close
Αρχική
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • Ιδιωτική Ασφάλιση
    • Κοινωνική Ασφάλιση
    • Επαγγελματικά Ταμεία
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
    • Υγεία
    • Αυτοκίνητο
    • Οικονομία
    • Τράπεζες
    • Πολιτική
    • Κοινωνία
    • Bancassurance
    • Διεθνή
    • Πολιτισμός
    • Τεχνολογία
    • Καταναλωτικά Νέα
    • Αθλητικά
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΗΣ
    • Διαμεσολάβηση
    • Ασφαλιστικά Γραφεία
    • Πωλήσεις
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα και Ασφάλιση
    • Αγγελίες
    • Λεξικό
  • ΠΡΟΪΟΝΤΑ
    • Σύνταξη
    • Υγεία
    • Περιουσία
    • Αυτοκίνητο
    • Bancassurance
    • Τραπεζικά
    • Λοιποί Κλάδοι
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡA
    • Ασφαλιστικές Εταιρείες
    • Θεσμικοί Φορείς
      • Ενώσεις - Σύλλογοι - Οργανισμοί - Διεύθυνση Εποπτείας
      • Διεθνείς Οργανισμοί
    • Φορείς Υγείας
    • Νομοθεσία
    • Μελέτες / Στατιστικά
    • Οικονομικά Αποτελέσματα
    • Άλλοι φορείς
      • Επιμελητήρια
      • ΕΦΚΑ - Ασφαλιστικά Ταμεία
      • Εφορίες
      • ΟΤΑ
      • Υπουργεία
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • Άρθρα
    • Αρθρογράφοι
    • Βήμα Αναγνωστών
    • Ψηφοφορίες
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτισμός

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου: Διήγησις και σχολιασμός από το Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο Με αφορμή τη θρησκευτική και εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου
Μεταξούλα Μανικάρου
Μεταξούλα Μανικάρου,
24/3/2025 - 11:16
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου: Διήγησις και σχολιασμός από το Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο Με αφορμή τη θρησκευτική και εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου

Μεταξούλα Μανικάρου, 24/3/2025
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

Εισαγωγικά

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου είναι η μόνη Θεομητορική εορτή η οποία στηρίζεται στην αριστουργηματική αφήγηση και βιβλική μαρτυρία του Ευαγγελιστή Λουκά (α΄ 26-38). Ο Λουκάς είναι ο μόνος από τους συνοπτικούς Ευαγγελιστές που φωτίζει πλήρως τη Μαρία, τη μητέρα του Ιησού στο γεγονός του Ευαγγελισμού. Αντίθετα, οι άλλοι Ευαγγελιστές (Μάρκος, Ματθαίος και Ιωάννης) επικεντρώνονται στη δημόσια δράση του Ιησού. Μέσα από τον Ευαγγελιστή Λουκά ξεδιπλώνεται η απαρχή του καινού κόσμου με την περιγραφή της σημαντικής στιγμής της μεταπτωτικής συνέργειας ανάμεσα στον Θεό και τον άνθρωπο.

Σαφείς μαρτυρίες περί της έναρξης του εορτασμού του ευαγγελισμού της ενσάρκωσης του Ιησού δεν υπάρχουν. Αν και δεν είχαν θεσμοθετηθεί θεομητορικές εορτές, ήδη από τα πρώτα χρόνια της Εκκλησίας, αποδίδονταν ο οφειλόμενος σεβασμός και η τιμή στη Θεοτόκο. Με το πέρασμα των αιώνων η εορτή του Ευαγγελισμού εορταζόταν λίγο πριν τα Χριστούγεννα, ταυτιζόταν με τη Γέννηση του Κυρίου και χαρακτηριζόταν ως δεσποτική εορτή. Τελικά, η εορτή καθορίστηκε ημερολογιακά την 25η Μαρτίου, ως θεομητορική εορτή, γύρω στον 4ο αιώνα.

Η Διήγησις του Ευαγγελιστή Λουκά και ο σχολιασμός της

Λουκ 1.26: Ἐν δὲ τῷ μηνὶ τῷ ἕκτῳ ἀπεστάλη ὁ ἄγγελος Γαβριὴλ ὑπὸ τοῦ Θεοῦ εἰς πόλιν τῆς Γαλιλαίας, ᾗ ὄνομα Ναζαρέτ,

Μετάφραση: Τον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης της Ελισάβετ έστειλε ο Θεός τον αρχάγγελο Γαβριήλ σε μία πόλη της Γαλιλαίας που λεγόταν Ναζαρέτ,

Μήνα έκτο εννοεί τον μήνα από τη σύλληψη του Ιωάννη, οπότε χρονολογικά συνδέεται ο ευαγγελισμός της Θεοτόκου με τον ευαγγελισμό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ προς τον Ζαχαρία ότι η Ελισάβετ θα γεννήσει υιόν.  Ο Λουκάς καθορίζει το όνομα της πόλης που είναι η Ναζαρέτ, αλλά και την περιοχή στην οποία υπάγεται, δηλαδή τη Γαλιλαία. Με αυτόν τον τρόπο  προσδιορίζει ακριβώς τον τόπο για αυτούς που δεν γνωρίζουν τη γεωγραφία της Παλαιστίνης. Η Ναζαρέτ ήταν μια μικρή και άσημη πόλη και το όνομά της αναφερόταν με σκεπτικισμό ίσως και με περιφρόνηση. Χαρακτηριστικό το απόσπασμα από το κατά Ιωάννην (α΄ 47): «καὶ εἶπεν αὐτῷ Ναθαναήλ· ἐκ Ναζαρὲτ δύναταί τι ἀγαθὸν εἶναι; λέγει αὐτῷ Φίλιππος· ἔρχου καὶ ἴδε».

