close
Αρχική
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • Ιδιωτική Ασφάλιση
    • Κοινωνική Ασφάλιση
    • Επαγγελματικά Ταμεία
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
    • Υγεία
    • Αυτοκίνητο
    • Οικονομία
    • Τράπεζες
    • Πολιτική
    • Κοινωνία
    • Bancassurance
    • Διεθνή
    • Πολιτισμός
    • Τεχνολογία
    • Καταναλωτικά Νέα
    • Αθλητικά
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΗΣ
    • Διαμεσολάβηση
    • Ασφαλιστικά Γραφεία
    • Πωλήσεις
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα και Ασφάλιση
    • Αγγελίες
    • Λεξικό
  • ΠΡΟΪΟΝΤΑ
    • Σύνταξη
    • Υγεία
    • Περιουσία
    • Αυτοκίνητο
    • Bancassurance
    • Τραπεζικά
    • Λοιποί Κλάδοι
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡA
    • Ασφαλιστικές Εταιρείες
    • Θεσμικοί Φορείς
      • Ενώσεις - Σύλλογοι - Οργανισμοί - Διεύθυνση Εποπτείας
      • Διεθνείς Οργανισμοί
    • Φορείς Υγείας
    • Νομοθεσία
    • Μελέτες / Στατιστικά
    • Οικονομικά Αποτελέσματα
    • Άλλοι φορείς
      • Επιμελητήρια
      • ΕΦΚΑ - Ασφαλιστικά Ταμεία
      • Εφορίες
      • ΟΤΑ
      • Υπουργεία
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • Άρθρα
    • Αρθρογράφοι
    • Βήμα Αναγνωστών
    • Ψηφοφορίες
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Οικονομία

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στουρνάρας: Η δημογραφική γήρανση απαιτεί υψηλότερα επίπεδα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού
Nextdeal newsroom
Nextdeal newsroom,
13/7/2021 - 08:20
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

Στουρνάρας: Η δημογραφική γήρανση απαιτεί υψηλότερα επίπεδα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού

Nextdeal newsroom, 13/7/2021
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

«Η Τράπεζα της Ελλάδος, στο πλαίσιο της κοινωνικής της ευθύνης, στέκεται αρωγός στις προσπάθειες προώθησης της μάθησης και της παιδείας και υποστηρίζει τις δράσεις που ενισχύουν τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό αναγνωρίζοντας τις θετικές του επιδράσεις σε ολόκληρη την οικονομία και στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα», τόνισε ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας κατά την ομιλία του στην Τελετή Aπονομής Bραβείων "ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ 2020-21" με θέμα «Η σημασία του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού».

Όπως είπε, «η βελτίωση της χρηματοοικονομικής γνώσης των ατόμων έχει καταστεί μακροπρόθεσμη προτεραιότητα πολιτικής για πολλά κράτη, με τις κεντρικές τράπεζες και τις εποπτικές αρχές να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο προς την κατεύθυνση αυτή. Σύμφωνα με τον Διοικητή, ο οικονομικός αλφαβητισμός αποκτά ολοένα μεγαλύτερη βαρύτητα για την οικονομική αποτελεσματικότητα και την επιτυχή άσκηση της οικονομικής πολιτικής, επομένως για την οικονομική ευημερία. Πρώτον, οι πολίτες που κατανοούν τη λειτουργία του οικονομικού περιβάλλοντος είναι πιο ικανοί να κάνουν βέλτιστες επιλογές. Δεύτερον, σε συνδυασμό με το προηγούμενο, είναι πιο πιθανό να στηρίξουν “συνετές πολιτικές”, ενώ η ενίσχυση της χρηματοοικονομικής παιδείας εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών και ενισχύει την αποτελεσματικότητα και την ευελιξία των αγορών». «Συνολικά, η προώθηση του ψηφιακού χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού μπορεί να ενδυναμώσει τα άτομα και να τα εφοδιάσει με τις απαιτούμενες χρηματοοικονομικές γνώσεις και δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών, να τα ενθαρρύνει να αναζητούν χρηματοοικονομικές συμβουλές από υπεύθυνες πηγές, να αποτρέψει την ανορθολογική συμπεριφορά και να ενισχύσει την ικανότητα συνετής αξιολόγησης των οικονομικών συνθηκών», υποστήριξε ο Διοικητής.

