Nextdeal newsroom, 2/2/2011 - 11:05 facebook twitter linkedin Μαθησιακές δυσκολίες Nextdeal newsroom, 2/2/2011 facebook twitter linkedin Μαθησιακές δυσκολίες: Ένας όρος που, ενώ ακούγεται πάρα πολύ συχνά τα τελευταία χρόνια στα ελληνικά σχολεία, λίγοι είναι εκείνοι που κατανοούν την ακριβή σημασία του και ακόμα λιγότεροι είναι εκείνοι που δεν πέφτουν στην παγίδα να βαφτίσουν άτομο με μαθησιακή δυσκολία οιονδήποτε μαθητή δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν. Είναι γεγονός ότι κάτω από την ομπρέλα του όρου «Μαθησιακές Δυσκολίες» μπορούμε να περιβάλλουμε πολλές διαταραχές που εκδηλώνονται ως δυσκολίες στη μάθηση, γι’ αυτό και κατά πολλούς ο πληρέστερος ορισμός των μαθησιακών δυσκολιών είναι αυτός που δόθηκε, το 1988 στις Η.Π.Α., από την Εθνική Επιτροπή για τις Μαθησιακές Δυσκολίες. Σύμφωνα με αυτόν οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών οι οποίες εκδηλώνονται ως δυσκολίες στη μάθηση και χρήση της ομιλίας, της ανάγνωσης, της γραφής, του συλλογισμού ή των μαθηματικών ικανοτήτων. Οι διαταραχές αυτές είναι εγγενείς στο άτομο και αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και μπορεί να υπάρχουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής. Προβλήματα σε συμπεριφορές αυτοελέγχου, κοινωνικής αντίληψης και κοινωνικής αλληλεπίδρασης μπορεί να συνυπάρχουν με μαθησιακές δυσκολίες, δε συνιστούν από μόνα τους μαθησιακή δυσκολία. Αν και οι Μαθησιακές Δυσκολίες μπορεί να εμφανίζονται μαζί με άλλες καταστάσεις μειονεξίας ή εξωτερικές επιδράσεις, δεν είναι το άμεσο αποτέλεσμα αυτών των καταστάσεων ή επιδράσεων. (Πόρποδας, 2003).Είναι δύσκολο να προσδιοριστεί με απόλυτη ακρίβεια και σαφήνεια η συχνότητα εμφάνισης των μαθησιακών δυσκολιών, γιατί μπορεί να ποικίλει από χώρα σε χώρα, όπως επίσης μπορεί να επηρεάζεται τόσο από το γλωσσικό περιβάλλον κάθε χώρας όσο και από τα διαγνωστικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται. Σύμφωνα με έρευνες το 15-20% του μαθητικού πληθυσμού φαίνεται να αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα ή κάποια δυσκολία σε κάποιο τομέα ή αντικείμενο της μάθησης. Τα αγόρια, σε σχέση με τα κορίτσια, έχουν τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν μαθησιακές δυσκολίες και κυρίως δυσκολίες που σχετίζονται με τη λειτουργία του νευρικού συστήματος, με τη συμπεριφορά και τη μάθηση της γλώσσας. (Κολτσίδας) Με δεδομένο ότι κάθε γνωστικό αντικείμενο έχει συγκεκριμένες γνωστικές απαιτήσεις, μπορεί να γίνει η υπόθεση ότι, εάν ένα άτομο έχει αδυναμία σε έναν ή περισσότερους τομείς που συμμετέχουν και απαιτούνται για τη γνωστική επεξεργασία ενός γνωστικού αντικειμένου, είναι βέβαιο ότι θα αντιμετωπίσει δυσκολίες στην εκμάθηση αυτού του αντικειμένου. Έχοντας αυτό ως αφετηρία και μελετώντας τα σχετικά ευρήματα μελετητών, είναι δυνατόν να εντοπισθούν ομάδες αδυναμιών που χαρακτηρίζουν τους περισσότερους μαθητές με μαθησιακά προβλήματα. Η κατηγοριοποίηση που παρουσιάζει ο Πόρποδας ως πιο ορθή είναι: (Πόρ-ποδας, 2002): Δυσκολία στην κωδικοποίηση συμβόλων. Δυσκολία στην επεξεργασία της γλώσσας. Δυσκολία στην αντίληψη και επεξεργασία του χώρου και των αριθμών. Τα παιδιά με μαθησιακά προβλήματα στην ανάγνωση, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά, μπορεί