Λουκ 1.27: πρὸς παρθένον μεμνηστευμένην ἀνδρὶ ᾧ ὄνομα ᾽Ιωσὴφ ἐξ οἴκου Δαυίδ, καὶ τὸ ὄνομα τῆς παρθένου Μαριάμ.

Μετάφραση: σε μία παρθένα κόρη που ήταν αρραβωνιασμένη μ’ έναν άνδρα που λεγόταν Ιωσήφ. Η παρθένος αυτή κόρη καταγόταν από τη γενιά του Δαβίδ, και το όνομά της ήταν Μαριάμ.

Ο ευαγγελιστής Λουκάς αναφέρεται στην παρθενία της Μαρίας και αυτό γιατί ο Χριστός έπρεπε να γεννηθεί με υπερφυσικό τρόπο και να μην κληρονομήσει τη μολυσμένη ανθρώπινη φύση, την προπατορική αμαρτία. Ο Θεός οικονόμησε να γεννηθεί ο Υιός του από παρθένα μνηστευμένη (αρραβωνιασμένη) αφενός μεν για αποφυγή κάθε υπόνοιας αυτών που δεν γνώριζαν την υπερφυσική γέννηση και αφετέρου για να έχει η Παρθένος τον δίκαιο Ιωσήφ βοηθό και στήριγμα. Άγγελος Κυρίου δεν εστάλη στον Ιωσήφ, επειδή δεν είχε καμία σχέση ο Ιωσήφ με την γέννηση του Κυρίου.  Και η Παρθένος και ο Ιωσήφ κατάγονταν από τον οίκο του Δαβίδ, οπότε και ο Ιησούς είχε καταγωγή βασιλική. Εξάλλου, ο τίτλος, που αποδόθηκε στον Ιησού και τον οποίο ουδέποτε αρνήθηκε, ήταν «υιός Δαβίδ».

Στο όνομα Μαριάμ δίνουν διάφορες ετυμολογίες. Για παράδειγμα, ο Άγιος Αμβρόσιος, Επίσκοπος Μεδιολάνων, υποστηρίζει ότι το όνομα Μαρία σημαίνει «πέλαγος» και λατινικά Maria σημαίνει «θάλασσα». Και εξηγεί τον συμβολισμό ως εξής: Όπως η θάλασσα περιέχει το σύνολο των υδάτων και όλοι οι ποταμοί χύνονται σε αυτή, έτσι και η πάναγνος κόρη της Ναζαρέτ αναδείχθηκε ταμείο των χαρισμάτων του Θεού και χώρεσε όλους τους ποταμούς των δωρεών του Θεού. Κατά τον Πανεπιστημιακό Καθηγητή Παναγιώτη Τρεμπέλα, οι πιθανότερες ετυμολογίες που προτάθηκαν είναι δύο, σημαίνει είτε την ισχυρή είτε την ένδοξη και αυτήν που υμνείται.

Λουκ 1.28: καὶ εἰσελθὼν ο άγγελος πρὸς αὐτὴν εἶπεν, Χαῖρε, κεχαριτωμένη, ὁ Κύριος μετὰ σοῦ· ευλογημένη σὺ ἐν γυναιξίν.

Μετάφραση: Μόλις μπήκε ο άγγελος στο δωμάτιό της, της είπε: Χαίρε συ, που είσαι προικισμένη από τον Θεό με πολλές και εξαιρετικές χάριτες. Ο Κύριος είναι μαζί σου, κι αυτός σε γέμισε με τις χάρες του. Έχεις ευλογηθεί εσύ όσο καμία άλλη γυναίκα.

Ο Άγγελος Γαβριήλ προσφωνεί τη Μαρία με ένα χαιρετισμό ασυνήθιστο, που για αυτήν και μόνο φυλαγόταν. Με το «χαίρε» καταργείται ο δεσμός της λύπης με τον οποίο η Εύα θα γεννούσε τα παιδιά της. Ακόμη το «χαίρε» είναι ένας ελληνικός και όχι εβραϊκός χαιρετισμός, οπότε με την ελληνική αυτή λέξη διανοίγεται η θύρα του ευαγγελισμού στους λαούς της οικουμένης, άρα και η παγκοσμιότητα του χριστιανικού μηνύματος. Η νεαρή Μαρία είναι «κεχαριτωμένη», είναι ευλογημένη όσο καμία άλλη γυναίκα, η κατεξοχήν ευλογημένη, γιατί αξιώθηκε υπερφυσικής χάριτος, γιατί  διέθετε πληρότητα χάριτος και πνεύματος, αφού κλήθηκε από τον Θεό να γίνει η Θεοτόκος. Με τη φράση «ο Κύριος μετά σου» ο άγγελος εγκαινιάζει την καινούργια Διαθήκη που επισφραγίστηκε με την ενανθρώπηση του Υιού του.