Παράλληλα, υπογράμμισε ότι «είναι ζωτικής σημασίας η κατανόηση των συνεπειών του χρέους, ειδικά για τις πιο ευάλωτες ομάδες, όπως οι νέες οικογένειες και τα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα. Επιπλέον, η πρόσθετη πίεση την οποία ασκεί η δημογραφική γήρανση στα συνταξιοδοτικά συστήματα απαιτεί υψηλότερα επίπεδα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού. Τα άτομα ζουν περισσότερο, αλλά αποταμιεύουν αναλογικά λιγότερο, με την Ελλάδα να κατατάσσεται στις χαμηλότερες θέσεις της ΕΕ όσον αφορά τις αποταμιεύσεις για την τρίτη ηλικία. Η έλλειψη σωστού συνταξιοδοτικού-αποταμιευτικού προγραμματισμού συνεπάγεται ότι τα άτομα είναι δυνητικά απροετοίμαστα για τις οικονομικές προκλήσεις της τρίτης ηλικίας. Η ενίσχυση της χρηματοοικονομικής παιδείας παίζει σημαντικό ρόλο στη στρατηγική της ΕΕ για ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς».

Ακολουθεί η ομιλία του κ. Στουρνάρα:

"Κυρίες και κύριοι, αγαπητές μαθήτριες, αγαπητοί μαθητές,

Σας ευχαριστώ που μου δώσατε την ευκαιρία να είμαι μαζί σας σε αυτή την τελετή απονομής βραβείων της Οικονομικής Ολυμπιάδας 2020-21 που διοργανώνεται για πρώτη φορά φέτος  στην Ελλάδα.

Θα ήθελα να συγχαρώ όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που συμμετείχαν σ’ αυτή την Ολυμπιάδα, τους εκπαιδευτικούς που βοήθησαν στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση σχετικά με το διαγωνισμό και βέβαια τους διοργανωτές για το ζήλο και την προσπάθειά τους. Ιδιαίτερα συγχαρητήρια αξίζουν σε εκείνους που διακρίθηκαν σε όλη την Ελλάδα και βραβεύονται σήμερα για τις επιδόσεις τους. Εύχομαι σε όλους σας να θέτετε πάντοτε υψηλούς στόχους και να κατακτάτε την κορυφή.

Η Τράπεζα της Ελλάδος, στο πλαίσιο της κοινωνικής της ευθύνης, στέκεται αρωγός στις προσπάθειες προώθησης της μάθησης και της παιδείας και υποστηρίζει τις δράσεις που ενισχύουν τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό αναγνωρίζοντας τις θετικές του επιδράσεις σε ολόκληρη την οικονομία και στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα. 

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο των δράσεων αυτών, το Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, ενόψει του εκπαιδευτικού του ρόλου και δεδομένου ότι η μεγάλη πλειονότητα των επισκεπτών του είναι μαθητές λυκείου και φοιτητές, προσφέρει ξεναγήσεις προσαρμοσμένες στις ανάγκες αυτών των ηλικιακών ομάδων και φιλοξενεί εκπαιδευτικές εκδηλώσεις που επικεντρώνονται σε συγκεκριμένα οικονομικά θέματα όπως ο πληθωρισμός, οι ηλεκτρονικές πληρωμές και το ευρώ, ή που έχουν σχεδιαστεί για την προώθηση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στο κοινό. 

Ειδικότερα, τον Ιούνιο του 2019 εγκαινιάστηκε η περιοδική έκθεση του Μουσείου της Τράπεζας «eΠληρωμές: ένας οδικός χάρτης», στο πλαίσιο της οποίας αναπτύχθηκε το μουσειοπαιδαγωγικό πρόγραμμα «Χωρίς Μετρητά πώς;», το οποίο είναι εγκεκριμένο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας. Η δράση αυτή έχει ως στόχο τη χρηματοοικονομική εκπαίδευση μαθητών της τελευταίας τάξης του γυμνασίου και μαθητών λυκείου.

Επίσης, το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της ΤτΕ προγραμματίζει την έκδοση δύο βιβλίων εντός του 2021, τα οποία αφορούν και προάγουν την οικονομική εκπαίδευση των μαθητών.

