close
Αρχική
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • Ιδιωτική Ασφάλιση
    • Κοινωνική Ασφάλιση
    • Επαγγελματικά Ταμεία
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
    • Υγεία
    • Αυτοκίνητο
    • Οικονομία
    • Τράπεζες
    • Πολιτική
    • Κοινωνία
    • Bancassurance
    • Διεθνή
    • Πολιτισμός
    • Τεχνολογία
    • Καταναλωτικά Νέα
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΗΣ
    • Διαμεσολάβηση
    • Ασφαλιστικά Γραφεία
    • Πωλήσεις
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα και Ασφάλιση
    • Αγγελίες
    • Λεξικό
  • ΠΡΟΪΟΝΤΑ
    • Σύνταξη
    • Υγεία
    • Περιουσία
    • Αυτοκίνητο
    • Bancassurance
    • Τραπεζικά
    • Λοιποί Κλάδοι
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡA
    • Ασφαλιστικές Εταιρείες
    • Θεσμικοί Φορείς
      • Ενώσεις - Σύλλογοι - Οργανισμοί - Διεύθυνση Εποπτείας
      • Διεθνείς Οργανισμοί
    • Φορείς Υγείας
    • Νομοθεσία
    • Μελέτες / Στατιστικά
    • Οικονομικά Αποτελέσματα
    • Άλλοι φορείς
      • Επιμελητήρια
      • ΕΦΚΑ - Ασφαλιστικά Ταμεία
      • Εφορίες
      • ΟΤΑ
      • Υπουργεία
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • Άρθρα
    • Αρθρογράφοι
    • Βήμα Αναγνωστών
    • Ψηφοφορίες
  • Αρχική
  • Ασφαλιστικές Ειδήσεις
  • Ιδιωτική Ασφάλιση

ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦAΛΙΣΗ

Νοσοκομειακές ασφαλίσεις: Τι ισχύει για την αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου;
Nextdeal newsroom
Nextdeal newsroom,
14/5/2020 - 09:49
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

Νοσοκομειακές ασφαλίσεις: Τι ισχύει για την αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου;

Nextdeal newsroom, 14/5/2020
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

Του Δημήτρη Σπυράκου*

Οι όροι που αφορούν τις αυξήσεις των ασφαλίστρων νοσοκομειακής κάλυψης έχουν αποτελέσει αντικείμενο έντονης αντιδικίας των καταναλωτών και των ενώσεών τους με τις ασφαλιστικές εταιρίες. Ήδη, άλλωστε, από το 2001 οι σχετικοί όροι κρίθηκαν με απόφαση του Αρείου Πάγου καταχρηστικοί. Ωστόσο, στα χρόνια που ακολούθησαν, οι εταιρίες δεν συμμορφώθηκαν προς τις επιταγές διαφάνειας που προέκυπταν από τη νομοθεσία και τη νομολογία. Τα ασφαλιστήρια εξακολουθούσαν να εμπεριέχουν μονομερείς όρους,  συχνά απλώς μόνο πιο φλύαρους, δίχως όμως και πάλι να εξαρτούν τη διαμόρφωση του ασφαλίστρου από εύλογα και προσβάσιμα στον καταναλωτή κριτήρια. 

Το πρόβλημα επιδεινώθηκε ιδίως στα χρόνια της κρίσης, όταν, παρά το γεγονός ότι οι μισθοί και οι συντάξεις υποχώρησαν, όπως άλλωστε και οι δείκτες της Στατιστικής Αρχής που κατέγραφαν τις μεταβολές του κόστους στις υπηρεσίες υγείας, πολλές εταιρίες εξακολουθούσαν να επιβάλλουν μεγάλες και αδικαιολόγητες  αυξήσεις. 

Η συμπεριφορά αυτή των ασφαλιστικών εταιριών προκάλεσε, όπως ήταν φυσικό, και την παρέμβαση των εποπτικών αρχών, για το προκείμενο ζήτημα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, που οδήγησε  μάλιστα στην επιβολή κυρώσεων για χρήση  καταχρηστικών όρων. Παράλληλα, το Υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησε, ήδη από  το 2011, με βάση εξουσιοδοτική διάταξη νόμου, στην απαγόρευση χρήσης των μονομερών αυτών όρων, καθιστώντας έτσι τους όρους αυτούς όχι απλά καταχρηστικούς αλλά και μη νόμιμους.