να έχουν δυσκολία σε έναν ή και περισσότερους από τους παραπάνω τομείς, αλλά σε κάθε περίπτωση η δυσκολία τους θα εκφράζει την αδυναμία επεξεργασίας που σχετίζεται με το συγκεκριμένο τομέα. Εδώ αξίζει πιστεύουμε να σημειωθεί πως μολονότι στην περίπτωση των μαθησιακών δυσκολιών οι ειδικοί επικεντρώνονται συνήθως στο προβλήματα που σχετίζονται με τα σχολικά επιτεύγματα του παιδιού, στην πραγματικότητα τα άτομα αυτά πλήττονται σε όλες τις πλευρές της καθημερινής τους ζωής, όπως στις σχέσεις με τους συνομηλίκους τους, στη σχέση με τα μέλη της οικογένειάς τους, στην αυτοεικόνα και την αυτοπεποίθησή τους, στην συναισθηματική τους προ-σαρμογή, ακόμα και στην ικανότητά τους στα σπορ ή το χορό. (Βασιλειάδης)Στην Ελλάδα για πρώτη φορά το 1985 με το Ν.1566, για τη δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γίνεται αναφορά στη λειτουργία και στελέχωση ειδικών σχολικών μονάδων για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες. Εδώ στην παράγραφο 2 του άρθρου 32, δίνεται ένας κατάλογος με παθήσεις, τα άτομα που τις έχουν θεωρούνται άτομα με ειδικές ανάγκες. Στο επόμενο άρθρο προβλέπεται και ο τρόπος με τον οποίο θα γίνεται η διάγνωση των ατόμων αυτών, μέσα από τις περιφερειακές υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, σε συνεργασία με τις οικείες υπηρεσίες, τα όργανα και τους λειτουργούς του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Με τον ίδιο νόμο τέλος προβλέπεται η τοποθέτηση 50 ψυχολόγων σε ειδικά σχολεία. (Ν. 1566/85) Δεκαπέντε χρόνια αργότερα το έτος 2000, ψηφίστηκε ο πρώτος νόμος για την εκπαίδευση ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Στο Ν.2817/2000 τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι άτομα τα οποία έχουν προβλήματα μάθησης και προσαρμογής εξαιτίας σωματικών, ψυχολογικών, συναισθηματικών και κοινωνικών ιδιαιτεροτήτων. Στον ίδιο νόμο θεσμοθετείται ο η ίδρυση των Κέντρων Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Κ.Δ.Α.Υ.), μια από τις σημαντικότερες εξελίξεις στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα και στην ενίσχυση του ψυχοπαιδαγωγικού και κοινωνικού μοντέλου, για τη θεώρηση, διάγνωση και αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών. Τέλος εδώ ορίζονται οι τρόποι φοίτησης των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης. (Ν. 2817/2000)Με όλη αυτή τη νομοθεσία αυτό που επιχειρείται ή τουλάχιστον προσπαθεί να επιχειρηθεί είναι η ψυχοπαιδαγωγική διαγνωστική αξιολόγηση, η οποία αποτελεί ίσως την πιο καθοριστική (και γι’ αυτό το λόγο ίσως την πιο δύσκολη) φάση στη διαδικασία για τον προσδιορισμό, διάγνωση και αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει ένας μαθητής στην προσπάθειά του «να μάθει γράμματα» (Πόρποδας, 2003).Βασικός σκοπός της αξιολόγησης των μαθησιακών δυσκολιών είναι να προσδιοριστεί η συγκεκριμένη δυσλειτουργία ή αδυναμία που προκαλεί το πρόβλημα στο άτομο, όταν αυτό προσπαθεί να αποκτήσει γνώσεις. Η αξιολόγηση, για την οποία είναι απαραίτητη η συνεργασία της οικογένειας αλλά και του ίδιου του παιδιού, περιλαμβάνει πρώτ’ απ’ όλα την όσο δυνατόν αναλυτικότερη και εμπεριστατωμένη μελέτη του ιστορικού του μαθητή, από τη στιγμή της γέννησής του. Σημαντικά στοιχεία εδώ δίνει όχι μόνο η