close
Αρχική
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • Ιδιωτική Ασφάλιση
    • Κοινωνική Ασφάλιση
    • Επαγγελματικά Ταμεία
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
    • Υγεία
    • Αυτοκίνητο
    • Οικονομία
    • Τράπεζες
    • Πολιτική
    • Κοινωνία
    • Bancassurance
    • Διεθνή
    • Πολιτισμός
    • Τεχνολογία
    • Καταναλωτικά Νέα
    • Αθλητικά
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΗΣ
    • Διαμεσολάβηση
    • Ασφαλιστικά Γραφεία
    • Πωλήσεις
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα και Ασφάλιση
    • Αγγελίες
    • Λεξικό
  • ΠΡΟΪΟΝΤΑ
    • Σύνταξη
    • Υγεία
    • Περιουσία
    • Αυτοκίνητο
    • Bancassurance
    • Τραπεζικά
    • Λοιποί Κλάδοι
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡA
    • Ασφαλιστικές Εταιρείες
    • Θεσμικοί Φορείς
      • Ενώσεις - Σύλλογοι - Οργανισμοί - Διεύθυνση Εποπτείας
      • Διεθνείς Οργανισμοί
    • Φορείς Υγείας
    • Νομοθεσία
    • Μελέτες / Στατιστικά
    • Οικονομικά Αποτελέσματα
    • Άλλοι φορείς
      • Επιμελητήρια
      • ΕΦΚΑ - Ασφαλιστικά Ταμεία
      • Εφορίες
      • ΟΤΑ
      • Υπουργεία
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • Άρθρα
    • Αρθρογράφοι
    • Βήμα Αναγνωστών
    • Ψηφοφορίες
  • Αρχική
  • Ασφαλιστικές Ειδήσεις
  • Κοινωνική Ασφάλιση

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦAΛΙΣΗ

ΕΚΠΟΙΖΩ: Αναποτελεσματική η προστασία των καταναλωτών από τις ηλεκτρονικές απάτες στο νομοσχέδιο προς συζήτηση στη Βουλή
Nextdeal newsroom
Nextdeal newsroom,
3/2/2023 - 11:17
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

ΕΚΠΟΙΖΩ: Αναποτελεσματική η προστασία των καταναλωτών από τις ηλεκτρονικές απάτες στο νομοσχέδιο προς συζήτηση στη Βουλή

Nextdeal newsroom, 3/2/2023
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

Η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. συμμετείχε με συγκεκριμένες προτάσεις της στο πρόσφατο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και ειδικότερα μεταξύ άλλων για την ευθύνη των τραπεζών σε ό,τι αφορά τις απάτες (phishing) στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και την υποχρέωση των τραπεζών να αποζημιώνουν για ποσά άνω των 1.000 ευρώ τον πελάτη τους που έπεσε θύμα απάτης.

Με μεγάλη έκπληξη διαπίστωσε ότι, στο νομοσχέδιο προς συζήτηση στη Βουλή στο εν λόγω άρθρο έγινε νέα προσθήκη, η οποία είναι άκρως επαχθής για τους καταναλωτές και ακυρώνει τελείως την ευθύνη των τραπεζών, αφού αφήνει στη διακριτική τους ευχέρεια να αποδείξουν ότι διαθέτουν και εφαρμόζουν εξελιγμένους μηχανισμούς ελέγχου των συναλλαγών, πράγμα που δεν δύναται να ελέγξει  ο καταναλωτής. Στην ουσία καθίσταται πρακτικά μη εφαρμόσιμη η αίτηση του  καταναλωτή για αποζημίωση και ως εκ τούτου δεν θα είναι προς όφελος του καταναλωτή με κίνδυνο να υπονομεύσει δυσανάλογα το οικονομικό του συμφέρον. Τη ζημία θα πρέπει να  αναλάβει η τράπεζα ως έχουσα την ευθύνη για τη υιοθέτηση επαρκών και αποτελεσματικών μέτρων ασφάλειας στα συστήματά της και μόνο σε περίπτωση δόλου να ευθύνεται ο καταναλωτής.

