει ευθύνη όταν η κατασκόπευση και παράνομη πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς επιτυγχάνεται δίχως τη δική του επιρροή (λ.χ. πρακτικές pharming).

Ωστόσο, η αποδοχή της ευθύνης του πελάτη δεν απαλλάσσει την τράπεζα από τη δική της ευθύνη στην πρόκληση της ζημίας. Έτσι, πέραν από την ευθύνη του πελάτη, σημασία έχει στις εν λόγω υποθέσεις και η συνυπαιτιότητα της τράπεζας, αν δηλαδή αυτή έχει λάβει εγκαίρως επαρκή μέτρα για την αποτελεσματική παρεμπόδιση του phishing. Η χρήση των κωδικών ΡΙΝ και ΤΑΝ που μόνο ο καταναλωτής γνωρίζει, ασφαλώς συνιστούν για την τράπεζα ένα τεκμήριο για τη γνησιότητα της εντολής πελάτη. Αντίστοιχα, όμως: Όπως υπάρχουν ύποπτες συμπεριφορές, τις οποίες θα πρέπει να αντιλαμβάνονται ως τέτοιες οι καταναλωτές και να μην ενδίδουν ή παρασύρονται από αυτές, αντίστοιχα υπάρχουν ύποπτες συναλλαγές (εντολές διαβίβασης), τις οποίες ομοίως οι τράπεζες μπορούν με τα μέσα που οι ίδιες διαθέτουν να τις εντοπίζουν και να τις αποτρέπουν. Πλέον, οι τράπεζες έχουν τη δυνατότητα και πολλές, άλλωστε, έχουν αναπτύξει συστήματα εντοπισμού των ύποπτων συναλλαγών που κλονίζουν το τεκμήριο γνησιότητας και ενεργοποιούν μηχανισμούς επιβεβαίωσης της συναλλαγής, οι οποίες και οδηγούν στην αποτροπή της πραγματοποίησης των παράνομων μεταφορών χρημάτων. Μία τράπεζα που σήμερα δεν παρέχει την λειτουργία αυτή, είναι υπόλογη για παρωχημένη προστασία.

Το phishing είναι μία απειλή που δεν μπορεί να αγνοηθεί στην πραγματικότητα των διαδικτυακών τραπεζικών συναλλαγών. Οι τράπεζες δεν μπορούν να παραβλέπουν το γεγονός ότι πλήθος καταναλωτών - μάλιστα ανεξαρτήτως προσωπικών χαρακτηριστικών - πέφτει θύμα απατηλών συμπεριφορών και να αδιαφορούν για τις δυνατότητες και τα μέσα που οι ίδιες θα μπορούσαν να αναπτύξουν και να διαθέτουν ώστε να προλαβαίνουν τις απάτες αυτές. Οι τράπεζες είναι, άλλωστε, αυτές που διαμορφώνουν και λειτουργούν τα διαδικτυακά συστήματα πληρωμών, αντλούν κέρδη και εξοικονομούν δαπάνες από αυτά, προτρέπουν δε πλέον το σύνολο των καταναλωτών στην αξιοποίησή τους. Ως εκείνες λοιπόν που τα εξουσιάζουν, έχουν, τόσο με βάση την ειδική νομοθεσία, όσο και με βάση τις αρχές της καλής πίστης και της ασφάλειας των συναλλασσομένων, υποχρέωση να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να αποτρέπουν τις κακόβουλες επιθέσεις ή προσβάσεις στα συστήματα. Πριν καταστήσουν υπεύθυνους τους καταναλωτές για τη ζημία που οι ίδιες υφίστανται, οφείλουν από την πλευρά τους να έχουν εξαντλήσει και αξιοποιήσει κάθε δυνατότητα για την αποτροπή της.

Εξάλλου, η αναγνώριση του κινδύνου του phishing για την ασφάλεια των συναλλαγών επιβάλλει και διαμορφώνει ένα ευρύτερο πλέγμα υποχρεώσεων των τραπεζών για προσυμβατική και συμβατική πληροφόρηση ενόψει ή στο πλαίσιο των συμβάσεων παροχής τραπεζικών υπηρεσιών μέσω διαδικτύου. Οι κάτοχοι των λογαριασμών θα πρέπει να ενημερώνονται για τους κινδύνους που ενέχουν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές και να έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόζουν τη συμβατική τους σχέση με την τράπεζα, περιορίζοντας ή οριοθετώντας, με βάση και τις ανάγκες τους σε διαδικτυακές τραπεζικές υπηρεσίες, τους κινδύνους που αυτές ενέχουν. Πλήθος καταναλωτών που πέφτουν θύματα των εν λόγω πρακτικών αγνοούν το ύψος που μπορούν να φθάνουν τα ποσά που μέσα σε ελάχιστο χρόνο μπορούν να εξαφανιστούν από το λογαριασμό τους. Ακόμη περισσότερο αγνοούν την πρόσβαση που μπορούν να αποκτούν οι δράστες σε στοιχεία ή λογαριασμούς που δεν είναι συνδεδεμένοι με το διαρρηγνυόμενο μέσο πληρωμής. Η μη τήρηση υποχρεώσεων ενημέρωσης και διαφώτισης των πελατών που θα επηρέαζε τη συμπεριφορά τους, είναι λόγος που αποτρέπει ολικά ή μερικά τη μετακύληση της ζημιάς στους πελάτες.

