Nextdeal newsroom, 26/7/2010 - 08:11 facebook twitter linkedin Γιατί είναι αντισυνταγματικός ο νόμος για το εγγυητικό κεφάλαιο ζωής-Τέλος του 2011 παραγράφονται οι απαιτήσεις των ασφαλισμένων της Ασπίς Nextdeal newsroom, 26/7/2010 facebook twitter linkedin ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Αρθρο του κ. Μιχάλη Μαρκουλάκου, δικηγόρουΓιατί είναι αντισυνταγματικός ο νόμος για το εγγυητικό κεφάλαιο ζωήςΤέλος του 2011 παραγράφονται οι απαιτήσεις των ασφαλισμένων της Ασπίς Του Μιχάλη Μαρκουλάκου* Κριτικές Σκέψεις επί του οικονομικού σκανδάλου του Ομίλου ΑΣΠΙΣ και του ψηφισθέντος Σχεδίου Νόμου «Εποπτεία Ιδιωτικής Ασφάλισης, Σύσταση Εγγυητικού Κεφαλαίου Ιδιωτικής Ασφάλισης Ζωής, Οργανισμοί Αξιολόγησης Πιστοληπτικής Ικανότητας και άλλες διατάξεις» Από τον Σεπτέμβριο του 2009 που ξέσπασε το σκάνδαλο του Ομίλου ΑΣΠΙΣ με την ταυτόχρονη ανάκληση των αδειών λειτουργίας τεσσάρων ασφαλιστικών εταιριών (ΑΣΠΙΣ Πρόνοια Α.Ε.Γ.Α, ΑΣΠΙΣ Πρόνοια Α.Ε.Α.Ζ., General Union Α.Ε.Γ.Α. και General Trust Α.Ε.Γ.Α.), χιλιάδες ασφαλισμένοι και επενδυτές των εταιριών αυτών, αλλά και άλλων εταιριών του Ομίλου, έχουν βρεθεί «στον αέρα». Έχοντας ασχοληθεί συστηματικά με τα νομικά και δικαστικά προβλήματα που γέννησε αυτό το οικονομικό σκάνδαλο τους τελευταίους δέκα μήνες, και έχοντας ήδη επιτύχει ως γραφείο την δικαστική δέσμευση περιουσιακών στοιχείων της οικογένειας Ψωμιάδη και ανωνύμων εταιριών αποκλειστικών συμφερόντων τους, συνολικής αξίας 40.000.000 ευρώ περίπου για ομολογιούχους της ΑΣΠΙΣ Κάπιταλ, 6.000.000ευρώ σε ακίνητα για τον πρώην ιδιοκτήτη της Γενική Ένωση Α.Ε.Γ.Α. και Γενική Πίστη Α.Ε.Γ.Α., και έχοντας καταθέσει πλήθος αγωγών κατά της ΑΣΠΙΣ BANK (νυν Τ BANK) για λογαριασμό ομολογιούχων επενδυτών και ασφαλισμένων πελατών της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ ΑΕΓΑ και Commercial Value ΑΕΓΑ, εξεπλάγην δυσάρεστα από το νεοψηφισθέν Σχέδιο Νόμου, με το οποίο το Ελληνικό Δημόσιο δεν δίδει την δέουσα λύση για την αποζημίωση των ασφαλισμένων, καθώς το ψηφισθέν - πλέον - νομοσχέδιο έχει πολλές νομικές πλημμέλειες που θα το καταστήσουν, ενδεχομένως, ανεφάρμοστο. Οι σκέψεις μου επί του συγκεκριμένου ζητήματος είναι οι εξής: Το κύριο χαρακτηριστικό μίας ασφαλιστικής εταιρίας, που την διαφοροποιεί από μία οποιαδήποτε εταιρία παρέχουσα επενδυτικές υπηρεσίες, είναι η ύπαρξη και κάλυψη των αποθεματικών. Συγκεκριμένα για κάθε τύπο ασφαλιστηρίου συμβολαίου εκδίδεται από την εταιρία ένα τεχνικό σημείωμα, που αναφέρει τον τρόπο κάλυψης των αποθεματικών, και το οποίο αξιολογείται και θεωρείται από την οικεία εποπτική αρχή. Με βάση το τεχνικό αυτό σημείωμα πρέπει να τηρούνται αποθεματικά για κάθε τύπο συμβολαίου (περίπου σε ποσοστό 90-96%), ενώ αποθεματικά πρέπει να τηρούνται και για τον ετήσιο τόκο κάθε χρόνο, ώστε στην λήξη του συμβολαίου, όταν το τελευταίο θα έχει ωριμάσει, να μπορεί να αποδοθεί στον ασφαλισμένο το 100% των χρημάτων μαζί με τους τόκους, ενώ βεβαίως αν ανακληθεί η άδεια ασφαλιστικής εταιρίας καθ’ όλο αυτό το χρονικό διάστημα να μπορέσουν να αποδοθούν στον ασφαλισμένο τα χρήματα που έχουν τηρηθεί ως αποθεματικά. Η εταιρία ΑΣΠΙΣ Πρόνοια Α.