Τα τελευταία χρόνια έχει εκδοθεί ένα πλήθος αποφάσεων από πολιτικά και διοικητικά δικαστήρια που δεν αφήνουν αμφιβολία για τη μη νομιμότητα της ακολουθούμενης από  ασφαλιστικές εταιρίες  παραπάνω πρακτικής.

Καταρχήν, τα πολιτικά δικαστήρια επιβεβαιώνουν, με συνεχείς αποφάσεις,  την καταχρηστικότητα των όρων. Το σημαντικό όμως είναι ότι πλέον προβαίνουν στην ερμηνευτική κάλυψη του κενού που αφήνει η ακυρότητα των όρων  και διατάσσουν, με βάση τους αντικειμενικούς δείκτες  που υιοθετούν, την επιστροφή του αδικαιολόγητου μέρους από τα καταβληθέντα ασφάλιστρα στους καταναλωτές, ενώ και το ασφάλιστρο διαμορφώνεται εφεξής σε χαμηλότερα επίπεδα (ενδεικτικά ΠΠΑ 2350/2019,  ΜΠΑ 9473/2019, ΠΠΑ 1025/2018, ΠΠΑ 1539/2018, ΠΠΑ 244/2018, ΠΠΑ 1227/2016, ΠΠΑ 4065/2015, ΕφΑθ 4108/2012 κ.ά.).

Κατά δεύτερον, τα διοικητικά δικαστήρια επιβεβαιώνουν ομοίως την παράβαση της απαγόρευσης χρήσης καταχρηστικών όρων, κρίνοντας ορθές τις διοικητικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν, μετριάζοντας απλώς, σε κάποιες περιπτώσεις, το ύψος τους (ενδ. ΔΕφΑθ 4197/2017, ΔΠΑ 12741/2019, 3902/2016).

Κατά τρίτον, το Συμβούλιο της Επικρατείας, με τη με αριθμό 552/2019 απόφασή του, απέρριψε την αίτηση ακυρώσεως μεγάλης ασφαλιστικής εταιρίας  που αμφισβητούσε τη νομιμότητα της παραπάνω υπουργικής απόφασης. 

Έτσι, οι μακροχρόνιες νοσοκομειακές καλύψεις αποδεικνύονται, έστω και μετά από δικαστικό αγώνα των ασφαλισμένων για την αποκατάσταση της διαφάνειας, ασφαλείς, οδηγώντας, στο τέλος,  σε ένα λογικό ασφάλιστρο.  Δεν είναι, εξάλλου, και λίγες οι εταιρίες, οι οποίες αντιλαμβανόμενες το πρόβλημα, περιορίζονται σε μετριοπαθείς μεταβολές ή επιδεικνύουν διαλλακτική διάθεση απέναντι στα παράπονα των καταναλωτών. Γι’ αυτό και οι καταναλωτές έχουν κάθε λόγο να διαφυλάξουν και να διακρατήσουν τις μακροχρόνιες αυτές ασφαλίσεις.

Από την άλλη, εταιρίες, είτε για να παρακάμψουν τις παραπάνω απαιτήσεις διαφάνειας, είτε για τεχνικούς/αναλογιστικούς λόγους, επιλέγουν  την προώθηση στην αγορά των ετησίως ανανεούμενων συμβολαίων για τις νοσοκομειακές καλύψεις. Δεν είναι μάλιστα λίγα τα παράπονα καταναλωτών για αθέμιτες εμπορικές  πρακτικές, προκειμένου να κατευθυνθούν οι παλαιοί ασφαλισμένοι στα προγράμματα αυτά.  Οι διαμεσολαβούντες οφείλουν, αν όχι να συμβουλεύουν τους καταναλωτές  να κρατήσουν τις μακροχρόνιες ασφαλίσεις, πάντως, να τους διαφωτίζουν για τα μειονεκτήματα της αλλαγής. Διαφορετικά έχουν σοβαρές, καταρχήν,  αστικές ευθύνες. Αν δε  οι παραλείψεις είναι σκόπιμες και υποθάλπονται από κρυφές αμοιβές, τότε διευρύνεται όχι μόνο ο κύκλος των υπευθύνων αλλά και η έκταση (τα είδη) της ευθύνης. 

