Nextdeal newsroom, 1/7/2013 - 12:23 facebook twitter linkedin ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Ο πόλεμος της οδικής βοήθειας Nextdeal newsroom, 1/7/2013 facebook twitter linkedin Πολύ στενά παρακολουθεί η ελληνική ασφαλιστική αγορά τις εξελίξεις σε ότι αφορά τον κλάδο της οδικής βοήθειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ζητήσει από την Ελλάδα να προσαρμόσει την νομοθεσία της στις κοινοτικές οδηγίες διαφορετικά θα παραπεμφθεί στο ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Επισημαίνεται ότι στις 30 Μαΐου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από την Ελλάδα να εφαρμόσει σωστά την πρώτη και την τρίτη οδηγία για την πρωτασφάλιση εκτός της ασφάλειας ζωής (73/239/ΕΟΚ και 92/49/ΕΟΚ) στη νομοθεσία της όσον αφορά τις υπηρεσίες οδικής βοήθειας. Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, οι ασφαλιστές υποχρεούνται να κοινοποιούν συστηματικά (σε ετήσια βάση) στην εποπτική αρχή του ασφαλιστικού τομέα τα ασφαλιστήρια συμβόλαιά τους οδικής βοήθειας. Η Επιτροπή εκτιμά ότι αυτό αποτελεί παράβαση της νομοθεσίας της ΕΕ. Στους κοινούς κανόνες, που έχουν συμφωνηθεί ήδη από τη δεκαετία του ’70, περιλαμβάνονται όροι για την αρχική χορήγηση άδειας, τη συνεχή προληπτική εποπτεία, ιδίως όσον αφορά τη συνολική φερεγγυότητά τους, τα τεχνικά αποθεματικά τους και τα αντίστοιχα στοιχεία ενεργητικού. Περιλαμβάνουν επίσης την κατάργηση της προηγούμενης έγκρισης ή τη συστηματική κοινοποίηση των όρων των ασφαλιστηρίων και των τιμών, γεγονός που ενθαρρύνει τις ασφαλιστικές εταιρείες να εισέλθουν σε νέες αγορές, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό. Κατά συνέπεια, η Ελλάδα καλείται να καταργήσει την υποχρέωση αυτή. Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή «αιτιολογημένης γνώμης» σύμφωνα με τη διαδικασία για παράβαση της ΕΕ. Αν δεν κοινοποιηθούν μέτρα για να τερματιστεί η παράβαση της νομοθεσίας της ΕΕ εντός δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της ΕΕ. Αξίζει να σημειωθεί ότι από την πρώτη στιγμή της ψήφισης του νόμου 3651/2008 του Υπουργείου Μεταφορών οι ασφαλιστικές εταιρείες είχαν αντιδράσει καθώς θεωρούν ότι ο συγκεκριμένος νόμος είναι αντικοινοτικός. Τώρα έρχεται και επισήμως η ΕΕ και πιστοποιεί το συγκεκριμένο γεγονός. Η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος παρακολουθεί στενά το όλο θέμα ενώ ανάλογα κινείται και η Ένωση Ασφαλιστών Βορείου Ελλάδος η οποία μάλιστα έχει αποστείλει σχετική επιστολή προς την ΕΕ την οποία παρουσιάζει στη συνέχεια το nextdeal.gr, το οποίο θα επανέλθει τις επόμενες ημέρες στο θέμα. Ε Ν Ω Σ Η Α Σ Φ Α Λ Ι Σ Τ Ω Ν Β Ο Ρ Ε Ι Ο Υ Ε Λ Λ Α Δ Ο Σ ====== Ε. Α. Β. Ε. ====== ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΑΦΟΡΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ (ή άλλο Όργανο) Αξιότιμε κ. Πρόεδρε, Συμμόρφωση της Ελλάδος στο Κοινοτικό Δίκαιο, που διέπει την άσκηση της δραστηριότητας πρωτασφάλισης