Πρώτον, το εικονογραφημένο λεξικό χρηματοοικονομικών όρων για παιδιά έως 12 ετών, του καθηγητή Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Πειραιά Νικολάου Φίλιππα. Ο τόμος θα περιλαμβάνει περί τα 100 εικονογραφημένα λήμματα που αναλύουν με εύληπτο τρόπο βασικές έννοιες που αφορούν το πώς λειτουργεί η οικονομία. 

Δεύτερον, το εικονογραφημένο διήγημα (κόμικ) με τίτλο «Ο μεγάλος μετασχηματισμός. Κλίμα – Μπορούμε να αλλάξουμε πορεία;»,  το οποίο απευθύνεται σε μαθητές λυκείου και είναι μεταφρασμένο  από τα γερμανικά. Η έκδοση του πρωτοτύπου πραγματοποιήθηκε με τη στήριξη του Γερμανικού Ομοσπονδιακού Υπουργείου Παιδείας και Έρευνας.

Επιπρόσθετα,  η ΤτΕ συνεργάζεται και στηρίζει φορείς που ασχολούνται με θέματα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού μέσω της φιλοξενίας των εκδηλώσεών τους στις εγκαταστάσεις της Τράπεζας, της συμμετοχής της Διοίκησης με ομιλίες και της έκδοσης βιβλίων. Ειδικότερα, έχει φιλοξενήσει ημερίδα του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού και της Action Aid, αλλά και την πρωτοβουλία φοιτητών ‘Get Ιnvolved’, η οποία ξεκίνησε το 2017 με στόχο να προωθήσει τον οικονομικό αλφαβητισμό των νέων συμμετεχόντων στις δράσεις  της. Μάλιστα, το 2021 η Τράπεζα στήριξε τη συμμετοχή των φοιτητών της ‘Get Involved’ στην πρωτοβουλία δημόσιου διαλόγου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας  (‘Listening events’), μέσω διαδικτυακής εκδήλωσης που διοργάνωσε η Τράπεζα.

Τέλος, η Τράπεζα στήριξε τη  ‘Διεθνή Οικονομική Ολυμπιάδα’, η οποία διοργανώθηκε από το ‘Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών - Μάρκος Δραγούμης’ (ΚΕΦΙΜ) σε συνεργασία με το Τσέχικο Ινστιτούτο Οικονομικής Εκπαίδευσης (INEV), υπεύθυνο φορέα του διεθνούς σκέλους του διαγωνισμού.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να επισημάνω ότι αρκετές κεντρικές τράπεζες έχουν αναλάβει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση μιας εθνικής στρατηγικής για τη χρηματοοικονομική παιδεία, όπως για παράδειγμα, στην Κύπρο, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Αγγλία, την Πορτογαλία και τη Φινλανδία, προτείνοντας παρεμβάσεις και παρακολουθώντας την εφαρμογή της στρατηγικής.

***

Κατόπιν των ως άνω, χαιρετίζω με ενθουσιασμό τη διοργάνωση της Οικονομικής Ολυμπιάδας στη χώρα μας.

Αδιαμφισβήτητα οι νέοι αποτελούν πολύτιμο δυναμικό για το παρόν αλλά και για το μέλλον της χώρας και μπορούν να συμβάλουν με καταλυτικό τρόπο στη δημιουργικότητα, την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα. Παράλληλα όμως οι νέοι σήμερα αντιμετωπίζουν τεράστιες προκλήσεις σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο οικονομικό τοπίο, όπου ολοένα περισσότερο έχουν οι ίδιοι την ευθύνη του οικονομικού προγραμματισμού τους για το μέλλον. Και στο σημείο αυτό  θέλω να αναφερθώ στο  σκοπό  του διαγωνισμού. Η Οικονομική Ολυμπιάδα αποσκοπεί  να καλλιεργήσει την οικονομική σκέψη και  κατάρτιση των παιδιών στα σχολεία ανά την Ελλάδα. Τα οικονομικά, ως επιστημονικός τομέας, διερευνούν τρόπους βελτίωσης της ζωής του ατόμου και της ευημερίας της κοινωνίας συνολικά. Άλλωστε, όπως εύστοχα είπε  ο Βρετανός οικονομολόγος Άλφρεντ Μάρσαλ (1842-1924), η οικονομική επιστήμη  είναι η μελέτη της ανθρωπότητας στις καθημερινές της εργασίες. Δηλαδή τα οικονομικά αγγίζουν, στην ουσία, όλες τις διαστάσεις της κοινωνικής μας ζωής.

