Γιώργος Μούζος, 10/6/2025 - 09:09 facebook twitter linkedin Ηλεκτρικά οχήματα χωρίς εκπλήξεις: Πώς η τηλεμετρία αλλάζει το παιχνίδι της ασφάλισης Γιώργος Μούζος, 10/6/2025 facebook twitter linkedin Οι άμεσες μετρήσεις από τη μπαταρία, τη θερμοκρασία και τη συμπεριφορά του οδηγού καθιστούν την πρόληψη ζημιών πρακτικό εργαλείο για τους ασφαλιστές. Οι επαγγελματίες της ασφάλισης γνωρίζουν καλά πως μία και μόνο αποζημίωση μπορεί να επιβαρύνει δυσανάλογα το αποτέλεσμα του χαρτοφυλακίου. Στην περίπτωση των ηλεκτρικών οχημάτων, η κατάσταση γίνεται πιο σύνθετη: μία φαινομενικά μικρή φθορά στην μπαταρία μπορεί να οδηγήσει σε πλήρη αντικατάσταση με κόστος που μπορεί να αγγίξει αρκετές χιλιάδες ευρώ. Σύμφωνα με στοιχεία από ώριμες αγορές, όπως η Γερμανία, οι ζημιές που σχετίζονται με τις μπαταρίες αντιστοιχούν ήδη σε περίπου 8% του συνολικού κόστους αποζημιώσεων. Αυτό σημαίνει ότι η πρόσβαση στα δεδομένα λειτουργίας του οχήματος –και ειδικά της μπαταρίας– δεν είναι πλέον πολυτέλεια, αλλά εργαλείο καθημερινής πρόληψης. Τι είναι η τηλεμετρία και πώς μπορεί να αξιοποιηθεί Κάθε ηλεκτρικό όχημα διαθέτει μία μονάδα που συλλέγει δεδομένα λειτουργίας σε πραγματικό χρόνο: θερμοκρασία και τάση κυψελών, τρόπος και ταχύτητα φόρτισης και γενικότερα την κατάσταση του συστήματος μπαταριών. Με σωστή ανάλυση, αυτά τα δεδομένα μπορούν να προβλέψουν εγκαίρως φαινόμενα υπερθέρμανσης, εσωτερικής φθοράς ή άνισης φόρτισης, οδηγώντας σε έγκαιρη επισκευή πριν εμφανιστεί σοβαρή ζημιά. Με απλά λόγια, η τηλεμετρία μετατρέπει τα «συμπτώματα» του αυτοκινήτου σε χρηστικές ενδείξεις για τον ασφαλιστή και τον ιδιοκτήτη. Πραγματικά παραδείγματα με ουσιαστικά αποτελέσματα Στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ, ο στόλος των ηλεκτρικών ταξί εντάχθηκε σε πρόγραμμα προληπτικής συντήρησης βασισμένο στα δεδομένα λειτουργίας των οχημάτων. Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό: αύξηση διαθεσιμότητας των ταξί κατά 20% και σημαντική μείωση στο χρόνο αναμονής των επιβατών. Σε παγκόσμιο επίπεδο και σύμφωνα με την έρευνα της GII Research, η αγορά λύσεων τηλεμετρίας για ηλεκτρικά οχήματα έχει εκτιμηθεί στα 8,5 δισεκατομμύρια δολάρια για το 2022, ενώ προβλέπεται να ξεπεράσει τα 40 δισεκατομμύρια έως το 2030. Η επένδυση σε τέτοιου είδους τεχνολογίες δεν είναι πια καινοτομία, αλλά αναγκαία συνθήκη για τον ανταγωνισμό. Νέα εποχή για την αποτίμηση και τη διαχείριση κινδύνου Η ανάλυση λειτουργικών δεδομένων για τον ασφαλιστικό κλάδο φέρνει αλλαγή σε δύο βασικούς τομείς: 1.Πρόληψη ζημιών: Η συχνότητα αποζημιώσεων μπορεί να μειωθεί έως και 25% όταν εντοπίζονται έγκαιρα οι ενδείξεις προβλήματος. 2.Δικαιότερη τιμολόγηση: Ο τρόπος χρήσης του οχήματος (π.χ. πόσο συχνά φορτίζεται, πόσο αδειάζει η μπαταρία) μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διαφοροποίηση στα ασφάλιστρα. Οι οδηγοί που εφαρμόζουν «υγιεινές» πρακτικές επωφελούνται από καλύτερες τιμές. Παράλληλα, προκύπτουν και ευκαιρίες άσκησης πίεσης προς τους κατασκευαστές: σήμερα, πολλές μπαταρίες δεν επισκευάζονται, με αποτέλεσμα μια μικρή φθορά να οδηγεί σε ολική απώλεια. Οι ασφαλιστικές, μέσω των στατιστικών τους δεδομένων, μπορούν να επηρεάσουν τη σχεδίαση προς πιο επισκευάσιμες λύσεις. Τι μπορούν να κάνουν σήμερα οι επαγγελματίες του κλάδου Για να αξιοποιηθεί πραγματικά η δυναμική της τηλεμετρίας, προτείνονται τα εξής: Συνεργασίες με κατασκευαστές ή παρόχους δεδομένων: Για πρόσβαση στα κρίσιμα λειτουργικά δεδομένα των οχημάτων. Ενσωμάτωση των ενδείξεων στην καθημερινή λειτουργία: Π.