στον ασφαλιστικό Κλάδο 18 Τουριστική Βοήθεια. Με την παρούσα Αναφορά μας σκοπεύουμε στην διερεύνηση τρόπου εφαρμογής του ισχύοντος Κοινοτικού Δικαίου στην ανάληψη και άσκηση δραστηριότητας πρωτασφάλισης στον όλως ευαίσθητο κοινωνικά Κλάδο της παροχής Τουριστικής Βοήθειας, όπως αυτός αναφέρεται υπό την αρίθμηση 18 του Παραρτήματος ταξινομήσεως της Πρώτης Οδηγίας του Συμβουλίου, στην Ελληνική Δημοκρατία. Συγκεκριμένα, αναφέρουμε ότι: 1. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 Οδηγίας 73/239/ΕΟΚ, η ανάληψη δραστηριότητας πρωτασφαλίσεως εξαρτάται από προηγούμενη χορήγηση διοικητικής άδειας, που εκδίδεται από την αρμόδια αρχή του κράτους μέλους της έδρας της ενδιαφερόμενης Επιχείρησης. Τα κράτη μέλη δεν μπορούν να εξαρτούν την χορήγηση της άδειας από κατάθεση ποσού ή παροχή εγγυήσεως ή άλλες προϋποθέσεις. 2. Στο υπ΄ αρ. 20 σημείο του σκοπού της υπ΄ αρ. 92/49/ΕΚ Οδηγίας, υποχρεωτικού για τα κράτη μέλη, που τροποποίησε την Οδηγία 73/239/ΕΟΚ, ρητά αναφέρεται ότι τα εφαρμοζόμενα συστήματα ελέγχου από τα κράτη μέλη πρέπει να είναι προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις της εσωτερικής αγοράς, χωρίς ωστόσο να είναι δυνατόν να αποτελούν προϋπόθεση για την άσκηση της ασφαλιστικής δραστηριότητας. 3. Με το άρθρο 4 της ίδιας Οδηγίας 92/49/ΕΟΚ τροποποιήθηκε το άρθρο 6 Οδηγίας 73/239/ΕΟΚ και ρητά επαναλαμβάνεται ότι η ανάληψη δραστηριότητας πρωτασφαλίσεως «υπόκειται σε προηγούμενη χορήγηση διοικητικής άδειας», ασφαλώς χωρίς άλλες προϋποθέσεις. 4. Με το Π.Δ. 103/1990 της ελληνικής εθνικής νομοθεσίας ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο η Οδηγία 84/641/ΕΟΚ για την άσκηση του Κλάδου 18 Τουριστικής βοήθειας και με την παρ. 2 άρθρου 1 του εθνικού νόμου 400/1970, ρητά ορίζεται ότι «κατά την έννοια του παρόντος, “ασφάλιση” θεωρείται η πρωτασφάλιση, συμπεριλαμβανομένης της δραστηριότητας βοήθειας» και «όπου στο παρόν νομοθετικό διάταγμα γίνεται λόγος για “ασφαλιστική επιχείρηση” ή “ασφαλιστική εταιρία” νοείται και η επιχείρηση ή εταιρία που ασκεί δραστηριότητα βοήθειας». 5. Με την παρ. 2, άρθρου 13α του ίδιου εθνικού νόμου 400/1970 εξειδικεύεται ακόμη περισσότερο ο Κλάδος 18 Τουριστική Βοήθεια και ρητά αναφέρεται ότι «Η βοήθεια συνίσταται στην ανάληψη, έναντι προηγούμενης καταβολής ασφαλίστρου, της υποχρέωσης για άμεση παροχή βοήθειας στον δικαιούχο, όταν αυτός περιέρχεται σε δυσχερή θέση, λόγω τυχαίου γεγονότος, στις περιπτώσεις και με τους όρους που προβλέπει η σύμβαση». Είναι γνωστό και δεδομένο ότι ασφάλιστρα (όχι κόμιστρα ή συνδρομές, εισφορές κ.