Στην Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. οι καταγγελίες για τις ηλεκτρονικές απάτες σε τραπεζικούς λογαριασμούς παρουσίασαν σημαντική αύξηση. Μόνο το 2022 έχει λάβει πάνω από 600 καταγγελίες προφορικές και γραπτές με ζημίες που κυμαίνονται από 300 έως 50.000 ευρώ.

Οι καταναλωτές διαπιστώνουν παράνομες συναλλαγές στον τραπεζικό τους λογαριασμό ή έχουν πέσει θύμα απάτης, μέσω διαρροών δεδομένων ή επιθέσεων phishing, με σκοπό τη γνωστοποίηση προσωπικών και οικονομικών πληροφοριών ή κωδικών ασφαλείας. Οι απατεώνες συνδυάζουν γνώση προσωπικών πληροφοριών ως προς το πρόσωπο του καταναλωτή και εξελιγμένες τεχνικές υφαρπαγής προσωπικών στοιχείων. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι, με την αύξηση των ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών λόγω της πανδημίας,  αλλά και της πολιτικής των τραπεζών για αύξηση των διαδικτυακών συναλλαγών, λόγω και της μείωσης των τραπεζικών καταστημάτων τους, οι εν λόγω περιπτώσεις απάτης αποτελούν σύνηθες φαινόμενο με αυξητική τάση σύμφωνα και με τα πρόσφατα στοιχεία της ΤτΕ.

Η όλη προσέγγιση των τραπεζών δεν συνάδει επίσης στο πνεύμα της πρότασης αναθεώρησης της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις Υπηρεσίες Πληρωμών PSD2 (ν. 4537/2018 “Ευθύνη του πληρωτή για μη εγκεκριμένες πράξεις πληρωμής”), στην οποία οι εθνικές αρχές καλούνται να υιοθετήσουν μια συντονισμένη προσέγγιση για τη ρύθμιση της ευθύνης και της κατανομής ζημιών, όπου τα μεγαλύτερα μέρη της ζημίας μετά από διαδικτυακή οικονομική απάτη θα πρέπει να κατανέμεται από τους καταναλωτές στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Τι έχουμε διαπιστώσει στις περιπτώσεις απάτης:

  • Νομοθετικές ελλείψεις ως προς τη μετακύληση των ζημιών στον πελάτη υπό το πρίσμα της ύπαρξης ή μη βαριάς αμέλειας.
  • Κενά και ανεπαρκής τραπεζική ασφάλεια. Οι τράπεζες δεν έχουν καμία εσωτερική διαδικασία για τις εν λόγω περιπτώσεις ούτε κάποια πολιτική διαχείρισης περιστατικών ασφάλειας.
  • Οι καταναλωτές αισθάνονται ευάλωτοι, εκτεθειμένοι και θυμωμένοι.
  • Μη ενημέρωση για τις επόμενες ενέργειες που θα ήταν σκόπιμο να προβεί άμεσα ο καταναλωτής που έπεσε θύμα απάτης (π.χ. αίτηση αμφισβήτησης στην τράπεζα, μήνυση κατά αγνώστου και κατάθεση της μήνυσης στη Δ/νση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος,  φραγή του τραπεζικού λογαριασμού και αλλαγή κωδικών κλπ.)
  • Οι περισσότεροι καταναλωτές δεν είναι εξοικειωμένοι με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και ως εκ τούτου θα πρέπει η τράπεζα να τους ενημερώνει επαρκώς ώστε να μην εκτίθενται σε κίνδυνο.
  • Στις περισσότερες περιπτώσεις οι τράπεζες δεν αποζημιώνουν τα θύματα απάτης. Στις περιπτώσεις της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. μόνο στο 5% των θυμάτων επιστράφηκαν χρήματα. Το 95% των περιπτώσεων χάνουν τα χρήματά τους.
  • Καθυστερημένη αντίδραση έως και αδιαφορία εκ μέρους των τραπεζών για να σταματήσουν οι ύποπτες δραστηριότητες και αποτυχία ενεργοποίησης του One-Time Password (OTP), που θα απαιτούσε από τους πελάτες τους να εξουσιοδοτήσουν τις συναλλαγές με έναν κωδικό.
  • Σε όλες τις περιπτώσεις, οι καταναλωτές που αντιλήφθηκαν την απάτη επικοινώνησαν με την τράπεζα για να ακυρώσουν τις συναλλαγές και το προσωπικό της τράπεζας τους παρέπεμπε να επικοινωνήσουν την επόμενη ημέρα με την αιτιολογία ότι δεν φαινόταν στο σύστημα ακόμα η συναλλαγή.
  • Μη χρήση ισχυρών κωδικών ταυτοποίησης από τις τράπεζες.