Ε.Γ.Α. υπήρξε πλήρως αφερέγγυα ήδη από ο 2002 καθότι αποδεικνύεται ότι έλλειπαν από τότε άνω των 100.000.000ευρώ από τα αποθεματικά της, ενώ ακόμη και το 2008 που η ΕΠ.Ε.Ι.Α. διαπίστωσε έλλειμμα 150.000.000ευρώ, το έλλειμμα ξεπερνούσε τα 300.000.000ευρώ, με αποκορύφωμα το 2009 οπότε η άδεια της εταιρίας ανακλήθηκε για έλλειμμα 207.000.000ευρώ ενώ έλλειπαν πάνω από 480.000.000ευρώ. Για το ζήτημα αυτό διεξάγεται αυτή τη στιγμή από το γραφείο μας πραγματογνωμοσύνη αναλογιστών και ορκωτών λογιστών βάσει των οικονομικών στοιχείων της εταιρίας, ώστε κάθε χρόνο να υπολογιστεί το έλλειμμα φερεγγυότητας της εταιρίας, να αποδειχθεί η μη εφαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας (τόσο σε επίπεδο προληπτικής εποπτείας όσο και σε επίπεδο κατασταλτικής εποπτείας), και να αντιπαραβληθεί με τα δεδομένα των πιστοποιητικών φερεγγυότητας που έκαστο χρόνο εξέδιδε η Εποπτική Αρχή, τα οποία θα αποδείξουμε με πάσα λεπτομέρεια ότι είναι πλήρως εσφαλμένα γιατί δεν έγινε δεν εφαρμόστηκε η ελληνική νομοθεσία και δεν έγινε ο δέον προληπτικός και κατασταλτικός εποπτικός έλεγχος. Καθοριστικό ρόλο δε στην υπόθεση αυτή διαδραματίζει η Τράπεζα ΑΣΠΙΣ BANK (νυν Τ ΒΑΝΚ), η οποία υπήρξε ασφαλιστικός θεματοφύλακας των κινητών αξιών των οποίων μπορούσε να έχει την θεματοφυλακή (τραπεζικούς λογαριασμούς, μετοχές, ομόλογα κτλ) και ελέγχεται για το αν εφάρμοσε την νομοθεσία που αφορά τους ασφαλιστικούς θεματοφύλακες. Οι αγωγές κατά του Ελληνικού Δημοσίου κατά το αρ. 48 παρ. 3 του ν. 496/1974 μπορούν να γίνουν μόνον εντός δύο ετών από την λήξη του λογιστικού έτους εντός του οποίου ανακλήθηκε η άδεια της εταιρίας. Μάλιστα υφίστατο νομικός προβληματισμός ότι δεν είναι συνταγματικά επιτρεπτό το να είναι πενταετής η παραγραφή σε βάρος των ιδιωτών που αδικοπρακτούν και διετής σε βάρος του Δημοσίου, ωστόσο αυτός ο προβληματισμός, κατά την γνώμη μου, αφορά τις αδικοπραξίες δημοσίων υπαλλήλων όπου υπάρχει αντίστοιχη ιδιότητα υπαλλήλων στον ιδιωτικό τομέα (π.χ. αμέλεια ιατρών σε ιατρικές επεμβάσεις) και δεν αφορά την περίπτωση πλημμελούς εποπτείας διοικητικού οργάνου που συνιστά ειδική διοικητική πράξη του οργάνου και δεν αντιστοιχίζεται με καμία πράξη στον ιδιωτικό τομέα. Με τα δεδομένα αυτά, κατά την γνώμη μας, την 31.12.2011 θα έχουν όλα τελειώσει για τους ασφαλισμένους, και οι ενδεχόμενες μεταγενέστερες αγωγές θα απορριφθούν, γιατί θα έχουν παραγραφεί οι σχετικές αξιώσεις. Το ψηφισθέν (την 22.7.2010) νομοσχέδιο προβλέπει ότι αναζητείται ανάδοχος εταιρία η οποία θα αναλάβει το χαρτοφυλάκιο ζωής της ΑΣΠΙΣ Πρόνοια (και της Commercial Value), θέτοντας περιορισμούς στο ύψος κάλυψης των ασφαλιστηρίων συμβολαίων αναλόγως των διαθέσιμων αποθεματικών (π.χ. 20%). Για το υπόλοιπο ποσό μέχρι το 100% θα συσταθεί το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής, με χρήματα των ασφαλισμένων και ασφαλιστικών εταιριών από τούδε και στο εξής (0,75% + 0,75% επί του συμβολαίου) το οποίο θα καλύψει το 70% της διαφοράς (π.