Λουκ 1.29: ἡ δὲ ιδούσα διεταράχθη ἐπὶ τῷ λόγῳ αὐτοῦ καὶ διελογίζετο ποταπὸς εἴη ὁ ἀσπασμὸς οὗτος.

Μετάφραση: Αυτή όμως, όταν είδε τον άγγελο, ταράχθηκε πολύ απ’ τον λόγο που της είπε και σκεπτόταν μέσα της ποια σημασία και ποιο σκοπό να είχε άραγε ο χαιρετισμός αυτός.

Η πρώτη αντίδραση της Παρθένου στον χαιρετισμό του Γαβριήλ «κεχαριτωμένη» και «ευλογημένη συ εν γυναιξίν» ήταν η ταραχή και ο διαλογισμός, γιατί δεν είναι από αυτές που συνήθιζε να ακούει ένα κορίτσι αντίστοιχης ηλικίας και κοινωνικής θέσης. Δεν ένιωσε, όμως, φόβο, δεν τρόμαξε, δεν υπέστη σύγχυση των διανοητικών της δυνάμεων. Αν ήταν ματαιόδοξη και υπερήφανη, θα κολακευόταν. Είναι μια γυναίκα με εσωτερικό βάθος, ταπείνωση, έχει συνείδηση ότι δεν είχε κάποια εξαιρετική αξία και παραμένει νηφάλια στο άκουσμα του ανήκουστου.

Λουκ 1.30: καὶ εἶπεν ὁ ἄγγελος αὐτῇ· Μὴ φοβοῦ Μαριάμ, εὗρες γὰρ χάριν παρὰ τῷ Θεῷ·

Μετάφραση: Κι ο άγγελος της είπε: Μη φοβάσαι, Μαριάμ, αλλά να χαίρεσαι, διότι ο Θεός σε έκρινε άξια να δεχθείς την εξαιρετική εύνοια και χάρη του.

Ο άγγελος κατανοώντας την ταραχή της Μαριάμ σπεύδει να την καθησυχάσει, να ηρεμήσει την καρδιά της και ατάραχα να δεχτεί το θείο μήνυμα. Και αιτιολογεί το «Μη φοβάσαι», διότι βρήκε χάρη, εξαιρετική εύνοια από τον Θεό, δηλαδή είναι «κεχαριτωμένη», όπως ανέφερε παραπάνω. Και συνεχίζει στον επόμενο στίχο ξεδιπλώνοντας σε αυτήν το μέγα μυστήριο για την ανθρωπότητα.  

Λουκ 1.31: καὶ ἰδοὺ συλλήψῃ ἐν γαστρὶ καὶ τέξῃ υἱόν, καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ ᾽Ιησοῦν.

Μετάφραση: Και να ποια είναι η εξαιρετική χάρη που δεν την έλαβε ποτέ καμία άλλη γυναίκα αλλά εσύ μόνο αξιώθηκες να λάβεις: Θα συλλάβεις στην κοιλιά σου και θα γεννήσεις υιό και θα του δώσεις το όνομα «Ιησούς».

Το άμεσο αποτέλεσμα της χάρης του Θεού είναι ότι θα συλλάβει η Μαρία υιόν, κάτι ασυνήθιστο για παρθένα. Η σύλληψη στην κοιλιά της Θεοτόκου θα γίνει από το Άγιο Πνεύμα και όχι σπερματικώς. Και αυτό γιατί ο Ιησούς έπρεπε να λάβει φύση καθαρά, αναμάρτητη, αυτήν που είχε ο Αδάμ πριν το προπατορικό αμάρτημα. Ο Ευαγγελιστής χρησιμοποιεί την λέξη «κοιλιά», για να δείξει ότι ο Κύριος πήρε τη σάρκα από τη δική μας ουσία, δηλαδή από την ουσία της ανθρώπινης φύσης, από την ίδια τη μήτρα της Παρθένου. Και εδώ ο αρχάγγελος Γαβριήλ ονοματίζει τον Υιόν του Θεού «Ιησού».

Λουκ 1.32: οὗτος ἔσται μέγας καὶ υἱὸς ὑψίστου κληθήσεται, καὶ δώσει αὐτῷ Κύριος ὁ Θεὸς τὸν θρόνον Δαυὶδ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ,

Μετάφραση: Αυτός θα είναι μεγάλος και λόγω της αγιότητος και λόγω του αξιώματός του. Κι ενώ με την ενανθρώπησή του θα γίνει τέλειος άνθρωπος, θα αναγνωρισθεί ότι είναι ο Υιός του Θεού, που είναι υψηλότερος και ανώτερος απ’ όλα και εξουσιάζει τα πάντα. Και θα τον ανυψώσει ο Κύριος ο Θεός και ως άνθρωπο. Θα του δώσει τον θρόνο του προπάτορά του Δαβίδ.

Ο Ευαγγελιστής Λουκάς στους στίχους αυτούς παραθέτει το περιεχόμενο της επαγγελίας. Η Παρθένος Μαρία θα γεννήσει τον Υιό του Υψίστου, ο οποίος θα είναι μεγάλος, ως δεσπότης και κύριος και δημιουργός του παντός, θα βασιλεύσει αιώνια στον οίκο του Ιακώβ και θα λάβει τον θρόνο του Δαβίδ.