Ουδόλως, λοιπόν, δικαιολογείται να χρεώνουν οι τράπεζες, άνευ ετέρου, τους λογαριασμούς των πελατών με τις ζημιές που προκαλούν οι απατηλές συναλλαγές. Κάθε περίπτωση phishing είναι μία πρόκληση για την κατανομή/έκταση της ευθύνης.


*Ο Δημήτρης Σπυράκος είναι Διδάκτωρ Νομικής – Δικηγόρος, πρώην Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή.

Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
  • TAGS:
  • Δημήτρης Σπυράκος
  • phishing
  • ηλεκτρονικό ψάρεμα
  • ηλεκτρονικές απάτες
  • τραπεζικοί λογαριασμοί
  • προστασία
  • προστασία πελατών
  • πελάτες

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

  • Αναπροσαρμογή ασφαλίστρων στις ασφαλίσεις υγείας και Δείκτης ΙΟΒΕ
    Nextdeal newsroom, 31/3/2022

    Αναπροσαρμογή ασφαλίστρων στις ασφαλίσεις υγείας και Δείκτης ΙΟΒΕ

  • Αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου και αρχή της διαφάνειας: Μία άρρηκτη σχέση – Με αφορμή το άρθρο 268 Ν. 4738/2020 για τις νοσοκομειακές ασφαλίσεις
    Nextdeal newsroom, 2/11/2020

    Αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου και αρχή της διαφάνειας: Μία άρρηκτη σχέση – Με αφορμή το άρθρο 268 Ν. 4738/2020 για τις νοσοκομειακές ασφαλίσεις

  • Νοσοκομειακές ασφαλίσεις: Τι ισχύει για την αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου;

    Νοσοκομειακές ασφαλίσεις: Τι ισχύει για την αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου;

    Του Δημήτρη Σπυράκου* Οι όροι που αφορούν τις αυξήσεις των ασφαλίστρων νοσοκομειακής κάλυψης έχουν αποτελέσει αντικείμενο έντονης αντιδικίας των καταναλωτών και...
    Nextdeal newsroom, 14/05/2020 - 09:49 14/5/2020
  • Δημήτρης Σπυράκος πρόεδρος ΕΔΙΠΚΑ στο Nextdeal.gr: Η οδηγία για την διαμεσολάβηση προστατεύει τους καταναλωτές που αγοράζουν επενδυτικά-ασφαλιστικά προϊόντα

    Δημήτρης Σπυράκος πρόεδρος ΕΔΙΠΚΑ στο Nextdeal.gr: Η οδηγία για την διαμεσολάβηση προστατεύει τους καταναλωτές που αγοράζουν επενδυτικά-ασφαλιστικά προϊόντα

    To νέο πλαίσιο για τα ασφαλιστικά προϊόντα επενδυτικού χαρακτήρα που διαμορφώνεται από την κοινοτική οδηγία για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, παρουσιάστηκε...
    Nextdeal newsroom, 01/02/2018 - 12:06 1/2/2018