λπ.) εισπράττουν μόνον οι έχουσες διοικητική άδεια ασφαλιστικές επιχειρήσεις, που διαθέτουν Περιθώρια Φερεγγυότητας και αποθεματικά, τα οποία ελέγχονται από τις αρμόδιες Αρχές εποπτείας των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, σύμφωνα με τις κατά ασφαλιζόμενο κίνδυνο ασφαλιστικές συμβάσεις (insurance policy). Από τα παραπάνω, ενδεικτικά μόνον, είναι βέβαιη η ασφαλιστική δραστηριότητα του ασφαλιστικού Κλάδου 18 Τουριστική Βοήθεια και η οποία ασκείται μόνον από ασφαλιστική επιχείρηση που έχει λάβει την αντίστοιχη διοικητική άδεια για την ανάληψη και την άσκηση της πρωτασφάλισης και η οποία επιχείρηση, προκειμένου για την άσκηση του ασφαλιστικού Κλάδου 18 Βοήθεια «πρέπει να διαθέτει τα μέσα που να την επιτρέπουν να παρέχει, μέσα σε εύλογες προθεσμίες, τις παροχές σε είδος» (ή και χρήμα), με έλεγχο του υπολογισμού Περιθωρίου Φερεγγυότητας και του ελάχιστου ύψους του Κεφαλαίου Εγγύησης, που πρέπει να διαθέτει η επιχείρηση αυτή, όπως σαφέστατα αναφέρεται στο Προοίμιο της Οδηγίας 84/641/ΕΟΚ. 6. Εξαιρέσεις από τα παραπάνω προβλέπονται και καθορίζονται ρητά σε όλες τις προαναφερθείσες Οδηγίες, όπως και στο άρθρο 6 Οδηγίας 2009/138 ΕΚ (Solvency II), με ρητή διευκρίνιση ότι δεν επιτρέπεται να παρέχουν Τουριστική Βοήθεια μη ασφαλιστικές επιχειρήσεις, που κανονικά υπάγονται στις διατάξεις των Οδηγιών για την πρωτασφάλιση. Δηλαδή οι μη ασφαλιστικές επιχειρήσεις δεν επιτρέπεται να παρέχουν τουριστική Βοήθεια ή γενικά Βοήθεια αν και όταν εμπίπτουν στις διατάξεις για την πρωτασφάλιση. 7. Στις σωρευτικές προϋποθέσεις απαλλαγής και μη υπαγωγής στις διατάξεις για την πρωτασφάλιση περιέχεται η ορολογία «οδικού ατυχήματος», που όλως εφευρετικά και όλως αντίθετα στο όλο πλέγμα του Κοινοτικού Δικαίου παραποιήθηκε στην Ελλάδα και εμφανίζεται ως δήθεν ασφαλιστικός κλάδος με την ονομασία «Οδική Βοήθεια», ορολογία όμως που δεν υπάρχει και δεν αναγνωρίζεται ούτε από το Κοινοτικό, αλλά ούτε και από το Εθνικό Δίκαιο της Ελλάδος. Αποτέλεσμα της ελληνικής εφεύρεσης αυτής είναι να παραπλανάται ο καταναλωτής και να υποκαθίσταται ανεπίτρεπτα η ορθή ορολογία του Κλάδου 18 Τουριστική Βοήθεια ή απλά «Βοήθεια» κατά τα άρθρα 13 και 13α του ελληνικού νόμου 400/1970 για την άσκηση της ασφαλιστικής δραστηριότητας, ακριβώς επειδή ασκούν, κατά παράβαση των Κοινοτικών Οδηγιών και Κανόνων, τον ίδιο ασφαλιστικό κλάδο μικρές ή μεγάλες επιχειρήσεις χωρίς διοικητική άδεια ασφαλιστικής επιχείρησης, που επιβάλλει το Κοινοτικό και το Εθνικό Δίκαιο, εμφανιζόμενες παραπλανητικά ως επιχειρήσεις «Οδικής Βοήθειας», υπό την πρόφαση και αιτιολογία ότι εμπίπτουν στις εξαιρέσεις των Κοινοτικών Οδηγιών, που προβλέπουν όμως σωρευτικές περιπτώσεις απαλλαγής στην «απλή εκτέλεση ορισμένων εργασιών βοήθειας μετά από ατύχημα ή βλάβη οδικού οχήματος», όπως αναφέρεται στον σκοπό της Οδηγίας 84/641/ΕΟΚ για την Τουριστική Βοήθεια. 8. Αυτές οι περιπτώσεις απλής εκτέλεσης ορισμένων εργασιών απαριθμούνται και περιγράφονται επακριβώς στο άρθρο 6 Οδηγίας 2009/138 ΕΚ (Solvency II) και κατά την άποψή μας δεν επιτρέπουν στην Ελλάδα να νομοθετεί και να ενεργεί κατά ασύμβατο τρόπο με το Κοινοτικό Δίκαιο για την άσκηση δραστηριότητας πρωτασφάλισης του Κλάδου 18 Τουριστική Βοήθεια, υπό παραπλανητική και ανεπίτρεπτη ονομασία «Οδική Βοήθεια» του εθνικού νόμου υπ΄ αρ. 3651/2008, όπως τροποποιημένος ισχύει και σήμερα (Φύλλο Εφημερίδας Κυβερνήσεως Ελληνικής Δημοκρατίας 44, Τεύχος πρώτο, 18 Μαρτίου 2008). Με τον εθνικό νόμο αυτόν εισάγονται στην Ελλάδα, κράτος μέλος της Ε.