Τι προτείνουμε:

Να υποχρεωθούν οι Τράπεζες να υιοθετήσουν συγκεκριμένες διαδικασίες ασφάλειας και προστασίας των καταναλωτών και των συστημάτων τους ώστε να βελτιώσουν τις εσωτερικές διαδικασίες εξαλείφοντας χρονοβόρες πρακτικές, όπως ενδεικτικά:

  • άμεση εξέταση και διευθέτηση των καταγγελιών προκειμένου για τη γρήγορη αποτροπή της απάτης εις βάρος του καταναλωτή.
  • ευθύνη της τράπεζας στην περίπτωση μη τήρησης των καθηκόντων επιμέλειάς της προς τον καταναλωτή. Τα καθήκοντα αυτά συνίστανται σε υποχρεώσεις αντίστοιχες προς αυτές του καταναλωτή, δηλαδή στην υποχρέωση συνεχούς εποπτείας και ασφαλείας στο σύστημα και το λογαριασμό και άμεση προειδοποίηση του καταναλωτή, σε περίπτωση που αντιληφθεί κάποια ύποπτη κίνηση εις βάρος του.
  • επιπλέον ευθύνη της τράπεζας σε περίπτωση αδράνειας ή καθυστέρησης και της έκθεσης του καταναλωτή στον κίνδυνο απώλειας της περιουσίας του.
  • εγκαθίδρυση συστήματος εντοπισμού των ύποπτων συναλλαγών και υιοθέτηση τεχνικών επαλήθευσης της γνησιότητας της εντολής.
  • ασφαλείς ηλεκτρονικές πληρωμές με όριο συναλλαγών  και σύμφωνα με το προφίλ του πελάτη.
  • οι καταναλωτές θα πρέπει να ενημερώνονται σε τακτά διαστήματα για τους κινδύνους που ενέχουν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές και να έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόζουν τη συμβατική τους σχέση με την τράπεζα, περιορίζοντας ή οριοθετώντας, με βάση και τις ανάγκες τους σε διαδικτυακές τραπεζικές υπηρεσίες.
  • περιορισμός της ευθύνης των καταναλωτών με ανώτατο όριο των 1.000 ευρώ και εφόσον η ζημία οφείλεται σε βαριά αμέλεια.

Η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. καλεί τους Βουλευτές του Κοινοβουλίου να  προχωρήσουν στην ψήφιση της αρχικής διάταξης όπως τέθηκε στο αρχικό κείμενο της διαβούλευσης προκειμένου να υπάρξει αποτελεσματική  προστασία των καταναλωτών.

Τέλος, καλεί τους καταναλωτές να καταγγέλλουν στην Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. περιπτώσεις αναφορικά με τις διαδικτυακές απάτες.

Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
  • TAGS:
  • ΕΚΠΟΙΖΩ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

  • ΕΚΠΟΙΖΩ: Παράταση Προθεσμιών για το νέο Πτωχευτικό, το ν. Κατσέλη και τους πλειστηριασμούς. Τι ισχύει;
    Nextdeal newsroom, 15/1/2021

    ΕΚΠΟΙΖΩ: Παράταση Προθεσμιών για το νέο Πτωχευτικό, το ν. Κατσέλη και τους πλειστηριασμούς. Τι ισχύει;

  • ΕΚΠΟΙΖΩ: Να αποσύρει η κυβέρνηση τη ρύθμιση για την αναπροσαρμογή ασφαλίστρων στα συμβόλαια υγείας!
    Nextdeal newsroom, 16/10/2020

    ΕΚΠΟΙΖΩ: Να αποσύρει η κυβέρνηση τη ρύθμιση για την αναπροσαρμογή ασφαλίστρων στα συμβόλαια υγείας!

  • Πλήθος καταγγελιών για τις εισπρακτικές και δικηγορικές εταιρείες καταγράφουν ΕΚΠΟΙΖΩ και Π.ΟΜ.Ε.Κ.