Λουκ 1.33: καὶ βασιλεύσει ἐπὶ τὸν οἶκον ᾽Ιακὼβ εἰς τοὺς αἰῶνας, καὶ τῆς βασιλείας αὐτοῦ οὐκ ἔσται τέλος.

Μετάφραση: Και θα βασιλεύσει αιώνια ως αθάνατος και παντοτινός αρχιερέας και βασιλιάς στους πιστούς όλων των γενεών, οι οποίοι θα αποτελούν την πνευματική και αληθινή οικογένεια του Ιακώβ· και η βασιλεία του δεν θα έχει τέλος, όπως η βασιλεία των επίγειων βασιλέων, αλλά θα είναι ατελείωτη και παντοτινή, επειδή θα είναι θεϊκή.

Ο Κύριος θα βασιλεύσει στον «οίκον Ιακώβ», όχι μόνο στο έθνος των Ιουδαίων αλλά και σε αυτούς, δηλαδή τους εθνικούς, οι οποίοι δια της κλήσεως  δέχτηκαν τον Σωτήρα.  Βέβαια, πρόκειται για βασίλειο όχι κοσμικό, αλλά πνευματικό, υπερουράνιο και για αυτό δεν θα έχει τέλος.

Λουκ 1.34: εἶπεν δὲ Μαριὰμ πρὸς τὸν ἄγγελον· πῶς ἔσται τοῦτο, ἐπεὶ ἄνδρα οὐ γινώσκω;

Μετάφραση: Είπε τότε η Μαριάμ στον άγγελο: Πώς θα γίνει το πρωτοφανές και πρωτάκουστο αυτό μυστήριο και πώς θα συλλάβω και θα γεννήσω, αφού δεν έχω συζυγική σχέση με άνδρα;

Η Μαριάμ, μετά την  πρώτη ταραχή στο άγγελμα του Γαβριήλ, εκφράζει τη λογική απορία της πώς θα συμβεί το γεγονός της συλλήψεως. Δεν αμφιβάλλει ούτε μιλά με απιστία, αλλά, ως σοφή, συνετή, με  συνείδηση αμόλυντη και συναισθανομένη την αγνότητά της, εκφράζει την έκπληξή της και ζητά να μάθει πώς θα γίνει δυνατή μια τέτοια γέννηση. Με άλλα λόγια, ζητά αποσαφηνίσεις για ζήτημα τόσο ξεκάθαρα σκοτεινό και μυστηριώδες.

Λουκ 1.35: καὶ ἀποκριθεὶς ὁ ἄγγελος εἶπεν αὐτῇ· Πνεῦμα ἅγιον ἐπελεύσεται ἐπὶ σέ, καὶ δύναμις ὑψίστου ἐπισκιάσει σοι· διὸ καὶ τὸ γεννώμενον ἅγιον κληθήσεται, υἱὸς Θεοῦ.

Μετάφραση: Και ο άγγελος της αποκρίθηκε: Θα έλθει σε σένα το Πνεύμα το Άγιον. Αυτό θα σε καθαρίσει από το προπατορικό αμάρτημα και θα σε εξαγιάσει. Και η δύναμη του Υψίστου θα ρίξει τη δημιουργική και προστατευτική σκέπη της πάνω σου. Γι’ αυτό και το απολύτως αναμάρτητο και άγιο βρέφος που θα γεννηθεί με τον υπερφυσικό αυτό τρόπο, θα αναγνωρισθεί ότι είναι ο ίδιος ο Υιός του Θεού.  

Ο άγγελος κατανοεί την αγωνία και τις λογικές απορίες της Παρθένου και της δίνει περαιτέρω διασαφηνίσεις, συμπληρώνοντας και με άλλες πληροφορίες και λεπτομέρειες. Το Άγιο Πνεύμα, ως θεία υπερφυσική ενέργεια, ως πνοή δημιουργική παρά ως πρόσωπο θείο, για αυτό λείπει και το άρθρο «το»,  θα έρθει και η δύναμη του Θεού, που είναι δύναμη δημιουργική, αφού πηγάζει από τον Θεό, θα την επισκιάσει (σκεπάσει), ώστε να γίνει μητέρα όχι με τον συνηθισμένο τρόπο. Η «άσπιλη σύλληψη» δεν μπορεί να κατανοηθεί με βάση τον φυσικό κόσμο και τη βιολογία, αλλά εδράζεται στο θαύμα, στις υπερφυσικές λειτουργίες, στην πίστη, δηλαδή στον κόσμο της θείας  αποκάλυψης, στον χώρο της σωτηριολογίας. Και το βρέφος θα ονομαστεί, βεβαίως άγιο, γιατί είναι από τη φύση του άγιο, επειδή αυτός ο ίδιος είναι Υιός του Θεού και είναι ένα πρόσωπο.

Για την πλειοψηφία των χριστιανών, ο στίχος «Πνεῦμα ἅγιον ἐπελεύσεται ἐπὶ σέ, καὶ δύναμις ὑψίστου ἐπισκιάσει σοι· διὸ καὶ τὸ γεννώμενον ἅγιον κληθήσεται, υἱὸς Θεοῦ» ερμηνεύεται «Τριαδολογικά», που σημαίνει ότι αναγνωρίζονται στον στίχο αυτόν δρώντα τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδας: Ο Πατέρας (δύναμις υψίστου), ο Υιός (υιός Θεού) και το Άγιο Πνεύμα (Πνεύμα άγιον επελεύσεται).