Στη σημερινή εκδήλωση λοιπόν μου δίνεται η ευκαιρία να αναφερθώ σε ένα ζήτημα το οποίο θεωρώ πολύ σημαντικό, το χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό. Στις σύγχρονες κοινωνίες, ιδίως μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση που συγκλόνισε τον κόσμο, αλλά και κατά την τρέχουσα συγκυρία της πανδημίας από την οποία ακόμα οι κυβερνήσεις προσπαθούν να χαράξουν μια στρατηγική εξόδου με τις μικρότερες δυνατές απώλειες, ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός αποκτά ολοένα μεγαλύτερη σπουδαιότητα. Η αύξηση του επιπέδου του ― σε συνδυασμό με τη βελτίωση της ψηφιακής επάρκειας των καταναλωτών ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν τα ζητήματα που αναφύονται στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού του χρηματοπιστωτικού τομέα ― έχει αναγνωριστεί ως κορυφαία προτεραιότητα για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής διεθνώς.

Σύμφωνα με τον ορισμό του ΟΟΣΑ, ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός βασίζεται στο συνδυασμό γνώσεων, δεξιοτήτων, συμπεριφοράς και νοοτροπίας που πρέπει να διαθέτει ένα άτομο προκειμένου να μπορεί να λαμβάνει αποτελεσματικές οικονομικές αποφάσεις για τη διατήρηση της μακροπρόθεσμης οικονομικής ευημερίας του.[1] Η έλλειψη των ανωτέρω, δηλαδή ο χρηματοοικονομικός αναλφαβητισμός, μπορεί να εμποδίσει τα άτομα να διαχειριστούν σωστά τα οικονομικά τους, με τελικά αρνητικές συνέπειες όπως είναι ο υπερβολικός δανεισμός και ο χρηματοοικονομικός αποκλεισμός. Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, τα χρηματοοικονομικά εγγράμματα άτομα είναι λιγότερο ευάλωτα στην εκμετάλλευση ή εξαπάτηση, λιγότερο επιρρεπή σε υπερβολικό δανεισμό, πιο αποτελεσματικά στον προγραμματισμό συνταξιοδότησης, συμμετέχουν πιο συχνά στις χρηματοπιστωτικές αγορές και χρησιμοποιούν περισσότερο τη χρηματοοικονομική τεχνολογία. Ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός είναι καθοριστικός παράγοντας για τη χρηματοοικονομική ένταξη, η οποία με τη σειρά της μπορεί να συμβάλει στη μείωση της εισοδηματικής ανισότητας και στην ενίσχυση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας.

Ωστόσο, αρκετές μελέτες δείχνουν ότι πολλοί άνθρωποι δεν έχουν επαρκείς βασικές οικονομικές γνώσεις όσον αφορά π.χ. τον υπολογισμό ή την κατανόηση των επιτοκίων, την κατανόηση της έννοιας του πληθωρισμού και της διαφοροποίησης του κινδύνου. Τα αποτελέσματα ερευνών του ΟΟΣΑ δείχνουν ότι λιγότερο από το ήμισυ του ενήλικου πληθυσμού στις χώρες της G20 είναι χρηματοοικονομικά εγγράμματα άτομα, με το πρόβλημα του χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού να είναι πολύ πιο έντονο στις γυναίκες και στους νέους, όπως φαίνεται και από άλλες αντίστοιχες μελέτες ανά τον κόσμο.[2] Σύμφωνα με την Παγκόσμια Έρευνα Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού της Standard & Poor’s, το 2014 κατά μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) 52% των ενηλίκων ήταν χρηματοοικονομικά εγγράμματοι, με τα υψηλότερα ποσοστά να καταγράφονται στη Βόρεια Ευρώπη και τα χαμηλότερα στο Νότο. Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 45%.

NEWSLETTER

Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα.