χ. το 70% του υπολοίπου 80%). Μάλιστα όπως προβλέπει ο νόμος, το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής θα μπορεί να συνάπτει δάνειο από πιστωτικά ιδρύματα, τα οποία δάνεια θα εγγυάται το Ελληνικό Δημόσιο το οποίο προς εξασφάλισή του θα ενεχυράσει τα 2/3 των συνολικών εισφορών των νέων ασφαλισμένων και ασφαλιστικών εταιριών στο Ταμείο. Μάλιστα με νέα τροπολογία που θα υποβληθεί εντός των επόμενων τριών ημερών διαμηνύθηκε μάλιστα ότι ακόμη και αν δεν βρεθεί ανάδοχος, τότε θα καλυφθούν οι ασφαλισμένοι από την ασφαλιστική εκκαθάριση στο όποιο ποσοστό υπάρχει κάλυψη αποθεματικών (περίπου 20 %) και για το υπόλοιπο της διαφοράς μέχρι το 100% θα καλυφθούν κατά 70% από το Εγγυητικό Ταμείο Ζωής κατά την ανωτέρω διαδικασία (βεβαίως δεν προσδιορίζεται το ζήτημα πότε θα ξεκινήσει να πληρώνει το Εγγυητικό Κεφάλαιο- αν τελικά εφαρμοστεί ο νόμος -, δηλαδή αν θα χρειαστεί να ολοκληρωθεί η εκκαθάριση – περίπου 8 με 10 έτη – και στην συνέχεια νε ξεκινήσει η αποπληρωμή του υπολοίπου των συμβολαίων). Δυστυχώς όμως ο νόμος αυτός είναι αντισυνταγματικός για πλείονες λόγους που τον καθιστούν μη εφαρμόσιμο και ειδικότερα: Πρώτον Αντισυνταγματικότητα άρθρου 2 σε συνδυασμό με άρθρα 7 και 10 του Σχεδίου Νόμου 1.- Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ.1 του Συντάγματος, «Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου», και σύμφωνα με το άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ, «Παν φυσικόν ή νομικόν πρόσωπον δικαιούται σεβασμού της περιουσίας του», αρχή η οποία αποτυπώνεται και στο άρθρο 17 του Ελληνικού Συντάγματος. 2.- Σύμφωνα με το άρθρο 2 του Σχεδίου Νόμου, όσον αφορά σε ασφαλιστικές επιχειρήσεις που κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του Νόμου έχει ανακληθεί η άδεια λειτουργίας τους (δηλαδή ΑΣΠΙΣ Πρόνοια Α.Ε.Γ.Α. και Α.Ε.Α.Ζ.), το χαρτοφυλάκιο ζωής μεταβιβάζεται σε ανάδοχο ασφαλιστική εταιρία. Κατά το μέρος, όμως, της απαίτησης από ασφάλιση που δεν αναλαμβάνεται από την ανάδοχο, οι ασφαλισμένοι θα ικανοποιούνται κατά 70% από το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής. Το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής είναι ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου που συστήνεται με το άρθρο 4 του Νόμου, ενώ για την εκπλήρωση του σκοπού του, το άρθρο 10 επιβάλλει, με την δημοσίευση του νόμου, σε όλες τις εν ενεργεία ασφαλιστικές εταιρίες τακτική εισφορά σε ποσοστό 1,5% της συνολικής ετήσιας παραγωγής ακαθαρίστων καταχωρημένων ασφαλίστρων κλάδου ζωής, η οποία βαρύνει κατά 0,75% τις ασφαλιστικές εταιρίες και κατά 0,75% τους εν ενεργεία ασφαλισμένους. 3.- Δηλαδή, οι ασφαλισμένοι όλων των εν ενεργεία ασφαλιστικών εταιριών θα κληθούν με την δημοσίευση του επίμαχου νόμου να καταβάλλουν τακτική εισφορά υπέρ του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής, προκειμένου το τελευταίο χρησιμοποιώντας τα χρήματα που έχει συγκεντρώσει να αποζημιώσει τους ασφαλισμένους της ΑΣΠΙΣ Πρόνοια Α.Ε.Γ.Α. και Α.Ε.Α.