Λουκ 1.36: καὶ ἰδοὺ ᾽Ελισάβετ ἡ συγγενής σου καὶ αὐτὴ συνειληφυῖα υἱὸν ἐν γήρει αὐτῆς, καὶ οὗτος μὴν ἕκτος ἐστὶν αὐτῇ τῇ καλουμένῃ στείρᾳ·

Μετάφραση: Και για να βεβαιωθείς ότι θα γίνει πραγματικά το μεγάλο αυτό θαύμα σε σένα, σου γνωστοποιώ κι ένα άλλο, μικρότερο βέβαια θαύμα, το οποίο όμως δεν θα το περίμενες. Ιδού, η συγγενής σου Ελισάβετ έχει συλλάβει κι αυτή ένα αγόρι στη γεροντική της ηλικία. Και βρίσκεται στον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης της αυτή, που την αποκαλούσαν όλοι έως τώρα στείρα.

Στη συνέχεια,  ο Αρχάγγελος, για να ισχυροποιήσει το χαρμόσυνο μήνυμα, υπενθυμίζει στη Μαρία το θαύμα της σύλληψης που συνέβη στην άκαρπη κοιλία της στείρας Ελισάβετ, η οποία ήταν περασμένης ηλικίας. Δεν της θυμίζει τη διήγηση της στείρας  Σάρας, της Ρεβέκκας και τη Ραχήλ, γιατί πρόκειται για διηγήσεις παλιές. Για δεύτερη, μάλιστα, φορά αναφέρει τον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης της συγγενούς της, της Ελισάβετ. Με θεία, λοιπόν, ανακοίνωση γνωστοποιούνται ο χρόνος και το φύλο του απογόνου,  για τη στήριξη της πίστης της Μαρίας. 

Λουκ 1.37: ὅτι οὐκ ἀδυνατήσει παρὰ τῷ Θεώ πᾶν ρῆμα.

Μετάφραση: Κι όμως τώρα είναι έγκυος, διότι κανένα πράγμα δεν είναι αδύνατο στον Θεό, κάθε τι θαυμαστό και καταπληκτικό που ο ασθενής άνθρωπος θα ισχυριζόταν ότι είναι ανώτερο από τις δυνάμεις του.

Η κλιμάκωση των επιχειρημάτων του Γαβριήλ κορυφώνεται και επισφραγίζεται με τη φράση «κανένα πράγμα στον Θεό δεν είναι αδύνατο». Η πραγματοποίηση της οικονομίας του Θεού απομακρύνει κάθε περιθώριο αμφιβολίας και ενδοιασμού από την Παρθένο για την άσπιλη σύλληψή της.

Λουκ 1.38: εἶπεν δὲ Μαριάμ, ᾽Ιδοὺ ἡ δούλη Κυρίου· γένοιτό μοι κατὰ τὸ ῥῆμά σου. καὶ ἀπῆλθεν ἀπ᾽ αὐτῆς ὁ ἄγγελος.

Μετάφραση: Τότε είπε η Μαριάμ: Ιδού είμαι η δούλη του Κυρίου, πρόθυμη να υπηρετήσω τις βουλές του. Μακάρι να γίνει σε μένα όπως το είπες. Και μόλις είπε αυτά τα λόγια, με τα οποία εκδήλωσε ταπεινά την υποταγή της στο θέλημα του Θεού και εμπιστεύθηκε τον εαυτό της στην πρόνοιά του, έφυγε απ’ αυτήν ο άγγελος.

Στο τέλος της ευαγγελικής περικοπής ο Γαβριήλ ολοκλήρωσε μεν την αποστολή του, αλλά περιμένει τη συγκατάθεση της Μαρίας. Αναφέρει ο  ιερός Αυγουστίνος «Ευτυχισμένη Μαρία, ο κόσμος όλος περιμένει τη συγκατάθεσή σου». Πείθεται η Μαριάμ, αποδέχεται και ελεύθερα συγκατατίθεται στη θεία προσφορά με τρόπο εξαιρετικά απλό και υπέροχο και με πνεύμα βαθιάς και ταπεινής υπακοής. Με τη φράση «Γένοιτό μοι κατὰ τὸ ῥῆμά σου» εκπληρώνεται η αιώνια βουλή του Θεού και μεταφέρεται σε όλη την κτίση η λυτρωτική θέληση της Θείας αγάπης. Η Παρθένος Μαρία δείχνει υπακοή και γίνεται η αιτία και το όργανο της σωτηρίας για τον εαυτό της και για όλο το ανθρώπινο γένος. Αντίθετα, η Εύα ήταν ανυπάκουη και έγινε αιτία θανάτου για τον εαυτό της και για όλο το ανθρώπινο γένος. Αλλάζει ριζικά η πορεία του ανθρώπου και μια νέα σχέση ξεκινά ανάμεσα στον Θεό και την κτίση.