Σ’ αυτό το σημείο επιτρέψτε μου μερικές επισημάνσεις σχετικά με τους νέους. Αυτή η ηλικιακή ομάδα καλείται να λάβει από νωρίς οικονομικές αποφάσεις με σημαντικές συνέπειες για τις επόμενες δεκαετίες και με αντίκτυπο στη μελλοντική ευημερία, τον πλούτο και το εισόδημα. Πράγματι, στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, όπου η τεχνολογία διαπερνά το σύνολο της οικονομίας και της κοινωνίας, οι πολίτες από πολύ νεαρή ηλικία λαμβάνουν σημαντικές οικονομικές αποφάσεις, και άρα αυξάνεται ο κίνδυνος να αποτελέσουν στόχο οικονομικής απάτης. Η νέα γενιά αντιμετωπίζει επομένως μια συνεχώς αυξανόμενη ανάγκη για οικονομική παιδεία που θα της επιτρέπει να κατανοεί πλήρως αλλά και να αξιοποιεί τα οφέλη από την εφαρμογή της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας. Είναι η γενιά που έχει εξοικειωθεί με τις νέες τεχνολογίες και την κοινωνική δικτύωση. Αποτελεί την πλειονότητα των χρηστών χρηματοοικονομικής τεχνολογίας τόσο από την πλευρά της ζήτησης όσο και από την πλευρά της προσφοράς. Όμως, παρά τις νέες ευκαιρίες που προσφέρει η αυξημένη αυτή πρόσβαση σε ψηφιακές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και καινοτόμα χρηματοοικονομικά προϊόντα και εφαρμογές (apps), ενέχει και κινδύνους αν δεν συνδυαστεί με επαρκή επίπεδα χρηματοοικονομικής παιδείας. Πέρα από την εξοικείωση με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες, πρέπει να υπάρχει και επαρκής κατάρτιση σε χρηματοοικονομικά θέματα. Με άλλα λόγια, η αποτελεσματική χρήση των ψηφιακών χρηματοπιστωτικών προϊόντων και υπηρεσιών απαιτεί στην εποχή μας αυξημένα επίπεδα ψηφιακού χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού.

Συγχρόνως, είναι αποδεκτό ότι ο τρόπος με τον οποίο τα άτομα αντιμετωπίζουν την πρόσθετη οικονομική πίεση κατά τη διάρκεια μιας κρίσης εξαρτάται από το πόσο καλά κατανοούν οικονομικές έννοιες όπως η συσσώρευση χρέους, η διαφοροποίηση του κινδύνου και άλλες. Η χρηματοοικονομική παιδεία παίζει σημαντικό ρόλο προκειμένου τα άτομα να μη βρεθούν απροετοίμαστα σε δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες και να έχουν τα εφόδια να αντεπεξέλθουν σε μακροοικονομικούς κλυδωνισμούς. Xαμηλά επίπεδα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού μεταξύ του πληθυσμού θα μπορούσαν να επιδεινώσουν τον κίνδυνο στον οποίο εκτίθενται ορισμένες ομάδες κατά τη διάρκεια μίας οικονομικής διαταραχής.

Ο αντίκτυπος της πανδημίας COVID-19 στα εισοδήματα και τις αποταμιεύσεις των νοικοκυριών και η αυξημένη αβεβαιότητα καθιστούν το χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό ακόμη πιο σημαντικό για την ενίσχυση της οικονομικής ανθεκτικότητας των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με την Έρευνα Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης των Νοικοκυριών, ακόμη και πριν από την πανδημία, περισσότερο από 30% των νοικοκυριών κατά μέσο όρο στην ΕΕ δεν μπορούσαν να καλύψουν έκτακτα έξοδα.  Αντίστοιχα ανησυχητικό είναι ότι, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του Eurofound που πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2020, στην Ελλάδα 36,1% των νοικοκυριών απάντησαν ότι δεν διαθέτουν αποταμιεύσεις σε περίπτωση απώλειας εισοδήματος, ενώ μόνο 8,1% ότι διαθέτουν αποταμιεύσεις που τους επιτρέπουν να διατηρήσουν σταθερό το βιοτικό επίπεδο του νοικοκυριού τους για πάνω από ένα χρόνο σε περίπτωση απώλειας εισοδήματος.