Ε., νέες και ασύμβατες προς το Κοινοτικό Δίκαιο ορολογίες, όπου υπάγονται και οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις που έλαβαν διοικητική άδεια του ασφαλιστικού Κλάδου 18 Τουριστική Βοήθεια ή κατά την ελληνική ενσωμάτωση και προσαρμογή «Βοήθεια», με νέες προϋποθέσεις και όρους για την άσκηση της δραστηριότητάς τους αυτής, με περιορισμούς και υποχρεώσεις να προσφέρουν «Οδική Βοήθεια» αντί της νόμιμης δραστηριότητάς τους «Τουριστική Βοήθεια» ή γενικά «Βοήθεια», όπως έλαβαν και κατέχουν διοικητική άδεια, αλλά δεν έλαβαν, δεν κατέχουν και δεν επιθυμούν να κατέχουν την ελληνικής εφεύρεσης πρόσθετη άδεια «Οδικής Βοήθειας», που λαμβάνουν και κατέχουν άλλες μικρές και μεγάλες μη ασφαλιστικές επιχειρήσεις. Στην ουσία και στην πράξη, οι ελληνικές αρχές απαιτούν μόνον από τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, που έλαβαν και κατέχουν την διοικητική άδεια για την άσκηση του Κλάδου 18 Βοήθεια, να λάβουν και άλλη πρόσθετη άδεια ανύπαρκτου και μη προβλεπόμενου για τις ίδιες «Κλάδου Οδικής Βοήθειας», εξομοιούμενες και υποβιβαζόμενες με άλλες κοινές επιχειρήσεις επαγγελματιών Οδικών Μεταφορών. Ιδιαίτερα αντιφατικό και ασυμβίβαστο για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι το γεγονός ότι, ενώ έλαβαν διοικητική άδεια για την άσκηση του ασφαλιστικού Κλάδου 18 για όλη την ελληνική επικράτεια και το σύνολο της Κοινότητας, όλως ασύμβατα προς το Κοινοτικό Δίκαιο τις περιορίζει ο εθνικός νόμος υπ΄ αρ. 3651/2008 σε Πανελλαδικό επίπεδο, εφόσον λάβουν νέα άδεια ως «Αυτόνομες Πανελλαδικές» ή σε μέρος της εθνικής επικράτειας, εφόσον λάβουν νέα άδεια ως «Μικτές» επιχειρήσεις, χαρακτηρισμοί και περιορισμοί που δεν προβλέπονται από το Κοινοτικό Δίκαιο, για την ανάληψη και άσκηση της δραστηριότητας πρωτασφάλισης και είναι αντίθετοι προς αυτό. Αποδεικτικό αυτών είναι ότι στην παρ. 3 του άρθρου 3 του εθνικού νόμου 3651/2008 αναφέρεται ότι «Η ασφαλιστική εταιρία υποχρεούται να παραδίδει ασφαλιστήριο Οδικής Βοήθειας στον ασφαλισμένο», κλάδος όμως που είναι άγνωστος και ανύπαρκτος στην κατάταξη των ασφαλιστικών κλάδων του Παραρτήματος Οδηγίας 73/239/ΕΟΚ, ακόμη και της ταξινομήσεως κλάδων του άρθρου 13 εθνικού νόμου 400/1970 και άλλων διατάξεων που ενσωμάτωσαν τις Κοινοτικές Οδηγίες, όπως το Π.Δ. 103/1990 και το Π.Δ. 252/1996. 