Πρόσκληση απευθύνει ο Θεός και στον καθένα μας, αν όχι τόσο σπουδαία όπως αυτή της Μαρίας, πάντως όμως το ίδιο θεία και που οδηγεί στον ουρανό. Απαντάμε άραγε και εμείς με την ίδια πρόθυμη και ταπεινή υπακοή, όπως και η Μαρία;

25η Μαρτίου. Θρησκευτική και Εθνική εορτή: Δύο επαναστάσεις. Δύο χαίρε. Δύο ευαγγελισμοί

Η 25η Μαρτίου, ημέρα του Ευαγγελισμού, ως έναρξη ειδικής χρονολόγησης, ακόμα και σε περιοχές που είχαν επαναστατήσει νωρίτερα, ορίστηκε ως ημέρα που ξεκίνησε η Ελληνική Επανάσταση κατά των Τούρκων, σύμφωνα με τα λόγια του Αλέξανδρου Υψηλάντη, αρχηγού της Φιλικής Εταιρείας, «ὡς εὐαγγελιζομένη τὴν πολιτικὴν λύτρωσιν τοῦ ἑλληνικοῦ ἔθνους». Και όπως χαρακτηριστικά τόνιζε ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης, το ελληνικό έθνος «εἰς τὴν ἱεράν του θρησκείαν ὀφείλει τὰς σημερινὸς ἀριστεΐας του, τὴν ἀνεξαρτησίαν καὶ πολιτικήν του ὕπαρξιν, διότι μέγας ὁ Θεὸς τῶν Χριστιανῶν ὅστις ὑπερασπίζεται τὰ δίκαιά του...».

Ο εορτασμός «εἰς τὸ διηνεκὲς» της Επανάστασης την 25η Μαρτίου καθιερώθηκε το 1838 με το Βασιλικό Διάταγμα 980/15(27)-3-1838 της κυβερνήσεως Όθωνος και συγκεκριμένα του Γεώργιου Γλαράκη, γραμματέα της Επικρατείας (υπουργού) επί των Εκκλησιαστικών, Δημοσίας Εκπαιδεύσεως και Εσωτερικών. Η εισήγηση του Γλαράκη θεωρήθηκε ορθή και εύστοχη, γιατί αποτελούσε έναν θαυμάσιο συνδυασμό του εθνικού με το θρησκευτικό στοιχείο. Το ιστορικό κείμενο του διατάγματος 980/1838 ήταν το ακόλουθο: «Ἐπὶ τῆ προτάσει τῆς Ἡμετέρας ἐπὶ τῶν Ἐκκλησιαστικῶν καὶ τῆς Δημοσίου Ἐκπαιδεύσεως Γραμματείας, θεωρήσαντες ὅτι ἡ ἡμέρα τῆς 25ης Μαρτίου, λαμπρὰ καθ’ ἑαυτὴν εἰς πάντα Ἕλληνα, δι’ ὃ τὴν ἐν αὐτῇ τελουμένην ἑορτὴν τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Ὑπεραγίας  Θεοτόκου, εἶναι προσέτι λαμπρὰ καὶ χαρμόσυνος, δι’ ὅ τήν κατ’ αὐτὴν ἔναρξιν τοῦ ὑπὲρ ἀνεξαρτησίας ἀγῶνος τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἔθνους, καθιεροῦμεν τὴν ἡμέραν ταύτην εἰς τὸ διηνεκὲς ὡς ἡμέραν Ἐθνικῆς Ἑορτῆς καὶ διατάττομεν τὴν διαληφθεῖσαν Γραμματείαν νὰ δημοσιεύση καὶ ἐνεργήση τὸ παρὸν Διάταγμα»

Μεγάλη η σοφία της ελληνικής φυλής να εορτάζει ταυτόχρονα δύο επαναστάσεις, δύο χαίρε, δύο ευαγγελισμούς. Δύο επαναστάσεις: η εθνική και η πνευματική-εσωτερική. Δύο χαίρε: ένα του Αρχάγγελου Γαβριήλ και ένα των Ελλήνων «Χαίρε, ως χαίρε λευτεριά». Δύο ευαγγελισμοί: Ο ένας της χαρμόσυνης είδησης για την επικείμενη γέννηση του Ιησού Χριστού. Και ο άλλος η εναρκτήριος ημέρα της αποτίναξης του τουρκικού ζυγού.

Εικόνα που περιέχει ρουχισμός, ανθρώπινο πρόσωπο, τέχνη, ζωγραφική

Το περιεχόμενο που δημιουργείται από τεχνολογία AI ενδέχεται να είναι εσφαλμένο.

Φώτης Κόντογλου, Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

Φώτης Κόντογλου -Νίκος Βέλμος, Ευαγγελισμός της Θεοτόκου (1926)

Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης στο Όρος Σινά

Εικόνα που περιέχει ζωγραφιά, τέχνη, μυθολογία, οπτικές τέχνες

Το περιεχόμενο που δημιουργείται από τεχνολογία AI ενδέχεται να είναι εσφαλμένο.

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

 

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

Εικόνα που περιέχει ζωγραφική, ζωγραφιά, τέχνη, οπτικές τέχνες

Το περιεχόμενο που δημιουργείται από τεχνολογία AI ενδέχεται να είναι εσφαλμένο.