Κλείνοντας, η βελτίωση της χρηματοοικονομικής γνώσης των ατόμων έχει καταστεί μακροπρόθεσμη προτεραιότητα πολιτικής για πολλά κράτη, με τις κεντρικές τράπεζες και τις εποπτικές αρχές να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο προς την κατεύθυνση αυτή. Ο οικονομικός αλφαβητισμός αποκτά ολοένα μεγαλύτερη βαρύτητα για την οικονομική αποτελεσματικότητα και την επιτυχή άσκηση της οικονομικής πολιτικής,  επομένως για την οικονομική ευημερία. Πρώτον, οι πολίτες που κατανοούν τη λειτουργία του οικονομικού περιβάλλοντος είναι πιο ικανοί να κάνουν βέλτιστες επιλογές. Δεύτερον, σε συνδυασμό με το προηγούμενο, είναι πιο πιθανό να στηρίξουν “συνετές πολιτικές”, ενώ η ενίσχυση της χρηματοοικονομικής παιδείας εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών και ενισχύει την αποτελεσματικότητα και την ευελιξία των αγορών. Συνολικά, η προώθηση του ψηφιακού χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού μπορεί να ενδυναμώσει τα άτομα και να τα εφοδιάσει με τις απαιτούμενες χρηματοοικονομικές γνώσεις και δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών, να τα ενθαρρύνει να αναζητούν χρηματοοικονομικές συμβουλές από υπεύθυνες πηγές, να αποτρέψει την ανορθολογική συμπεριφορά και να ενισχύσει την ικανότητα συνετής αξιολόγησης των οικονομικών συνθηκών.

Και αυτό γιατί, μεταξύ άλλων, είναι ζωτικής σημασίας η κατανόηση των συνεπειών του χρέους, ειδικά για τις πιο ευάλωτες ομάδες, όπως οι νέες οικογένειες και τα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα. Επιπλέον, η πρόσθετη πίεση την οποία ασκεί η δημογραφική γήρανση στα συνταξιοδοτικά συστήματα απαιτεί υψηλότερα επίπεδα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού. Τα άτομα ζουν περισσότερο, αλλά αποταμιεύουν αναλογικά λιγότερο, με την Ελλάδα να κατατάσσεται στις χαμηλότερες θέσεις της ΕΕ όσον αφορά τις αποταμιεύσεις για την τρίτη ηλικία. Η έλλειψη σωστού συνταξιοδοτικού-αποταμιευτικού προγραμματισμού συνεπάγεται ότι τα άτομα είναι δυνητικά απροετοίμαστα για τις οικονομικές προκλήσεις της τρίτης ηλικίας. Η ενίσχυση της χρηματοοικονομικής παιδείας παίζει σημαντικό ρόλο στη στρατηγική της ΕΕ για ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς.

Αγαπητά παιδιά,

Σας συγχαίρω για το ενδιαφέρον που δείξατε και τις επιδόσεις σας στην Οικονομική Ολυμπιάδα. Σας καλώ πέρα από αυτό τον διαγωνισμό, στην καθημερινότητά σας, τη σχολική σας πορεία, τις μετέπειτα σπουδές σας και την επαγγελματική σας σταδιοδρομία, να εξελίσσεστε, να δοκιμάζετε νέες εμπειρίες, να είστε δημιουργικοί και ανοιχτόμυαλοι. Η μάθηση διευρύνει τους ορίζοντες και την οπτική γωνία σας. Επεκτείνει τον κόσμο σας, δίνει ώθηση στη δημιουργικότητα και την καινοτομία, και εν τέλει οδηγεί σε μια πιο γεμάτη ζωή.

Συγχαρητήρια και καλή επιτυχία στη συμμετοχή σας στη Διεθνή Οικονομική Ολυμπιάδα."

 

Βιβλιογραφικές αναφορές:

[1] Τράπεζα της Ελλάδος, Νομισματική Πολιτική 2020-2021, Ιούνιος 2021, Πλαίσιο VI.2 “Ψηφιακή χρηματοοικονομική ένταξη”.

[2] Andreou, P.C. and S. Anyfantaki (2020), “Financial literacy and its influence on internet banking behavior”, European Management Journal.

[2] Demirgüç-Kunt, A., L.F. Klapper and G.A. Panos (2016), “Saving for Old Age”, World Bank Group WP7693.

[3] European Banking Authority (2020), EBA Report on Financial Education 2019/20.

[3] Lusardi, A. and O. Mitchell (2007), “Baby boomer retirement security: the roles of planning, financial literacy, and housing wealth”, Journal of Monetary Economics, 54(1), 205-24.

