Γιώργος Μούζος, 19/6/2020 - 13:49 facebook twitter linkedin Πώς θα προστατευτούν οι πεζοί από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κι οι ασφαλιστικές από τις αποζημιώσεις; Γιώργος Μούζος, 19/6/2020 facebook twitter linkedin Ως γνωστόν, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα plug-in υβριδικά είναι πολύ αθόρυβα όταν κινούνται με χαμηλές ταχύτητες. Αυτό έχει θετική επίδραση στην ηχορύπανση, όμως μπορεί να δημιουργήσει κίνδυνο για τους πεζούς που ίσως δεν αντιληφθούν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που πλησιάζει αθόρυβα. Για το λόγο αυτό άλλωστε ψηφίστηκε νόμος σε ευρωπαϊκό μάλιστα επίπεδο, που υποχρεώνει τους κατασκευαστές να φροντίσουν για να είναι πιο αντιληπτή ηχητικά, η παρουσία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο δρόμο. Ως σημείο αναφοράς για το άρθρο μας θα χρησιμοποιήσουμε τη Skoda, μιας εταιρεία που έχει μπει για τα καλά στα νέα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης, υλοποιώντας μία ολιστική προσέγγιση ώστε τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα να είναι τόσο χρηστικά όσο και «πράσινα». Τα πρώτα μοντέλα SKODA που υλοποιούν τη νέα ντιρεκτίβα και εκπέμπουν τον υποχρεωτικό ήχο, γνωστό ως E-noise (ηλεκτρικός θόρυβος, σε ελεύθερη απόδοση), είναι τα plug-in υβριδικά SKODA SUPERB iV και SKODA OCTAVIA iV. Όπως γίνεται αντιληπτό στο σχετικό παράδειγμα, ο ήχος μοιάζει με κινητήρα εσωτερικής καύσης, με χαμηλές συχνότητες που γίνονται υψηλότερες καθώς το αυτοκίνητο επιταχύνει. Και ο ήχος εξασθενεί καθώς το αυτοκίνητο μειώνει ταχύτητα, ώστε οι πεζοί να είναι σε θέση να εκτιμήσουν εάν το αυτοκίνητο επιταχύνει ή επιβραδύνει. Για να είναι ακόμα περισσότερο αντιληπτό από τους πεζούς αυτός ο παραγόμενος ήχος, οι μηχανικοί της SKODA έκαναν εκτεταμένες μελέτες για το πού θα τοποθετήσουν, τη συσκευή ήχου, η οποία είναι βασικά ένα ηχείο πλήρους φάσματος σε μια αδιάβροχη θήκη. «Η νομοθεσία απαιτεί τον ήχο να προβάλλεται προς τα εμπρός, προς τους πεζούς, οπότε δεν υπάρχουν πολλές επιλογές τοποθέτησης», εξηγεί ο Pavel Orendas, επικεφαλής μηχανικός στο συγκεκριμένο έργο. «Οι πεζοί αντιλαμβάνονται μόνο ένα κλάσμα της κυκλοφοριακής κατάστασης οπτικά και χρησιμοποιούν την ακοή τους για να γνωρίζουν τι είναι γύρω τους», προσθέτει, εξηγώντας γιατί ο ήχος είναι απαραίτητος ειδικά για τους πεζούς. Στο τέλος, οι μηχανικοί αποφάσισαν να τοποθετήσουν το ηχείο, όγκου ενός λίτρου, στο χώρο εμπρός από τον δεξιό μπροστινό τροχό. Τι αναφέρει η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία; Σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρέπει να εκπέμπουν ένα προειδοποιητικό ήχο σε ταχύτητες έως και 20 χλμ./ώρα, επειδή είναι εξαιρετικά αθόρυβα περίπου μέχρι αυτήν την ταχύτητα. «Στη συνέχεια, το αυτοκίνητο κάνει θόρυβο κύλισης με την επαφή των ελαστικών με την επιφάνεια του δρόμου καθώς και αεροδυναμικό θόρυβο, οπότε ο E-noise δεν είναι απαραίτητος. Για το λόγο αυτό, η SKODA στα ηλεκτρικά οχήματα φροντίζει ο θόρυβος να αυξάνεται έως την ταχύτητα των 25 χλμ./ώρα και στη συνέχεια σταδιακά μειώνεται, έως ότου το αυτοκίνητο φτάσει την ταχύτητα περίπου 30 χλμ./ώρα, όταν πλέον αντικαθίσταται φυσικά από θόρυβο που παράγεται από το όχημα κατά την κίνηση. Η νομοθεσία αναφέρει επίσης πως το