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

H DAÈS υποστηρικτής της 3ης Συλλεκτικής Έκθεσης Αθηνών
15:54 H DAÈS υποστηρικτής της 3ης Συλλεκτικής Έκθεσης Αθηνών
  • 15:40 Κινητοποίηση της Τράπεζας της Ελλάδος μετά από παρέμβαση του Ε.Ε.Θ. για τις αθέμιτες πρακτικές τραπεζών
  • 15:34 Ξεκινά σήμερα στον Ευαγγελισμό η πιλοτική εφαρμογή ιχνηλάτησης των ασθενών στις εφημερίες
  • 15:25 Eurobank: Στην Αθήνα το 1ο Επιχειρηματικό Forum Ινδίας - Ελλάδας - Κύπρου
  • 15:16 Ανακοίνωση της ΟΑΣΕ σχετικά με ορισμένα νοσοκομειακά συμβόλαια της Εθνικής Ασφαλιστικής
  • 15:01 Τράπεζα της Ελλάδος: Εξωγενείς οι κίνδυνοι για την χρηματοπιστωτική σταθερότητα
  • 14:48 Νέος Γενικός Διευθυντής στην Πανελλήνια Ένωση Φαρμακοβιομηχανίας ο Δρ. Αθανάσιος Κοτσιαρός
  • 14:10 Υποβολή αιτήσεων συμμετοχής προμηθευτών στο πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
  • 14:00 Η Eastern European Electric Company B.V. (EEEC) πραγματοποίησε με επιτυχία την πρώτη έκδοση ομολόγου ύψους 500 εκατ. ευρώ
  • 13:54 Έκτακτο Δελτίο Επιδείνωσης Καιρού της ΕΜΥ: Τι φέρνει το καιρικό σύστημα INES - Ποιες περιοχές θα επηρεαστούν
  • 13:51 Kρατικός προϋπολογισμός: Πλεόνασμα ύψους 1,866 δισ. ευρώ την περίοδο του Ιανουαρίου - Απριλίου
  • 13:33 KPMG: Παγκόσμια μελέτη αποκαλύπτει ότι η εμπιστοσύνη στην Τεχνητή Νοημοσύνη παραμένει κρίσιμη πρόκληση, αντικατοπτρίζοντας την ένταση μεταξύ ωφελειών και κινδύνων
  • 13:22 Πως να αποφύγετε τον πόνο που προκαλούν τα smartphones στον αυχένα!
  • 13:03 Άγιος Παχώμιος ο κοινοβιοάρχης
  • 12:50 Η Allianz ανακοινώνει ιστορικό ρεκόρ λειτουργικού κέρδους και βρίσκεται πλήρως εντός στόχων για το σύνολο του έτους - 1ο Τρίμηνο 2025
  • 10:45 Η ετήσια έρευνα της Deloitte για τις προτεραιότητες των Gen Z και Millennials αποκαλύπτει ότι εστιάζουν στην προσωπική τους εξέλιξη, αναζητώντας οικονομική ασφάλεια, νόημα και ποιότητα στη ζωή τους
  • 10:13 Το ΕΣΥ στην κορυφή της λίστας με τα «φέσια» προς ιδιώτες
  • 10:05 Κυριάκος Πιερρακάκης: Επεκτείνουμε το επενδυτικό clawback ως το 2030
  • 09:50 Howden Agents: Ενίσχυση των υπηρεσιών διεθνών ασφαλίσεων υγείας με την εξαγορά της CERESOLE Insurance Agents
  • 09:45 Χρυσή Διάκριση για τη Hoolie Pet Insurance στα Pet Awards 2025
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  1. 14/5 Η ΕΥΡΩΠΗ HOLDINGS ανακοινώνει τις εξαγορές της ΝΑΚ INSURANCE BROKERS A.E. και της ΑΜΥΝΑ – Μεσίτες Ασφαλίσεων Ι.Κ.Ε.
  2. 12/5 H ΕΑΕΕ εξηγεί τι πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων για την υποχρεωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών που ισχύει από 1.6.2025
  3. 14/5 Η MEGA Brokers εξαγοράζει την εταιρεία ’’Αθηναϊκοί Ασφαλιστικοί Πράκτορες ΜΙΚΕ.”
  4. 12/5 Ταξί: Πληροφορίες για οριστική απεργία στις 28 και 29 Μαΐου
  5. 15/5 Howden Agents: Ενίσχυση των υπηρεσιών διεθνών ασφαλίσεων υγείας με την εξαγορά της CERESOLE Insurance Agents
  6. 9/5 ΠΡΟΣΟΧΗ: Σε εξέλιξη μεγάλη τηλεφωνική απάτη στο WhatsApp μέσω SMS - Μην απαντήσετε (φωτο)
  7. 13/5 Πωλήσεις: Συλλογή Ιδεών Marketing - Πλησιάζοντας μικροεπιχειρηματίες

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ

Config Page Gr

Διεύθυνση: Φιλελλήνων 3, 10557
Σύνταγμα, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3229394 Fax: 210 3257074 Email: [email protected]

NEWSLETTER

Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα.

FOLLOW US

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • YouTube

QUICK LINKS

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ
  • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

© 2018 Nextdeal.gr

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Newsletter
  • Like Us on
    Facebook

  • Follow Us on
    Twitter

  • Follow Us on
    Instagram

  • Follow Us on
    LinkedIn

  • Subscribe on
    YouYube