Ζ.. Ωστόσο αυτοί οι ασφαλισμένοι, οι οποίοι θα ικανοποιηθούν από τα συγκεκριμένα κεφάλαια, δεν έχουν συμμετάσχει ουδόλως στην συγκέντρωσή τους, αφού όσο λειτουργούσε η ασφαλιστική εταιρία ΑΣΠΙΣ Πρόνοια δεν υπήρχε αντίστοιχη υποχρέωση καταβολής σχετικής εισφοράς. Κατ’ αποτέλεσμα, οι Έλληνες ασφαλισμένοι και ασφαλιστικές εταιρίες θα καταβάλλουν με την δημοσίευση του επίμαχου νόμου χρήματα για την αποζημίωση Ελλήνων ασφαλισμένων που δεν έχουν καταβάλλει κανένα χρηματικό ποσό. 3.1. Επιπλέον, η αναδρομική κάλυψη της ζημίας των ασφαλισμένων της ΑΣΠΙΣ Πρόνοια με περιουσιακά στοιχεία των ασφαλισμένων άλλων ασφαλιστικών εταιριών αντίκειται προφανώς στην επιταγή προστασίας της ιδιοκτησίας του άρθρου 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ. Το αποτέλεσμα είναι καταφανώς αντίθετο προς την συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της ισότητας των Ελλήνων πολιτών και την επιταγή προστασίας της ιδιοκτησίας κάθε φυσικού ή νομικού προσώπου. 4.- Η παραβίαση του άρθρου 4 του Συντάγματος γίνεται περισσότερο προφανής αν ληφθεί υπόψη, σε συνδυασμό με τα προηγούμενα άρθρα, και το άρθρο 7 του Σχεδίου Νόμου, το οποίο προβλέπει την λειτουργία του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής σε μελλοντικές περιπτώσεις (όχι στις εκκρεμείς, όχι δηλαδή στην περίπτωση της ΑΣΠΙΣ Πρόνοια Α.Ε.Γ.Α. και Α.Ε.Α.Ζ.). Σύμφωνα με το άρθρο αυτό, το Εγγυητικό Κεφάλαιο θα καλύπτει μέχρι το ποσό των 30.000ευρώ ανά δικαιούχο ασφάλισης ζωής για τις παροχές στη λήξη και τις εξαγορές των ασφαλιστηρίων συμβολαίων, και μέχρι το ποσό των 60.000ευρώ για αποζημιώσεις θανάτου και μόνιμης ολικής αναπηρίας. Ωστόσο, αντίστοιχος ποσοτικός περιορισμός δεν υπάρχει καθόλου στο άρθρο 2 όπου προβλέπεται η αποζημίωση των ασφαλισμένων της ΑΣΠΙΣ Πρόνοια από το Εγγυητικό Κεφάλαιο. Δηλαδή, οι νέοι ασφαλισμένοι εν ενεργεία ασφαλιστικών εταιριών, οι οποίοι θα καταβάλλουν την τακτική εισφορά που προβλέπεται στο άρθρο 10, όταν χρειαστεί να καλυφθούν από το Εγγυητικό Κεφάλαιο θα περιοριστούν στα ποσά των 30.000ευρώ και 60.000ευρώ κατά περίπτωση, ενώ αντίθετα οι ασφαλισμένοι της ΑΣΠΙΣ Πρόνοια, οι οποίοι δεν έχουν καταβάλει και δεν θα καταβάλλουν κανένα χρηματικό ποσό στο Εγγυητικό Κεφάλαιο, και που βέβαια ούτε είχε καταβάλει η ΑΣΠΙΣ Πρόνοια κανένα ποσό, θα καλυφθούν σε ποσοστό 70% του ασφαλιστηρίου συμβολαίου τους ανεξαρτήτως ποσού. Είναι και πάλι προφανής, δηλαδή, η παραβίαση της συνταγματικά κατοχυρωμένης αρχής της ισότητας των Ελλήνων πολιτών και της αρχής της αναλογικότητας του άρθρου 25 του Συντάγματος. Δεύτερον Παραβίαση της συνταγματικά κατοχυρωμένης επιταγής της αναλογικότητας 1.- Η αρχή της αναλογικότητας κατοχυρώνεται στο άρθρο 25 του Συντάγματος και επιτάσσει την αναλογία ληφθέντων μέτρων και επιδιωκόμενου σκοπού. 2.- Εν προκειμένω, στο άρθρο 10 του επίμαχου Σχεδίου Νόμου προβλέπεται τακτική εισφορά υπέρ του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής από όλες τις εν ενεργεία ασφαλιστικές επιχειρήσεις σε ποσοστό μέχρι 1,5% της συνολικής ετήσιας παραγωγής ακαθάριστων καταχωρημένων ασφαλίστρων κλάδου ζωής. 3.