Χατζημιχαήλ Θεόφιλος, Ο ευαγγελισμός της Θεοτόκου (1911)

Γεώργιος Σικελιώτης, Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

Εικόνα που περιέχει ρουχισμός, ζωγραφική, γυναίκα, τέχνη

Το περιεχόμενο που δημιουργείται από τεχνολογία AI ενδέχεται να είναι εσφαλμένο.

25η Μαρτίου, Εθνική και Θρησκευτική εορτή


Η Μεταξούλα Μανικάρου είναι φιλόλογος, συγγραφέας, Διδάκτωρ «Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» και Μεταδιδάκτωρ «Παιδικής Λογοτεχνίας». Διδάσκει στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Για περισσότερες πληροφορίες, βλ. εδώ

Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
  • TAGS:
  • Μεταξούλα Μανικάρου
  • πολιτισμός
  • θρησκευτική εορτή
  • Ευαγγελισμός Θεοτόκου

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ...

  • Σάββατο των ψυχών…
    Μεταξούλα Μανικάρου, 06/06/2025 - 15:47

    Σάββατο των ψυχών…

  • Η εορτή της Πεντηκοστής: Το γεγονός και ο συμβολισμός
    Μεταξούλα Μανικάρου, 02/06/2025 - 09:32

    Η εορτή της Πεντηκοστής: Το γεγονός και ο συμβολισμός

  • Η Πόλις εάλω…Η ψυχή εάλω…Ποιο το μείζον;
    Μεταξούλα Μανικάρου, 30/05/2025 - 12:28

    Η Πόλις εάλω…Η ψυχή εάλω…Ποιο το μείζον;

  • Ημέρα Δημιουργικότητας
    Μεταξούλα Μανικάρου, 23/05/2025 - 09:50

    Ημέρα Δημιουργικότητας

  • Οδοιπορικό στη Μεγάλη Εβδομάδα με Ποίηση. Μεγάλη Τετάρτη Εσπέρας - Όρθρος Μ. Πέμπτης

    Οδοιπορικό στη Μεγάλη Εβδομάδα με Ποίηση. Μεγάλη Τετάρτη Εσπέρας - Όρθρος Μ. Πέμπτης

    Μ. Τετάρτη Εσπέρας Τη Μ. Τετάρτη Εσπέρας ψάλλεται ο Όρθρος της Μ. Πέμπτης. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία η Μ. Πέμπτη είναι...
    Μεταξούλα Μανικάρου, 16/04/2025 - 09:20
  • Οδοιπορικό στη Μεγάλη Εβδομάδα με Ποίηση. Μ. Τρίτη Εσπέρας - Όρθρος Μ. Τετάρτης

    Οδοιπορικό στη Μεγάλη Εβδομάδα με Ποίηση. Μ. Τρίτη Εσπέρας - Όρθρος Μ. Τετάρτης

    Μ. Τρίτη Εσπέρας  Τη Μ. Τρίτη την εσπέρα (απόγευμα) ψάλλεται ο Όρθρος της Μ. Τετάρτης. Η Μ. Τετάρτη είναι αφιερωμένη...
    Μεταξούλα Μανικάρου, 15/04/2025 - 10:05
  • Οδοιπορικό στη Μεγάλη Εβδομάδα με Ποίηση. Μ. Δευτέρας Εσπέρας - Όρθρος Μ. Τρίτης

    Οδοιπορικό στη Μεγάλη Εβδομάδα με Ποίηση. Μ. Δευτέρας Εσπέρας - Όρθρος Μ. Τρίτης

    Γράφει η Μεταξούλα Μανικάρου Μ. Δευτέρα Εσπέρας Τη Μ. Δευτέρα την εσπέρα (απόγευμα) ψάλλεται ο Όρθρος της Μ. Τρίτης. Η Μ....
    Μεταξούλα Μανικάρου, 14/04/2025 - 11:25
  • Οδοιπορικό στη Μεγάλη Εβδομάδα με Ποίηση. Κυριακή των Βαΐων Εσπέρας - Όρθρος Μ. Δευτέρας

    Οδοιπορικό στη Μεγάλη Εβδομάδα με Ποίηση. Κυριακή των Βαΐων Εσπέρας - Όρθρος Μ. Δευτέρας

    Γράφει η Μεταξούλα Μανικάρου Γενικά για τη Μεγάλη Εβδομάδα Η Μεγάλη Εβδομάδα ή  Εβδομάδα των Παθών ή Αγία Εβδομάδα ονομάζεται, σύμφωνα...
    Μεταξούλα Μανικάρου, 11/04/2025 - 10:44
  • Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου)

    Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου)

    Γράφει η Μεταξούλα Μανικάρου Για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου,...
    Μεταξούλα Μανικάρου, 02/04/2025 - 12:04
  • Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου: Διήγησις και σχολιασμός από το Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο Με αφορμή τη θρησκευτική και εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου

    Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου: Διήγησις και σχολιασμός από το Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο Με αφορμή τη θρησκευτική και εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου

    Εισαγωγικά Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου είναι η μόνη Θεομητορική εορτή η οποία στηρίζεται στην αριστουργηματική αφήγηση και βιβλική μαρτυρία του Ευαγγελιστή...
    Μεταξούλα Μανικάρου, 24/03/2025 - 11:16