    Πλήθος καταγγελιών για τις εισπρακτικές και δικηγορικές εταιρείες καταγράφουν ΕΚΠΟΙΖΩ και Π.ΟΜ.Ε.Κ.

    Πλήθος καταγγελιών/διαμαρτυριών, καταγράφουν η ΕΚΠΟΙΖΩ και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών-Π.ΟΜ.Ε.Κ. “Η Παρέμβαση”,  αναφορικά με τις αφόρητες πιέσεις που δέχονται κάποιοι καταναλωτές...
    Nextdeal newsroom, 13/02/2019 - 12:50 13/2/2019
  • ΕΚΠΟΙΖΩ: Τι ισχύει για τις κατασχέσεις κοινών λογαριασμών από το Δημόσιο;

    ΕΚΠΟΙΖΩ: Τι ισχύει για τις κατασχέσεις κοινών λογαριασμών από το Δημόσιο;

    Οι μισθοί, οι συντάξεις και οι δηλωμένες ως ακατάσχετες καταθέσεις είναι ακατάσχετες ακόμα και αν κατατίθενται σε κοινούς λογαριασμούς με...
    Nextdeal newsroom, 18/10/2017 - 13:43 18/10/2017

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Chiesi Hellas: Βράβευση για πρωτοβουλίες που προασπίζουν την ισότητα & την καινοτομία
16:00 Chiesi Hellas: Βράβευση για πρωτοβουλίες που προασπίζουν την ισότητα & την καινοτομία
  • 15:44 Πώς ο Prem Watsa της Eurobank έβγαλε υπεραξία τουλάχιστον 400% από τα Praktiker
  • 15:25 Ξεκινάει ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ιδιωτικών κλινικών στην Ελλάδα - Τι αλλάζει στη φροντίδα των ασθενών!
  • 14:55 Τάκης Θεοδωρικάκος: Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την οικονομία μας η επένδυση στην τεχνολογία των ημιαγωγών
  • 14:34 Fitch: Το capacity και ο ανταγωνισμός ασκούν επιπλέον πιέσεις στις τιμές μετά τα υψηλά του 2024
  • 13:10 ΕΑΕΕ: Δημοσίευση από ΕΙΟΡΑ των αποτελεσμάτων της άσκησης mystery shopping στην ευρωπαϊκή ασφαλιστική αγορά
  • 12:15 Υπασφαλισμενος: Τι απαντά ο Πάνος Δημητρίου (Generali) στα περί εξαγορών
  • 12:10 Έρευνα: Τα ρομποτικά ταξί χωρίς οδηγό μειώνουν τα ατυχήματα στους δρόμους σε σύγκριση με αυτά που προκαλεί ένας μέσος οδηγός
  • 11:42 Εγκύκλιος ΕΑΕΕ: Έγγραφο ΑΑΔΕ για παράταση προθεσμίας υποβολής δηλώσεων βραχυχρόνιας διαμονής
  • 11:27 Το ουκρανικό μέτωπο, το σχέδιο των Ρώσων και οι επιπτώσεις στο μέλλον
  • 11:17 Eurobank Factors | Σταθερά πρώτη για 17η χρονιά στην ελληνική αγορά factoring Νέα παγκόσμια διάκριση από την FCI
  • 10:40 Η Τράπεζα της Ελλάδος, ο Αποστολόπουλος και οι ασφαλιστικές
  • 10:14 Στ. Καφούνης: Η ανάπτυξη περνά μέσα από την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης
  • 10:10 Η Eurobank Α.Ε. υπέγραψε προσύμφωνο με την Praktiker Hellas
  • 10:00 Στο 13,3% του ΑΕΠ οι ασφαλιστικές εισφορές στην Ελλάδα - Στην 7η θέση της Ε.Ε
  • 09:45 Alpha Bank: Επιτυχής τιμολόγηση ομολογιών Tier II ύψους €500 εκατ. - στο 4,308% % το κουπόνι
  • 09:35 Η ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ στηρίζει τις επιχειρήσεις στην ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών
  • 09:28 Στοιχεία παραγωγής Ιανουάριος - Απρίλιος 2025. Πως τα πάμε;
  • 09:23 Πλαγίως: Ότι να ´ναι
  • 09:10 Η AEGEAN επενδύει σε δύο αεροσκάφη Airbus Α321neo XLR με ακόμη μεγαλύτερη εμβέλεια και επίπεδο άνεσης
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  1. 14/7 Ασφαλιστικό...σταυρόλεξο: Παρκαδόρος προκάλεσε σοβαρό ατύχημα χωρίς να οδηγεί το...όχημα - Ποιος φταίει;
  2. 16/7 Ασφάλιση υγείας: Οι εταιρείες εκπέμπουν SOS
  3. 17/7 Υπασφαλισμενος: Τι απαντά ο Πάνος Δημητρίου (Generali) στα περί εξαγορών
  4. 15/7 Πρόταση της Τράπεζας Πειραιώς και Ergo Ασφαλιστικής για ασφάλιση των φαρμακείων έναντι φυσικών καταστροφών
  5. 11/7 Τα Δυνατά σημεία στην πρωτιά κλάδου αυτοκινήτου της Allianz (που ασφαλίζει κοντά στα 900.000 αυτοκίνητα)
  6. 11/7 Contract: Ένα εντυπωσιακό συνέδριο συνεργατών με το βλέμμα στο μέλλον και τον πολιτισμό (βίντεο)
  7. 11/7 Αποκαλυπτήρια για το «Μνημείο των 120» στο Αγρίνιο