- Το ποσοστό αυτό, ωστόσο, είναι υπερβολικά υψηλό και έχει οριστεί κατά προφανή παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας, καθώς είναι πολλαπλάσιο του αντίστοιχου ποσοστού που προβλέπεται για τα Εγγυητικά Ταμεία Ασφάλισης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα, στις 12 Ιουλίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε Λευκή Βίβλο με θέμα την ίδρυση Εγγυητικών Ταμείων Ασφάλισης (Insurance Guarantee Schemes) σε κάθε κράτος μέλος, με στόχο την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών και της εμπιστοσύνης τους στην ασφαλιστική αγορά. Στη Λευκή Βίβλο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την έκδοση οδηγίας ελάχιστης εναρμόνισης για την ίδρυση και λειτουργία Εγγυητικών Ταμείων Ασφάλισης στα κράτη μέλη, και υποστήριξε ότι η λειτουργία των Εγγυητικών Ταμείων θα πρέπει να βασίζεται στην προηγούμενη χρηματοδότηση από εισφορές των ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Ωστόσο, η Λευκή Βίβλος προτείνει ετήσιες εισφορές 0,12% επί των ακαθάριστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων προκειμένου σε μια δεκαετία να έχουν φτάσει κεφάλαιο που θα αντιστοιχεί στο 1,2% των ακαθάριστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων. Είναι σαφές, λοιπόν, ότι το ποσοστό 1,5% ετησίως που προβλέπεται στο άρθρο 10 του επίμαχου Σχεδίου Νόμου είναι προφανώς δυσανάλογο, έχει οριστεί προκειμένου να καλυφθούν αναδρομικά οι ανάγκες και οι ζημίες των προηγούμενων ετών και είναι, ως εκ τούτου, αντισυνταγματικό. Επί των ανωτέρω μάλιστα την Παρασκευή 9.7.2010 ο κ. Μωυσής (Πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών) ανακοίνωσε σε συνέντευξή του στο διαδικτυακό ιστότοπο nextdeal.gr ότι η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών θα προσφύγει δικαστικά στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά του νέου νομοσχεδίου επειδή είναι αντισυνταγματικό κατά το μέρος που αφορά την αναδρομική εφαρμογή του νόμου σε ασφαλισμένους και ασφαλιστικές εταιρίες που δεν έχουν πληρώσει κανένα χρηματικό ποσό για την ίδρυση και διατήρηση του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής (παραβίαση της αρχής της ισότητας και της αρχής της αναλογίας) και βέβαια κατά το υψηλό δυσανάλογο ποσοστό του 1,5%. Τρίτον NEWSLETTER Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα. Παραβίαση της συνταγματικά κατοχυρωμένης αρχής της δικαστικής προστασίας 1.- Σύμφωνα με το άρθρο 20 παρ.1 του Συντάγματος : «Καθένας έχει δικαίωμα στην παροχή έννομης προστασίας από τα δικαστήρια και μπορεί να αναπτύξει σε αυτά τις απόψεις του για τα δικαιώματα ή συμφέροντά του όπως νόμος ορίζει» 2.- Εν προκειμένω στο άρθρο 2 παρ.3 εδ.θ’ του επίμαχου Σχεδίου Νόμου προβλέπεται ότι, «Η καταβολή των σχετικών χρηματικών ποσών γίνεται σε πλήρη εξόφληση των απαιτήσεων των καταναλωτών από τη σύμβαση ασφάλισης, καθώς και των απαιτήσεων για αποζημίωση από το Δημόσιο για οποιοδήποτε λόγο». 2.1. Η διάταξη αυτή είναι αντισυνταγματική γιατί το Κράτος προσπαθεί με τον τρόπο αυτό να στερήσει από τον πολίτη το δικαίωμα δικαστικής προστασίας το οποίο κατοχυρώνεται με το άρθρο 20 του Συντάγματος. Δεν είναι λογικό ούτε νομικά αποδεκτό, ακόμη και αν δεν υπήρχαν άλλες νομικές πλημμέλειες του νομοσχεδίου, ο διοικούμενος – ασφαλισμένος να αποζημιώνεται α) από μία ανάδοχο ασφαλιστική εταιρία, ή/και β) από το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής, που είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (και βέβαια δεν είναι το Ελληνικό Δημόσιο) και