Τα ετήσια προγράμματα βρίθουν από μονομερείς όρους, όχι μόνο όσον αφορά τη διαμόρφωση του ασφαλίστρου, αλλά και των ειδικότερων παροχών. Έχοντας  διανύσει ήδη κάποια αξιόλογη διάρκεια παρουσίας στη συναλλακτική ζωή, τα μειονεκτήματά τους γίνονται πλέον αντιληπτά και από τους ασφαλισμένους. Όχι μόνο μειώνονται στην πορεία παροχές αλλά και οι αυξήσεις που κατ’ έτος πραγματοποιούνται είναι τελικά μεγάλες. Ήδη, πρόσφατα μάλιστα, σε κάποιες εταιρίες (σχεδόν) διψήφιες σε ποσοστό.

Θα ήταν, ωστόσο, λάθος να θεωρήσουν οι ασφαλιστικές εταιρίες ότι διαθέτοντας  «ετησίως» ανανεούμενες ασφαλίσεις, ξεφορτώνονται τις υποχρεώσεις διαφάνειας. Για λόγους προφανείς οι νοσοκομειακές ασφαλίσεις δεν μπορούν να εξομοιωθούν με τις συνήθεις ασφαλίσεις ζημιών. Είναι απολύτως δικαιολογημένη η προσδοκία του ασφαλισμένου για μακροχρόνια κάλυψη, την οποία, άλλωστε, και οι  ασφαλίσεις αυτές πραγματεύονται. Οι εταιρίες οφείλουν, γι’ αυτό, να τις οργανώνουν και να τις διαθέτουν με διαφάνεια αλλά και να τις διαχειρίζονται με σύνεση.


*Ο Δημήτρης Σπυράκος είναι Διδάκτωρ Νομικής – Δικηγόρος, πρώην Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή

Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
  • TAGS:
  • Δημήτρης Σπυράκος
  • νοσοκομειακές ασφαλίσεις
  • νοσοκομειακές καλύψεις
  • αναπροσαρμογή ασφαλίστρων
  • αυξήσεις
  • ασφάλιστρα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

  • Δημήτρης Σπυράκος πρόεδρος ΕΔΙΠΚΑ στο Nextdeal.gr: Η οδηγία για την διαμεσολάβηση προστατεύει τους καταναλωτές που αγοράζουν επενδυτικά-ασφαλιστικά προϊόντα
    Nextdeal newsroom, 1/2/2018

    Δημήτρης Σπυράκος πρόεδρος ΕΔΙΠΚΑ στο Nextdeal.gr: Η οδηγία για την διαμεσολάβηση προστατεύει τους καταναλωτές που αγοράζουν επενδυτικά-ασφαλιστικά προϊόντα

  • Αλλαγές στις προμήθειες των ασφαλιστών φέρνει ο Σπυράκος
    Nextdeal newsroom, 4/5/2011

    Αλλαγές στις προμήθειες των ασφαλιστών φέρνει ο Σπυράκος

  • Δημήτρης Σπυράκος: Η πράξη 30 δεν αλλάζει το ισχύον καθεστώς στην είσπραξη των ασφαλίστρων - Πώς κρίνει τις πράξεις της ΤτΕ

    Δημήτρης Σπυράκος: Η πράξη 30 δεν αλλάζει το ισχύον καθεστώς στην είσπραξη των ασφαλίστρων - Πώς κρίνει τις πράξεις της ΤτΕ

    Η προκαταβολή του ασφαλίστρου αποτελεί ήδη τον κανόνα στην ασφαλιστική νομοθεσία επισημαίνει ο δικηγόρος και πρώην Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή κ.Δημήτρης...
    Nextdeal newsroom, 30/01/2014 - 10:47 30/1/2014
  • Σπυράκος: Παρεμβαίνει στο κόστος υπηρεσιών υγείας

    Σπυράκος: Παρεμβαίνει στο κόστος υπηρεσιών υγείας

    Μία νέα ισορροπία στις σχέσεις ασφαλιστικών εταιρειών και ιδιωτικών νοσοκομείων επιδιώκει να φέρει ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή με το σχέδιο...
    Nextdeal newsroom, 13/05/2011 - 11:14 13/5/2011