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ

  • diogenis o dikaios

    Για τους μισθους ; Για τις παραλογες βαρδιες ; Για την "ανεξελιξη" των εργαζομενων ; Ουτε κουβεντα βλεπω..που να ερθουν και τα μαντατα των Αμερικανικων δασμων. Η Ελβαλχαλκορ ακουει ;

    Γαλλικό μνημόνιο αλά… Ελληνικά, σχέδιο για βάσεις των ΗΠΑ σε ελληνικά νησιά, πόσο εκτεθειμένη είναι η Ελλάδα στου δασμούς, σε υψηλά 24 ετών το επενδυτικό ρίσκο και το ισχυρό αποτύπωμα ... · 1 day ago

  • Georgios Serafimides

    Αγαπητέ Κώστα, Εύστοχη η παραίνεσή σου καθώς όντως υπάρχει σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων που είναι ανασφάλιστες, ΑΛΛΑ επέτρεψε μου τις κάτωθι παρατηρήσεις. 1. Αν μία επιχείρηση με τζίρο άνω των...

    Η υποχρεωτική ασφάλιση επιχειρήσεων για φυσικές καταστροφές και οι ασφαλιστικοί πράκτορες που ακόμα δεν εκμεταλλεύονται την ευκαιρία!  · 5 days ago

  • Στάθης Καμαρινόπουλος

    πολυ ενδιαφερον αρθρο

    Ένας Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής μοιράζεται μαζί μας μυστικά επιτυχίας και αλήθειες - Τι είπε ο κ. Χ. Χρυσολόγου της Εθνικής Ασφαλιστικής  · 1 week ago

  • Michael

    Είναι πόλεμος φθοράς, δυστυχώς.

    Η σκληρή «γραμμή» της Ρωσίας και η μεγάλη δοκιμασία για τους Ουκρανούς πολίτες  · 1 week ago

  • anastasia

    Οπιοι και αι είναι αυτοί οι 15 φορείς που επιμένουν στην ανάγκη της μείωσης του ηλεκτρικού ρεύματος έχουν απόλυτο δίκιο. Αν οι τιμές στο ρεύμα δέν...

    SOS από 15 επιχειρηματικούς φορείς για κατεπείγουσα ανάγκη μείωσης του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας  · 2 weeks ago

Config Page Gr

Διεύθυνση: Φιλελλήνων 3, 10557
Σύνταγμα, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3229394 Fax: 210 3257074 Email: info@nextdeal.gr

NEWSLETTER

Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα.

FOLLOW US

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • YouTube

QUICK LINKS

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ
  • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

© 2018 Nextdeal.gr

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Newsletter
  • Like Us on
    Facebook

  • Follow Us on
    Twitter

  • Follow Us on
    Instagram

  • Follow Us on
    LinkedIn

  • Subscribe on
    YouYube

loading