ο νόμος να αναφέρεται σε απώλεια δικαιώματος δικαστικής προστασίας κατά του τρίτου, μη εμπλεκόμενου με τα προηγούμενα πρόσωπα, Ελληνικού Δημοσίου. Δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο επιδιώκει με το νομοσχέδιο αυτό να αποποιηθεί τις ευθύνες του για πλημμελή εποπτεία (τόσο προληπτική όσο και κατασταλτική), δίχως το ίδιο να καταβάλει ούτε ένα ευρώ στον οποιονδήποτε ασφαλισμένο, αλλά προσδοκά τρίτα πρόσωπα –μία ιδιωτική ασφαλιστική εταιρία και ένα ΝΠΙΔ- να πληρώσουν λόγο για τον οποίο δεν μπορεί να στερηθεί ο ασφαλισμένος το δικαίωμα να προσφύγει κατά το Ελληνικού Δημοσίου (ενώ σε κάθε περίπτωση ο επίμαχος νόμος είναι αντισυνταγματικός και δεν είναι νόμιμη η αναδρομική πληρωμή εκ μέρους του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής) . Μόνον αν το Ελληνικό Δημόσιο πλήρωνε το ίδιο τον διοικούμενο/ασφαλισμένο –άμεσα- τότε θα μπορούσαμε να κάνουμε λόγο για εξώδικο συμβιβασμό με το Ελληνικό Δημόσιο. Η άποψη ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα ενισχύσει το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής και άρα «πληρώνει» με τον τρόπο του και δικαιούται άφεσης αμαρτιών, είναι εσφαλμένη γιατί η εγγύηση αυτή δεν είναι δωρεάν αλλά θα τοποθετηθεί ενέχυρο στις αξιώσεις του Εγγυητικού Κεφαλαίου από τους νέους ασφαλισμένους και ασφαλιστικές εταιρίες, επομένως δεν πρόκειται για πληρωμή – εξόφληση του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά (στην καλύτερη περίπτωση) δάνειο μετ’ επιστροφής προς το ΝΠΙΔ. Επομένως δεν μπορεί να στερηθεί το δικαίωμα δικαστικής ακρόασης του ασφαλισμένου κατά του Ελληνικού Δημοσίου για πράξεις και παραλείψεις των οργάνων του που λάμβαναν χώρα επί μία δεκαετία, όταν το τελευταίο δεν δίδει ούτε ένα ευρώ για την αποζημίωσή του. Τέταρτον Ενδεχόμενη παραβίαση των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων (άρθρα 107-108 Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης) 1. Τα βασικά συστατικά στοιχεία της κρατικής ενίσχυσης Σύμφωνα με το άρθρο 107 ΣυνθΛΕΕ Α) Ενισχύσεις που χορηγούνται υπό οποιαδήποτε μορφή: Παγίως το παρόν κριτήριο ερμηνεύεται ευρέως ώστε να περιλαμβάνει και τις εγγυήσεις που χορηγούνται προς κάλυψη κινδύνων. Β) Η εκ μέρους του κράτους ή με τη χρησιμοποίηση κρατικών πόρων ενίσχυση Γ) Η ευνοϊκή μεταχείριση ορισμένων επιχειρήσεων ή κλάδων παραγωγής Δ) Η ενίσχυση αυτή να νοθεύει ή να απειλεί να νοθεύσει τον ανταγωνισμό Ενώ σύμφωνα με το άρθρο 108 παρ.3 ΣυνθΛΕΕ Η Επιτροπή ενημερώνεται εγκαίρως περί των σχεδίων που αποβλέπουν να θεσπίσουν ή να τροποποιήσουν τις ενισχύσεις, ώστε να δύναται να υποβάλει τις παρατηρήσεις της. 2.- Εν προκειμένω, στο άρθρο 2 παρ.3 εδ.θ’ του επίμαχου Σχεδίου Νόμου προβλέπεται ότι αν βρεθεί ανάδοχος, οι απαιτήσεις του ασφαλισμένου κατά το μέρος της απαίτησης που δεν καλύπτεται από το νεοσυσταθέν Εγγυητικό Κεφάλαιο καλύπτονται κατά ποσοστό 70% μέσω δανείων που θα συνάπτει το ταμείο του Εγγυητικού Κεφαλαίου με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Ωστόσο, είναι προφανές ότι εν μέσω οικονομικής κρίσης και υπό καθεστώς επιτήρησης από το ΔΝΤ, η χορήγηση αυτών των δανείων