Γιώργος Μούζος, 22/5/2025 - 08:55 facebook twitter linkedin Μειώνει όντως το eCall το κόστος των αποζημιώσεων; Γιώργος Μούζος, 22/5/2025 facebook twitter linkedin Η υποχρεωτική εγκατάσταση του eCall στα νέα οχήματα υπόσχεται άμεση ειδοποίηση σε περίπτωση ατυχήματος – αλλά μειώνει πραγματικά το κόστος των αποζημιώσεων ή δημιουργεί νέες προκλήσεις για τις ασφαλιστικές; Από τον Απρίλιο του 2018, όλα τα νέα οχήματα που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση υποχρεούνται να διαθέτουν το σύστημα eCall. Η τεχνολογία αυτή αποσκοπεί στη μείωση του χρόνου ανταπόκρισης των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης και, κατ’ επέκταση, στην ελαχιστοποίηση των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών. Ωστόσο, για τους επαγγελματίες του ασφαλιστικού κλάδου, το βασικό ερώτημα παραμένει: Είναι το eCall τελικά εργαλείο περιορισμού αποζημιώσεων ή δεν έχει ουσιαστικό αντίκρισμα; Τι είναι το eCall και πώς λειτουργεί Το eCall είναι ένα αυτόματο σύστημα ειδοποίησης ατυχήματος, που ενεργοποιείται όταν ανιχνεύσει σύγκρουση μέσω των αισθητήρων του οχήματος. Στέλνει αυτόματα σήμα στο 112, μεταφέροντας δεδομένα GPS, ώρα, κατεύθυνση πορείας και αριθμό επιβατών (αν υποστηρίζεται), ενώ μπορεί να ενεργοποιηθεί και χειροκίνητα από τον οδηγό. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η τεχνολογία μπορεί να μειώσει τον χρόνο απόκρισης έως και 50% στην ύπαιθρο και 40% σε αστικά κέντρα, με εκτιμώμενη σωτηρία περίπου 2.500 ζωών ετησίως. Επηρεάζει όμως το κόστος αποζημιώσεων; Η βασική υπόσχεση του eCall για τις ασφαλιστικές εταιρείες είναι ο περιορισμός των σοβαρών τραυματισμών και, κατά συνέπεια, η μείωση των υψηλών αποζημιώσεων. Ωστόσο, τα δεδομένα παραμένουν μικτά: Στο Ηνωμένο Βασίλειο, μελέτη του Thatcham Research έδειξε πως ο μέσος χρόνος ειδοποίησης μειώθηκε κατά 30%, αλλά η επίδραση στο συνολικό κόστος αποζημιώσεων δεν ήταν στατιστικά σημαντική, καθώς το eCall δεν μπορεί να αποτρέψει το ίδιο το ατύχημα. Η Γερμανική Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών (GDV) παρατηρεί πως το eCall βοηθά στη διαχείριση ζημιών αλλά όχι απαραίτητα στη μείωση του αριθμού ή της σοβαρότητας των περιστατικών. Πιο απτά, το eCall προσφέρει επιτάχυνση στη διαδικασία αποζημίωσης, καθώς οι πληροφορίες για το ατύχημα φτάνουν σε πραγματικό χρόνο, δίνοντας στις ασφαλιστικές χρόνο και τεκμηρίωση για ταχύτερη εκτίμηση και αποφυγή απάτης. Τι λένε Ε.Ε. και EIOPA για το eCall Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην “Evaluation Study of the eCall System” (2021), κατέληξε ότι: Το eCall μείωσε τον χρόνο επέμβασης σε θανατηφόρα ατυχήματα έως και 52%. Δεν επηρέασε σημαντικά τον συνολικό αριθμό τροχαίων ή τις αποζημιώσεις, καθώς δεν αφορά πρόληψη αλλά αντίδραση. Η αξία του για τις ασφαλιστικές θα προκύψει μέσω συνδυασμού με telematics, big data και risk profiling. Παράλληλα, ο EIOPA, στη μελέτη του “Discussion Paper on the Use of Big Data Analytics in Motor and Health Insurance” (2020), αναγνωρίζει τη σημασία της τεχνολογίας, επισημαίνοντας ότι: Το eCall μπορεί να βελτιώσει το risk profiling και να ενισχύσει τη διαφάνεια στη διαδικασία αποζημίωσης. Η χρήση των δεδομένων του από τις ασφαλιστικές παραμένει νομικά περιορισμένη, καθώς καλύπτεται από τον GDPR, εκτός