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Αραρίσκοντας Ηλίας Προβόπουλος: Αποχαιρετισμός σε έναν πικρό Μάρτιο
16:35 Αραρίσκοντας Ηλίας Προβόπουλος: Αποχαιρετισμός σε έναν πικρό Μάρτιο
  • 16:03 Open House Athens 2023: Η μεγαλύτερη αρχιτεκτονική γιορτή της Αθήνας σε περιμένει!
  • 15:07 Μ. Βαρβιτσιώτης: Ελλάδα και Ισπανία ενισχύουμε τη συνεργασία μας απέναντι στις κοινές ευρωπαϊκές προκλήσεις
  • 15:00 Ημερίδα «Αιχμές στην ηπατολογία: Λίπωση του ήπατος - Η σιωπηλή πρόκληση»
  • 14:38 Η Μαριάννα Πολιτοπούλου, η Φιλίππα Μιχάλη και το δείπνο έκπληξη στην Ισπανία, της NN International!
  • 13:41 Τριήμερο εκδηλώσεων για την υγεία από την UNESCO Πειραιώς και Νήσων!
  • 13:20 Η INTERAMERICAN, για μια ακόμη χρονιά, στην ηγετική ομάδα των «The Most Sustainable Companies in Greece 2023»!
  • 13:18 Πρόσθετοι δανειακοί πόροι 5 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης!
  • 13:14 Από σήμερα οι φορολογικές δηλώσεις 2023 - Πώς θα κερδίσετε έκπτωση 3%!
  • 12:59 Ευρωπαϊκή Πίστη: Αναδείχθηκε ως εταιρία πρότυπο στο θεσμό “The Most Sustainable Companies in Greece”!
  • 12:48 Κώστας Λάμπρου: Δεν θα «...σβήσω..» αλλά «...θ΄ ανάψω...» ..κεριά...!
  • 12:36 Οι βασικοί άξονες της νέας στρατηγικής Alpha Bank
  • 12:22 DINAGENTS: Ξεπερνά τους 500 ασφαλιστές το πανελλαδικό δίκτυο συνεργατών του Μιλτιάδη Παρλαμά και του Θοδωρή Αντωνογεώργο!
  • 12:00 Future Insurance Leaders: «Αποστολή» της να δημιουργεί αμοιβαία αξία για πελάτες - συνεργάτες - εταιρείες λένε οι συνιδρυτές Μιχάλης Σωτηράκος, Δημήτρης Γλεντής, Γιάννης Κανάτας και Χρήστος Χρυσούλας!
  • 11:44 Η ΕΑΔΕ για την κατάργηση των προμηθειών!
  • 11:40 Χρ. Σταϊκούρας: Με POS η πληρωμή των φόρων! - Θα μειωθεί η φοροδιαφυγή!
  • 11:29 To μεταναστευτικό και η γαλάζια ατζέντα
  • 10:32 Ο Κ. Μητσοτάκης στα εγκαίνια του Κέντρου Εκπαίδευσης του Πυροσβεστικού Σώματος στη Νέα Μάκρη!
  • 09:55 SUST - AID: Οι εργαζόμενοι εκπαιδεύονται να προσφέρουν επισιτιστική βοήθεια!
  • 09:49 Ανάμεσα στα κορυφαία διεθνή αμοιβαία κεφάλαια το Alpha Trust Strategic Bond Fund!
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  1. 27/3 Τι συμβαίνει με τις προμήθειες;
  2. 29/3 Upskilling ή Reskilling; Μια απόφαση που θα κρίνει την καριέρα σας!
  3. 30/3 Ο ρόλος του ασφαλιστικού συμβούλου και ποιος τον πληρώνει!
  4. 27/3 Διαπιστώνετε Ύφεση των Πωλήσεων σας; Κι όμως μπορεί να διορθωθεί!
  5. 30/3 Το Ερρίκος Ντυνάν ενισχύει τα υφιστάμενα προνόμια στις Ασφαλιστικές εταιρίες! Διαβάστε εδώ τα ειδικά προνόμια!
  6. 28/3 Τι λέει η ΕΑΑΕΣ - EIOPA για την Άδικη Μεταχείριση των Πελατών!
  7. 30/3 Ψυχρή Προσέγγιση - Θερμή Ανταπόκριση για καλή προσέγγιση πελατών! Πώς μπορείτε να το κάνετε σωστά;

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ

Config Page Gr

Διεύθυνση: Φιλελλήνων 3, 10557
Σύνταγμα, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3229394 Fax: 210 3257074 Email: [email protected]

NEWSLETTER

Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα.

FOLLOW US

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • YouTube

QUICK LINKS

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ
  • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

© 2018 Nextdeal.gr

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Newsletter

ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ COVID-19

ΚΛΕΙΣΕ
  • Like Us on
    Facebook

  • Follow Us on
    Twitter

  • Follow Us on
    Instagram

  • Follow Us on
    LinkedIn

  • Subscribe on
    YouYube