από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα με την παράλληλη εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου είναι προβληματική και ενδεχομένως εμπίπτει στις διατάξεις περί κρατικών ενισχύσεων. Η εγγύηση των δανείων από το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί να νοθεύει τους κανόνες ανταγωνισμού ειδικά όταν τελεί υπό αδιαφανείς συνθήκες, διότι δεν γίνεται λόγος για τον τρόπο με τον οποίο το Εγγυητικό κεφάλαιο θα συνάπτει Δάνεια με τις Τράπεζες, με τι επιτόκιο, ποιο θα είναι το μέγιστο ποσό του δανείου και πως θα αποπληρωθεί το σύνολο του ποσού από το Εγγυητικό Κεφάλαιο (cost benefit analysis) κτλ. Από όλα τα παραπάνω καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το Ελληνικό Κράτος, επειδή δεν θέλει ή δεν μπορεί ενδεχομένως να πληρώσει, δεν αναζητά την δέουσα λύση που θα έλυνε το πρόβλημα όλων των ασφαλισμένων. Με το νομοσχέδιο αυτό, είτε βρεθεί ανάδοχος (που κρίνω ότι είναι πρακτικά πολύ δύσκολο γιατί τα περισσότερα «καλά» συμβόλαια όπως τα πυρός, νοσοκομειακά, αυτοκίνητα, μικρά συνταξιοδοτικά έχουν φύγει από την ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ) είτε όχι, οι ασφαλιστικές εταιρίες, ατομικά η καθεμία ή ως Ένωση είναι πολύ πιθανόν, όπως έχουν προεξαγγείλει, ότι θα προσφύγουν στα αρμόδια Ελληνικά και Ευρωπαϊκά Δικαστήρια για την αντισυνταγματικότητα και αντικοινοτικότητα του νόμου, ενώ ταυτόχρονα, όσο το Κράτος αναζητά τον ανάδοχο θα περάσει το επίμαχο χρονικό διάστημα και θα παραγραφούν όλες οι αξιώσεις των ασφαλισμένων σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου (31.12.2011) με αποτέλεσμα η ενδεχόμενη δικαστική επιδίωξη των αξιώσεων να είναι πλέον αδύνατη, και οι ασφαλισμένοι που θα έχουν επαναπαυθεί δεν θα έχουν πια δικαίωμα να κάνουν αγωγή γιατί το δικαίωμά τους να εγείρουν αγωγή θα έχει παραγραφεί (αυτοί που θα έχουν ήδη καταθέσει δεν θα έχουν πρόβλημα). Συμπερασματικά, η προσωπική μου γνώμη είναι πως το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε δεν θα μπορέσει να εφαρμοστεί στην πράξη, οι ασφαλισμένοι θα επαναπαυθούν, ενώ μετά το τέλος του 2011 θα έχουν απολέσει οι ασφαλισμένοι το δικαίωμα να κάνουν αγωγή. Σημειωτέον ότι αυτή η ομιχλώδης και ασαφής κατάσταση υφίσταται γιατί η ευθύνη του Κράτους, όσο και αν ακούγεται περίεργο, δεν έχει αποδειχθεί. Η ευθύνη του Κράτους δεν είναι αυταπόδεικτη ούτε αυτονόητη ούτε κοινωικοπολιτική, χρειάζεται πολύ συγκεκριμένη απόδειξη η οποία έγκειται στην ετήσια αντίκρουση των πιστοποιητικών φερεγγυότητας με την χρήση των πραγματικών οικονομικών δεδομένων της ΑΣΠΙΣ Πρόνοια, ώστε να αποδειχθεί συγκεκριμένα και ορισμένα η μη διενέργεια της δέουσας προληπτικής εποπτείας και κατασταλτικής εποπτείας η οποία προκάλεσε την βλάβη όλων των ασφαλισμένων, καθώς αφέθηκε ελεύθερος να πράττει κατά το δοκούν ο Παύλςο Ψωμιάδης και οι σύμβουλοί του. Γι αυτό είναι απαραίτητη η οικονομική πραγματογνωμοσύνη αναλογιστών και ορκωτών λογιστών επί των πραγματικών οικονομικών δεδομένων της εταιρίας, γιατί μόνον έτσι θα αποδειχθεί η αλήθεια σε δικαστικό επίπεδο ειδάλλως η διεκδίκηση είναι μάταιη. Η κοινωνικοπολιτική ζητωκραυγή σύμφωνα με την οποία ευθύνονται όλοι