[4] Lusardi, A. and O.S Mitchell (2013), “The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence”, Journal of Economic Literature, American Economic Association, 52(1), 5-44.

[5] Lusardi, A. and P. Tufano (2015), “Debt literacy, financial experiences, and overindebtedness”, Journal of Pension Economics and Finance.

[6] Morgan, P.J., and V. Pontines (2014), “Financial Stability and Financial Inclusion”, ADBI WP 488.

[7] van Rooij, M.C.J., A. Lusardi and R.J.M. Alessie (2011), “Financial literacy and stock market participation”, Journal of Financial Economics, 101(2), 449-72.


[1] OECD/INFE (2012), High-level Principles on National Strategies for Financial Education, OECD Publishing, Paris.

[2] OECD (2017), G20/OECD INFE report on adult financial literacy in G20 countries, OECD Publishing, Paris.

 

Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
  • TAGS:
  • Γιάννης Στουρνάρας
  • ΤτΕ
  • Τράπεζα της Ελλάδος
  • δημογραφική γήρανση
  • Χρηματοοικονομικός Αλφαβητισμός

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

  • Αλλάζει η νομισματική πολιτική της ΕΚΤ - Σημαντική η αναθεώρηση, υποστηρίζει ο Στουρνάρας
    Nextdeal newsroom, 12/7/2021

    Αλλάζει η νομισματική πολιτική της ΕΚΤ - Σημαντική η αναθεώρηση, υποστηρίζει ο Στουρνάρας

  • Γ. Στουρνάρας: Η κλιματική αλλαγή ως ευκαιρία
    Nextdeal newsroom, 17/6/2021

    Γ. Στουρνάρας: Η κλιματική αλλαγή ως ευκαιρία

  • Γ. Στουρνάρας: Το Regulatory Sandbox κινητήριος μοχλός για τη χρηματοοικονομική τεχνολογία και την καινοτομία στην Ελλάδα!

    Γ. Στουρνάρας: Το Regulatory Sandbox κινητήριος μοχλός για τη χρηματοοικονομική τεχνολογία και την καινοτομία στην Ελλάδα!

    "Το Regulatory Sandbox θα δώσει σε εποπτευόμενες FinTech επιχειρήσεις τη δυνατότητα να δοκιμάσουν καινοτόμες λύσεις σε ένα προστατευόμενο περιβάλλον υπό...
    Nextdeal newsroom, 02/06/2021 - 17:30 2/6/2021
  • Πώς η Ευρώπη μπορεί να αναδυθεί ισχυρότερη από την πανδημία και ο ρόλος της ιδιωτικής ασφάλισης

    Πώς η Ευρώπη μπορεί να αναδυθεί ισχυρότερη από την πανδημία και ο ρόλος της ιδιωτικής ασφάλισης

    "Η Ευρώπη, άρα και η Ελλάδα, μπορούν να αναδυθούν ισχυρότερες από την πανδημία μέσα από μία πράσινη ανάκαμψη, επενδύοντας στην...
    Nextdeal newsroom, 22/04/2021 - 10:08 22/4/2021