9. Επίσης, ιδιαίτερα ενδεικτικό του μη συμβατού με το Κοινοτικό και το Διεθνές Δίκαιο, αλλά και προκλητικό στο κοινό αίσθημα των πολιτών είναι η διάταξη της παραγράφου αρ. 5 του άρθρου 8 του ίδιου εθνικού νόμου της Ελλάδας 3651/2008, με την οποία απαγορεύεται στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις με διοικητική άδεια Κλάδου 18 Βοήθεια να ασφαλίζουν και να παρέχουν βοήθεια σε οχήματα επί εθνικών οδών ταχείας κυκλοφορίας και αυτοκινητόδρομους, αλλά επιτρέπεται με την ίδια διάταξη του ίδιου εθνικού νόμου να παρέχουν βοήθεια οι μη ασφαλιστικές επιχειρήσεις Οδικής Βοήθειας. Δηλαδή και με εθνική διάταξη έχουν εισαχθεί απαγορεύσεις και περιορισμοί στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, που έλαβαν και κατέχουν διοικητική άδεια, για την άσκηση του ασφαλιστικού κλάδου 18 Τουριστική Βοήθεια προς όφελος μη ασφαλιστικών επιχειρήσεων, κατά παράβαση των οδηγιών για την ελεύθερη πρόσβαση των αντισυμβαλλομένων σε ασφαλιστικούς κλάδους και ωφέλειά τους από την ελεύθερη επιλογή (παράβαση Τρίτης Οδηγίας για τις πρωτασφαλίσεις αρ. 92/49/ΕΟΚ και ειδικά του άρθρου 3 αυτής) αλλά και παράβαση των κανόνων Ανταγωνισμού των Επιχειρήσεων (νέα άρθρα 81 και 82 της Συνθήκης). 10. Τέλος και με διατάξεις του άρθρου 10 του ίδιου εθνικού νόμου 3651/2008, όπως ισχύει σήμερα, εισάγονται προϋποθέσεις για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις που κατέχουν διοικητική άδεια ανάληψης και άσκησης του ασφαλιστικού Κλάδου 18 Τουριστική Βοήθεια, ρυθμιστικές των εισπραττόμενων ασφαλίστρων (ουσία έλεγχος ύψους τιμών σε ελεύθερη αγορά), ώστε να μην δημιουργούν βλαπτικό ανταγωνισμό στις μη ασφαλιστικές επιχειρήσεις Οδικής Βοήθειας(!). Είναι γνωστό ότι ο ελεύθερος ανταγωνισμός τιμών γίνεται προς όφελος των καταναλωτών, ενώ αντίθετα ο έλεγχος τιμών παρεμποδίζει την ελεύθερη επιλογή και πρόσβαση των καταναλωτών σε κλάδους ασφαλίσεων, με δημιουργία αθέμιτου ανταγωνισμού δια νόμου(!) κατά των ασφαλιστικών επιχειρήσεων από μη ασφαλιστικές επιχειρήσεις, τύπου καρτέλ και ολιγο-μονοπωλίων, σε μία μικρή και ελεγχόμενη αγορά της Ελλάδος, με τα γνωστά οικονομικά προβλήματα και την αθεράπευτη διαφθορά της. Οι Αποδείξεις επί όσων αναφέρουμε στην παρούσα Αναφορά μας, είναι οι επικαλούμενες και αναφερόμενες διατάξεις του Κοινοτικού και Εθνικού Δικαίου της Ελλάδος, δεδομένες και αυταπόδεικτες ως αντίθετες και ασυμβίβαστες μεταξύ τους. Κατόπιν αυτών, αιτούμαστε την διενέργεια των δεόντων, κατά την κρίση σας και τις αρμοδιότητές σας. Με τιμή, Για την «ΕΝΩΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ» Μελάς ΓΙΑΝΝΙΩΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Nextdeal newsroom, 6/6/2025 Η Be Βrokers βραβεύει τους συνεργάτες της - Τι λένε στελέχη της αγοράς (βίντεο)
Οι προτάσεις της ΕΑΕΕ για έναν πιο ασφαλή και σύγχρονο Κ.Ο.Κ. Την υποστήριξή της στην πρωτοβουλία για την αναμόρφωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) εκφράζει η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ),... Nextdeal newsroom, 06/06/2025 - 13:22 6/6/2025
Η Allianz επιβράβευσε τους Συνεργάτες της με τον Διαγωνισμό «Οδήγησε και εσύ ένα Premium Αυτοκίνητο» Η Allianz διοργάνωσε και φέτος τον Διαγωνισμό Αυτοκινήτου «Οδήγησε και εσύ ένα Premium Αυτοκίνητο», θέλοντας να επιβραβεύσει τους Συνεργάτες του... Nextdeal newsroom, 06/06/2025 - 13:12 6/6/2025