και όλα δεν έχει καμία νομική ουσία, αφού δεν έχει αποδειχθεί για συγκεκριμένα πρόσωπα συγκεκριμένη ευθύνη. Προσωπικά θα προτιμούσα ως δικηγόρος οι ασφαλισμένοι να λάβουν –στην πράξη- ένα μεγάλο ποσοστό των χρημάτων τους (τουλάχιστον το 60 - 70%) και να επιδιώκεται δικαστικά η είσπραξη του επιπλέον. Δυστυχώς, όμως, δεν νομίζω ότι θα λυθεί το πρόβλημα προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά θα χρειαστεί δικαστική διεκδίκηση για το σύνολο του ποσού, πλην του ποσοστού της ασφαλιστικής εκκαθάρισης που ούτως ή άλλως όλοι οι ασφαλισμένοι θα λάβουν, ανεξαρτήτως νομοσχεδίου ή δικαστηρίων. Η ασφαλιστική εκκαθάριση θα διαρκέσει, όμως, κατά τον κ. Παντελίδη, περίπου 10 έτη ενώ θα υπάρχουν πολλά έξοδα εκκαθάρισης μέχρι τότε, με αποτέλεσμα το προσδοκώμενο 20-25% να μειωθεί κατά πολύ. Η τωρινή περιουσιακή απεικόνιση της εταιρίας δείχνει ότι τα περιουσιακά της στοιχεία υπολογίζονται περίπου σε 80.000.000ευρώ σε ακίνητα και άλλα 70.000.000 σε διάφορες συμμετοχές και κινητές αξίες (με τωρινή αξία ρευστοποίησης). Τα περιουσιακά όμως αυτά στοιχεία θεωρητικά θα έπρεπε να καλύψουν 650.000.000ευρώ περίπου εφάπαξ και συνταξιοδοτικών συμβολαίων και επιπλέον 100-150.000.000ευρώ των υπολοίπων υποχρεώσεων της εταιρίας (νοσοκομειακών συμβολαίων, εργαζομένων, προμηθευτών κλ.π.), πράγμα που σημαίνει ότι ελάχιστο ποσοστό θα καλυφθεί τελικά από την ασφαλιστική εκκαθάριση. Εμείς, εν όψει των εξελίξεων αυτών, δεν θα επαναπαυθούμε, αλλά θα συνεχίσουμε τον δικαστικό αγώνα σε βάρος της οικογένειας Ψωμιάδη, των οικονομικών της συμβούλων και οποιουδήποτε άλλου εμπλεκομένου φυσικού ή νομικού προσώπου που συνέδραμε στην πρόκληση και διατήρηση αυτού του τεράστιου οικονομικού σκανδάλου, ενώ θα επιδιώξουμε δικαστικά την πλήρη απόδειξη της αστικής ευθύνης της Ελληνικής Πολιτείας για την πλημμελή εποπτεία που διενήργησε όλα αυτά τα χρόνια στις ασφαλιστικές εταιρίες ΑΣΠΙΣ Πρόνοια Α.Ε.Γ.Α. και Commercial Value Α.Ε.Γ.Α., προκειμένου οι ασφαλισμένοι που μας εμπιστεύονται να λάβουν πίσω τα χρήματά τους, τα οποία τόσα απλά έχασαν. * Ο κ. Μαρκουλάκος Μιχάλης είναι εταίρος της Δικηγορικής εταιρίας Ι. και Μ. Μαρκουλάκος και Συνεργάτες Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Nextdeal newsroom, 11/10/2022 Αποζημίωση-μαμούθ άνω του 1,5 εκατ. ευρώ για τις καταστροφές επιχειρήσεων το 2008 στα επεισόδια της δολοφονίας Γρηγορόπουλου
Nextdeal newsroom, 15/9/2022 Δεν απαιτείται αναγγελία των απαιτήσεων δικαιούχων στην ασφάλιση αστικής ευθύνης αυτοκινήτων
Παυλόπουλος από Θέρμο: «Κυρώσεις στην Τουρκία για την κατοχή εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας» Στις εκδηλώσεις, που οργάνωσε ο Δήμος Θέρμου Αιτωλοακαρνανίας τιμώντας την Μνήμη του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, μίλησε ο τέως Πρόεδρος... Nextdeal newsroom, 25/08/2022 - 10:01 25/8/2022
Ρύθμιση Οφειλών: Ο νόμος δεν καλύπτει τον Ασφαλιστικό Σύμβουλο Ρύθμιση Οφειλών Υπερχρεωμένων Φυσικών Προσώπων Προϋπόθεση η Έλλειψη Εμπορικής Ιδιότητας που συνεπάγεται Πτωχευτική Ικανότητα Ο Ασφαλιστικός Σύμβουλος έχει Εμπορική Ιδιότητα και Πτωχευτική... Nextdeal newsroom, 06/07/2022 - 09:02 6/7/2022