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Η Howden Hellas ανακοινώνει τη νέα προσθήκη του Τάσου Κουτσουμπή
16:10 Η Howden Hellas ανακοινώνει τη νέα προσθήκη του Τάσου Κουτσουμπή
  • 15:55 IOBE: Παρουσίαση έργου για την Κλιματική Αλλαγή και την Ελληνική Οικονομία
  • 15:36 Θάνος Πετραλιάς: Τα οφέλη από την πρόωρη αποπληρωμή του δημόσιου χρέους
  • 15:30 Αυξήθηκαν στα 78,2 δισ. ευρώ τα κόκκινα δάνεια που έχουν περάσει στους Servicers
  • 14:33 Κομισιόν-ΟΠΕΚΕΠΕ: Πρόστιμο 415 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα για κακοδιαχείριση αγροτικών ενισχύσεων την περίοδο 2016-2023
  • 14:18 Affidea: Νέο Υπερσύγχρονο Διαγνωστικό Κέντρο στη Γλυφάδα
  • 13:42 Κυριάκος Πιερρακάκης: Αναπτυξιακή ευκαιρία για την Ελλάδα η αξιοποίηση της «ασημένιας οικονομίας»
  • 13:28 Η Κ2 αναζητεί συνεργάτη με εμπειρία στην BlueByte
  • 13:14 Ισραήλ-Παλαιστίνιοι: Πυρά ισραηλινών αρμάτων μάχης σκότωσαν 51 ανθρώπους οι οποίοι περίμεναν φορτηγά που μεταφέρουν βοήθεια στη Γάζα
  • 13:10 ΗΠΑ - δασμοί: Η ΕΕ δεν προτείνει μια δίκαιη συμφωνία και η Ιαπωνία είναι "σκληρή", δήλωσε ο πρόεδρος Τραμπ
  • 13:00 Aon: Η έκθεση "Global Cyber Risk Report 2025" αποκαλύπτει ότι περιστατικά φήμης μπορούν να μειώσουν την αξία των μετόχων κατά 27%
  • 12:34 Ανάλυση Εθνικής Τράπεζας: Η διεθνής αβεβαιότητα αναμετράται με τις αντοχές του ελληνικού επιχειρείν
  • 11:37 ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ξεκινά κάλυψη η Mediobanca, βλέπει τιμή στόχο €28,80 - Η κορυφαία ιταλική επενδυτική τράπεζα εκτιμά ότι η μετοχή έχει περιθώριο ανόδου 45%
  • 11:00 Takeda: Επί 244 χρόνια δίνει ελπίδα και ποιότητα ζωής σε εκατομμύρια ασθενείς παγκοσμίως!
  • 10:50 Υποχρεωτικότητα: Crash test για τον ασφαλιστικό κλάδο
  • 10:35 Μελέτη AON: Tα τρία επίπεδα συνταξιοδοτικής επάρκειας στην Κύπρο
  • 10:15 Η αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων στο γεύμα της Εθνικής Τράπεζας με την αντιπροσωπεία του πανεπιστημίου του Yale που επισκέφθηκε την Ελλάδα
  • 10:08 Φορολογικές δηλώσεις: Πώς να αποφύγετε τον φόρο για ανείσπρακτα ενοίκια
  • 10:00 Διακοπές: Ποια είναι τα δικαιώματα μας όταν «κλείνουμε» κάποιο κατάλυμα
  • 09:35 Επιστροφή ενοικίου: Θα χρειαστούν περίπου 5 εκατ. τροποποιητικές δηλώσεις καταγγέλλουν οι λογιστές
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  1. 12/6 Οργανωτικές αλλαγές στην NN Hellas
  2. 12/6 Μεγάλη έρευνα του Nextdeal - Πώς οι ασφαλιστικές εταιρείες εφαρμόζουν την υποχρεωτική ασφάλιση αυτοκινήτων
  3. 11/6 Το «προσκλητήριο» του Αλέξη, η…αμνησία και τα «μαχαίρια» της Ζωής, η νέα «ψήφος» στις ελληνικές τράπεζες, η Λάτση στην…Αττική Οδό και ο Παπαστράτος ο καλύτερος εργοδότης
  4. 13/6 Στην Αθήνα η Διοίκηση του Ομίλου Generali για την παρουσίαση της νέας στρατηγικής Lifetime Partner 27
  5. 11/6 Απεβίωσε σε ηλικία 107 ετών ο καθηγητής Γεώργιος Δαΐκος
  6. 16/6 Οι «βόμβες» στην ελληνική οικονομία, η μεγάλη ανησυχία της κυβέρνησης, η «ιστορική» απόφαση του ΣτΕ και η ηγετική παρουσία της Aktor στη Ρουμανία
  7. 11/6 Παγκόσμια Μελέτη για το AI: Γιατί οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν κερδίζουν ακόμα από την Τεχνητή Νοημοσύνη

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ

Config Page Gr

Διεύθυνση: Φιλελλήνων 3, 10557
Σύνταγμα, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3229394 Fax: 210 3257074 Email: [email protected]

NEWSLETTER

Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα.

FOLLOW US

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • YouTube

QUICK LINKS

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ
  • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

© 2018 Nextdeal.gr

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Newsletter
  • Like Us on
    Facebook

  • Follow Us on
    Twitter

  • Follow Us on
    Instagram

  • Follow Us on
    LinkedIn

  • Subscribe on
    YouYube