Σελίδες

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • ΕΠΟΜΕΝΗ
  • τελευταία »

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Γιορτή του Πατέρα: Ο φάρος της ζωής μας - 15 Ιουνίου 2025
16:30 Γιορτή του Πατέρα: Ο φάρος της ζωής μας - 15 Ιουνίου 2025
  • 15:30 ERGO Ασφαλιστική: Ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα για την ασφάλιση οχημάτων με ενισχυμένες καλύψεις για φυσικές καταστροφές
  • 15:10 ΙΑΣΩ Γενική Κλινική: Γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα του Πατέρα με 40% Έκπτωση σε όλα τα Πακέτα CheckUp healthUp MEN
  • 14:44 Μελάς Γιαννιώτης (ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ): Πόσιμο Νερό - Το νέο «χρυσάφι» επί γης!
  • 14:12 Ενσωμάτωση του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ για ενίσχυση των φορολογικών ελέγχων
  • 13:50 Εθνικός Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας: Ένα έργο ψηφιοποίησης της φροντίδας υγείας στην Ελλάδα από την COSMOTE TELEKOM για την Η.ΔΙ.ΚΑ (video)
  • 13:40 Το IDF παρουσιάζει τη στρατηγική του για το 2030 και την ανανεωμένη εταιρική του ταυτότητα στην επέτειο των 10 ετών
  • 13:15 Η Volante Global διορίζει νέο Μη Εκτελεστικό Διευθυντή
  • 12:50 Η παρέμβαση της ΕΔΙΠΤ στη Διαρκή Επιτροπή της Βουλής για το σχέδιο νόμου «Ενίσχυση της δημοσιότητας και διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο»
  • 11:55 Ιατρικό Κέντρο Αθηνών: Πρωτοποριακή εκπαίδευση νέων Χειρουργών στο 17ο Σεμινάριο Χειρουργικής Χεριού & Άνω Άκρου
  • 11:45 Στην Αθήνα η Διοίκηση του Ομίλου Generali για την παρουσίαση της νέας στρατηγικής Lifetime Partner 27
  • 11:14 Deloitte Scale-Ups Confidence Survey 2025: Οι προτεραιότητες, οι προκλήσεις και οι τάσεις για τις scale-ups σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή - Ισχυρή ανάπτυξη δείχνουν τα στοιχεία για την Ελλάδα
  • 10:56 ΕΕΑ: Χρειάζεται περισσότερος χρόνος για την υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου
  • 10:40 AEGEAN: Ακυρώνει τις πτήσεις της από και προς Τελ Αβίβ για σήμερα 13 Ιουνίου
  • 10:36 Ινστιτούτο Ophthalmica: Στη Θεσ/νίκη η μεγαλύτερη Μονάδα Ημερήσιας Νοσηλείας στα Βαλκάνια!
  • 10:28 Οι ραγδαίες εξελίξεις στο ισραηλινο-ιρανικό μέτωπο και οι παγκόσμιες αναταράξεις
  • 10:12 Έκθεση αγιογραφίας στο Μουσείο Τσιτσάνη
  • 10:08 Ο δρόμος της συνεργασίας για τα κοινοτικά έργα των προγόνων μας!
  • 10:05 Φορολογικές δηλώσεις: Γιατί πρέπει να βιαστείτε αν θέλετε έκπτωση φόρου 3%
  • 10:02 Το οχυρό Ρούπελ σε κόμικ - Η ένδοξη σελίδα του ελληνικού στρατού σε εικονογράφηση
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  1. 12/6 Οργανωτικές αλλαγές στην NN Hellas
  2. 12/6 Μεγάλη έρευνα του Nextdeal - Πώς οι ασφαλιστικές εταιρείες εφαρμόζουν την υποχρεωτική ασφάλιση αυτοκινήτων
  3. 11/6 Το «προσκλητήριο» του Αλέξη, η…αμνησία και τα «μαχαίρια» της Ζωής, η νέα «ψήφος» στις ελληνικές τράπεζες, η Λάτση στην…Αττική Οδό και ο Παπαστράτος ο καλύτερος εργοδότης
  4. 13/6 Στην Αθήνα η Διοίκηση του Ομίλου Generali για την παρουσίαση της νέας στρατηγικής Lifetime Partner 27
  5. 11/6 Απεβίωσε σε ηλικία 107 ετών ο καθηγητής Γεώργιος Δαΐκος
  6. 10/6 Κ. Μητσοτάκης για νέο ΚΟΚ: Το 40% των νεκρών στα τροχαία είναι με μηχανή και το 25% δεν φορούσε ζώνη - Δεν θα συνθηκολογήσουμε με το χάος
  7. 10/6 Ένας Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής, μοιράζεται μαζί μας μυστικά επιτυχίας και αλήθειες!

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ

Config Page Gr

Διεύθυνση: Φιλελλήνων 3, 10557
Σύνταγμα, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3229394 Fax: 210 3257074 Email: [email protected]

NEWSLETTER

Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα.

FOLLOW US

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • YouTube

QUICK LINKS

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ
  • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

© 2018 Nextdeal.gr

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Newsletter
  • Like Us on
    Facebook

  • Follow Us on
    Twitter

  • Follow Us on
    Instagram

  • Follow Us on
    LinkedIn

  • Subscribe on
    YouYube