χ. όταν το σύστημα "χτυπάει καμπανάκι" για υψηλή θερμοκρασία μπαταρίας, να ακολουθεί έλεγχος, όχι απλώς αναμονή για να πέσει η θερμοκρασία. Δημιουργία νέων προϊόντων ασφάλισης με βάση τη χρήση: Οι οδηγοί που φορτίζουν σωστά, δεν εξαντλούν τη μπαταρία ή αποφεύγουν ταχεία φόρτιση, να επιβραβεύονται. Εξειδικευμένη κατάρτιση πραγματογνωμόνων: Τα δεδομένα καταγραφής του οχήματος μπορούν να επιλύσουν πολλές αμφισβητήσεις πιο γρήγορα και δίκαια. Η τηλεμετρία δεν είναι gadget. Είναι πλεονέκτημα. Με την τεχνολογία να ωριμάζει και τα οφέλη να είναι ξεκάθαρα, η ανάλυση δεδομένων στα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελεί πλέον μια καινοτομία για λίγους. Είναι πλέον ο δρόμος για μικρότερες ζημιές, καλύτερα ασφάλιστρα και πελατολόγιο με αυξημένη εμπιστοσύνη. Οι ασφαλιστές που θα επενδύσουν σήμερα σε αυτή την κατεύθυνση, δεν θα είναι απλώς πιο αποτελεσματικοί· θα είναι και πιο ελκυστικοί στην αγορά. Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Γιώργος Μούζος, 01/12/2025 - 09:38 Cyber attacks σε στόλους οχημάτων: Ο αόρατος κίνδυνος που μπορεί να “ρίξει” μια εταιρεία μέσα σε μία ημέρα
Γιώργος Μούζος, 28/11/2025 - 12:27 Κόλλησε το γκάζι: Ατύχημα ή κάτι άλλο; Ο εφιάλτης κάθε οδηγού και ασφαλιστικών εταιρειών
Γιώργος Μούζος, 26/11/2025 - 08:54 Η νέα πραγματικότητα της ζημιάς για τον ασφαλιστικό κλάδο - Το συνεργείο του '25 ένας ψηφιακός κόμβος
Ηλεκτρικά οχήματα και ασφάλεια μπαταριών: Οι νέοι τεχνικοί κίνδυνοι των ασφαλιστών! Η ηλεκτροκίνηση ανοίγει μια τεράστια αγορά. Ταυτόχρονα, όμως, δημιουργεί σύνθετους κινδύνους που ο ασφαλιστικός κλάδος δεν μπορεί πλέον να αγνοεί. Η... Γιώργος Μούζος, 24/11/2025 - 10:41
Οι πελάτες σας ξέρουν τι να κάνουν αν τρακάρουν με ανασφάλιστο όχημα; Ένας πρακτικός, επίκαιρος και καθόλου θεωρητικός οδηγός για το τι οφείλετε να έχετε ήδη εξηγήσει στους ασφαλισμένους σας, ώστε να... Γιώργος Μούζος, 21/11/2025 - 08:40
ADAS: Θα ρίξουν τα τροχαία ή θα «τινάξουν» στον αέρα τα ασφαλιστήρια; Τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού μειώνουν τα ατυχήματα, αλλά φέρνουν ακριβότερες ζημιές, γκρίζες ζώνες ευθύνης και νέο πονοκέφαλο για κάθε ασφαλιστή... Γιώργος Μούζος, 19/11/2025 - 14:47
Όταν «ρίχνει καρέκλες», βρέχει ζημιές! Γιατί κάθε καταιγίδα είναι stress test για τα συμβόλαιά σου και πώς μπορείς να μειώσεις τις ζημιές πριν σηκώσει ο... Γιώργος Μούζος, 17/11/2025 - 09:09
Η Kaspersky επισημαίνει έναν ακόμα ασφαλιστικό κίνδυνο! Οι νέες ψηφιακές απειλές στα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα αυξάνουν τον κίνδυνο για οδηγούς, επιβάτες και ασφαλιστικές εταιρείες, απαιτώντας άμεση... Γιώργος Μούζος, 12/11/2025 - 08:50
Φωτιστικά σώματα: Ασπίδα ασφάλειας για τους πελάτες σας! Γιατί η κατάσταση και η τεχνολογία των φωτιστικών σωμάτων αποτελούν καθοριστικό παράγοντα στην πρόληψη ατυχημάτων και στη μείωση των ασφαλιστικών... Γιώργος Μούζος, 10/11/2025 - 08:45