αν υπάρχει ρητή συγκατάθεση του οδηγού. Προοπτικές και πρακτικά οφέλη για τις ασφαλιστικές Παρότι το eCall δεν αποτρέπει τα ατυχήματα, έχει σημαντική αξία στην post-accident φάση. Οι ασφαλιστικές μπορούν να: Αντλούν πρώιμα στοιχεία για το συμβάν, επιταχύνοντας τη διαδικασία αποζημίωσης. Μειώνουν τα έμμεσα κόστη, όπως η διάρκεια νοσηλείας ή οι νομικές διεκδικήσεις. Χρησιμοποιούν το eCall ως βάση για ενοποίηση με πιο σύνθετα συστήματα telematics, εφόσον υπάρχει νομική κάλυψη. Το eCall σώζει ζωές! Το eCall αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την ψηφιοποίηση της οδικής ασφάλειας και τη βελτίωση της εμπειρίας των ασφαλισμένων. Για τις ασφαλιστικές εταιρείες, δεν είναι ακόμη εργαλείο περιορισμού αποζημιώσεων με άμεσο τρόπο, αλλά παρέχει κρίσιμες βάσεις για τεκμηριωμένη, γρήγορη και ασφαλή διαχείριση ζημιών. Η μελλοντική του αξία θα εξαρτηθεί από την τεχνολογική διασύνδεση με telematics και από την εξέλιξη του ρυθμιστικού πλαισίου για τα προσωπικά δεδομένα. Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Γιώργος Μούζος, 14/07/2025 - 08:57 Blockchain: Η επανάσταση στην καταπολέμηση της ασφαλιστικής απάτης στον κλάδο αυτοκινήτου
Γιώργος Μούζος, 11/07/2025 - 09:37 Adaptive Cruise Control: Άνεση με κόστος την ασφάλεια; Τι σημαίνει αυτό για τους ασφαλιστές;
Γιώργος Μούζος, 09/07/2025 - 09:09 Πώς η άνοδος των ηλεκτρικών ποδηλάτων και e-scooters επαναπροσδιορίζει τον ρόλο της ασφάλισης;
Γιώργος Μούζος, 07/07/2025 - 09:04 Ασφάλεια και ADAS: Νέα δεδομένα στις δοκιμές που αλλάζουν τον ασφαλιστικό κλάδο
Καύσωνας & οδήγηση: Ο αόρατος εχθρός πίσω από την αύξηση των τροχαίων Το καλοκαίρι έχει μπει για τα καλά και οι καύσωνες είναι προ των πυλών. Αυτό το κύμα ζέστης, δεν είναι... Γιώργος Μούζος, 03/07/2025 - 09:00
Αφιέρωμα Leasing: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε ως ασφαλιστές - Πώς το leasing έχει μετασχηματίσει τον κλάδο του αυτοκινήτου και πώς αντίστοιχα έχει επηρεάσει την ασφαλιστική αγορά - Συμφέρει να κάνει κάποιος leasing; Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Nextdeal (Τεύχος 562) Του Γιώργου Μούζου Το leasing έχει καθιερωθεί ως ένας από τους βασικούς μηχανισμούς χρηματοδότησης στον τομέα... Γιώργος Μούζος, 30/06/2025 - 15:25
Γερασμένος στόλος οχημάτων: «Ωρολογιακή βόμβα» για τις ασφαλιστικές εταιρείες; Πώς η αύξηση της μέσης ηλικίας των οχημάτων επηρεάζει τα συμβόλαια, το ρίσκο και τα κόστη αποζημιώσεων; Κάθε φορά που ένας... Γιώργος Μούζος, 30/06/2025 - 09:05
Car-sharing: Πώς μεταμορφώνει το underwriting στην ασφαλιστική αγορά Η νέα τάση της κοινής χρήσης οχημάτων ανατρέπει τα δεδομένα για την εκτίμηση ασφαλιστικών κινδύνων Η ανάπτυξη του car-sharing, αλλάζει ριζικά... Γιώργος Μούζος, 26/06/2025 - 08:54
Νέο Audi Q3: Η τεχνολογία ασφαλείας συναντά την premium καθημερινότητα - Τι βοηθά τον ασφαλιστή; Το δημοφιλές compact SUV της Audi επιστρέφει με πιο ώριμη σχεδίαση, προηγμένα συστήματα υποβοήθησης και plug-in hybrid τεχνολογία που αλλάζει... Γιώργος Μούζος, 23/06/2025 - 09:04
Η Τεχνητή Νοημοσύνη αναδιατυπώνει τους κανόνες της ασφάλισης οχημάτων Από τα συμβατικά ασφάλιστρα στην εξατομικευμένη τιμολόγηση βάσει συμπεριφοράς: Πώς η AI μετατρέπει κάθε οδηγό σε μοναδικό προφίλ κινδύνου; Η ασφάλιση... Γιώργος Μούζος, 20/06/2025 - 09:05