αυτοκίνητο πρέπει επίσης να εκπέμπει προειδοποιητικό ήχου κατά την οπισθοπορεία σε ταχύτητες έως και 6 χλμ./ώρα. Και εδώ, ο προειδοποιητικός θόρυβος μιμείται έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά με διαφορετικούς τόνους που ειδοποιούν τους πεζούς ότι το αυτοκίνητο πηγαίνει προς τα πίσω. Παρόλο που η νομοθεσία ορίζει ποιες ζώνες συχνοτήτων πρέπει να χρησιμοποιεί ο ήχος και σε ποια ένταση (τα 56 ντεσιμπέλ είναι το κατώτερο όριο), οι σχεδιαστές μπορεί να είναι περισσότερο δημιουργικοί και να προσαρμόζουν τον ήχο στο χαρακτήρα του συγκεκριμένου αυτοκινήτου. «Στα plug-in υβριδικά, που διαθέτουν και συμβατικό κινητήρα, υλοποιούμε έναν ήχο που μιμείται έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, έτσι ώστε τα πάντα να ταιριάζουν», λέει ο Orendas, εξηγώντας τη συγκεκριμένη επιλογή. Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Γιώργος Μούζος, 20/08/2025 - 08:55 Τελικά μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να μειώσει τις ασφαλιστικές αποζημιώσεις;
Γιώργος Μούζος, 14/08/2025 - 08:49 Ο πιο επικίνδυνος «συνεπιβάτης» του καλοκαιριού δεν είναι η κούραση. Είναι το μυαλό.
Γιώργος Μούζος, 11/08/2025 - 10:58 Ξέρετε τι είναι το «φαινόμενο του ελέφαντα»; Οι πελάτες σας το αγνοούν και κινδυνεύουν και στις διακοπές τους!
Γιώργος Μούζος, 07/08/2025 - 08:53 Οι πελάτες σας οδηγούν με μαγιό και σαγιονάρες; Εσείς τι κάνατε ως ασφαλιστές;
Ο «ασφαλιστικός» κίνδυνος της ανακύκλωσης αέρα στα οχήματα! Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ασφαλιστές; Η παρατεταμένη χρήση του συστήματος ανακύκλωσης αέρα μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες επικίνδυνες για τη ζωή των επιβατών, επηρεάζοντας σοβαρά την... Γιώργος Μούζος, 04/08/2025 - 08:55
Μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων: Η “καρδιά” των EV είναι ο νέος πονοκέφαλος των ασφαλιστικών Ο εξελισσόμενος σχεδιασμός μπαταριών στα ηλεκτρικά οχήματα φέρνει νέες προκλήσεις για τον ασφαλιστικό κλάδο, αλλά και ευκαιρίες για καινοτόμα προϊόντα... Γιώργος Μούζος, 30/07/2025 - 09:26
Καύσωνας και αυτοκίνητο: Ο κίνδυνος στην καμπίνα και τι πρέπει να γνωρίζουν οι ασφαλιστές! Οι ακραίες θερμοκρασίες στο εσωτερικό των οχημάτων εγκυμονούν κινδύνους για οδηγούς και επιβάτες. Ακολουθούν χρήσιμες συμβουλές πρόληψης για το πώς... Γιώργος Μούζος, 28/07/2025 - 08:55
Geely EX5: Το EV με διπλή πεντάστερη πιστοποίηση που επανακαθορίζει το ασφαλιστικό ρίσκο Με διπλή πεντάστερη αξιολόγηση, 16 ενεργητικά συστήματα ασφαλείας και ανθεκτική μπαταρία, το νέο SUV της Geely αποτελεί σημείο αναφοράς για... Γιώργος Μούζος, 25/07/2025 - 08:56
Πώς τα πρότυπα Euro NCAP αλλάζουν το τοπίο στα ασφαλιστικά τιμολόγια; Η αξιολόγηση ασφάλειας των αυτοκινήτων επαναπροσδιορίζει το ρίσκο και το κόστος ασφάλισης Τα τελευταία χρόνια, τα πρότυπα ασφαλείας Euro NCAP αποκτούν... Γιώργος Μούζος, 23/07/2025 - 09:00
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις διακοπές: Τι πρέπει να γνωρίζει ο ασφαλιστής για τη σωστή κάλυψη του πελάτη του; Αυξημένη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων σημαίνει νέες ανάγκες ασφάλισης και ενημέρωσης των πελατών σας. Η στροφή των καταναλωτών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαμορφώνει... Γιώργος Μούζος, 21/07/2025 - 08:50