οικογένεια αλλά και το σχολείο, μέσα στο οποίο το παιδί περνά σημαντικές στιγμές της ζωής του. Το ιστορικό συνίστα-ται τόσο στα στοιχεία που αφορούν τον ίδιο τον μαθητή όσο και σε στοιχεία της οικογενειακής του κατάστασης. Επόμενο βήμα είναι η αξιολόγηση των γνωστικών δυνατοτήτων και αδυ-ναμιών του παιδιού. Αυτή μπορεί να γίνει είτε μέσα από τυπικά μέσα αξιολόγησης, δηλαδή σταθμισμένα τεστ που έχουν πίνακες με νόρμες επιδόσεων, είτε με άτυπα μέσα αξιολόγησης, τα οποία κατασκευάζονται από τον ίδιο τον αξιολογητή. Με όλη αυτή τη διαδικασία καταλήγουμε σε συμπεράσματα που οδηγούν στην αναλυτική διάγνωση του προβλήματος, που θα αποτελέσει τον οδηγό για την ανάπτυξη και εφαρμογή του προγράμματος εκπαιδευτικής παρέμβασης. Επειδή στα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα στηριχθούν οι αποφάσεις, που, ως ένα βαθμό, θα επηρεάσουν τη ζωή του παιδιού, εξυπακούεται ότι η αξιολόγηση πρέπει να είναι αντικειμενική και αδιάβλητη, ώστε να εξασφαλίζονται έγκυρα και αξιόπιστα αποτελέσματα. (Πόρποδας, 2003).Η ψυχοπαιδαγωγική αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών, συνήθως περιλαμβάνει την ψυχολογική αξιολόγηση, που γίνεται από σχολικούς ψυχολόγους και την εκπαιδευτική αξιολόγηση, που γίνεται από τα τους εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς. Η ψυχολογική διαγνωστική αξιολόγηση, που όπως είπαμε γίνεται με ευθύνη σχολικών ψυχολόγων και είναι δυνατόν να περιλαμβάνει τα στοιχεία εκείνα της ψυχολογικής συγκρότησης του παιδιού που είναι πιθανόν να σχετίζονται με τις μαθησιακές δυσκολίες που παρουσιάζει (π.χ. νοημοσύνη, αντίληψη, μνήμη, γλώσσα, σκέψη, φωνολογική επίγνωση, προσωπικότητα, προσοχή κ.λπ.) Η ψυχολογική διαγνωστική αξιολόγηση αυτή τη στιγμή γίνεται από τα Κ.Δ.Α.Υ., μετά από πρωτοβουλία των γονέων και ενημέρωση του δασκάλου του παιδιού και εκτός από τα παραπάνω μπορεί να περιλαμβάνει και στοιχεία που σχετίζονται με δεξιότητες όπως είναι η ανάγνωση, η γραφή, η μαθηματική ικανότητα κ.λπ. Μια εμπεριστατωμένη έκθεση αξιολόγησης από το Κ.Δ.Α.Υ. , μαζί με το εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης από το οποίο συνοδεύεται, αποτελούν πολύτιμο βοηθό για τον δάσκαλο της κανονικής τάξης ή τον δάσκαλο του τμήματος ένταξης ή του ειδικού σχολείου στο οποίο μπορεί να φοιτά ο μαθητής.Η εκπαιδευτική διαγνωστική αξιολόγηση αναφέρεται στην αξιολόγηση εκείνη που όπως είπαμε μπορεί να γίνει από εξειδικευμένο εκπαιδευτικό μέσα στη σχολική τάξη, από άτυπα μέσα αξιολόγησης και έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα από την προηγούμενη στο γεγονός ότι μειώνει το άγχος και τις φοβίες των παιδιών λόγω του μη επίσημου χαρακτήρα της αφού ο δάσκαλος αποτελεί οικείο πρόσωπο και μπορεί να γίνεται πιο συχνά. Φυσικά για να είναι το τεστ αξιολόγησης έγκυρο και αξιόπιστο, οι γνώσεις που πρέπει να έχει ο εκπαιδευτικός που το συντάσσει και το χορηγεί, να αφορούν τόσο στη γνωστική λειτουργία ή δεξιότητα που αξιολογείται, όσο και στο σκοπό, στον τρόπο, στα υλικά και στη διαδικασία της αξιολόγησης καθώς και στην ερμηνεία των αποτελεσμάτων που θα προκύψουν. Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε σε κάθε περίπτωση πως ο έγκαιρος προσδιορισμός, η αναλυτική διάγνωση, η έγκαιρη παρέμβαση και η συστηματική εκπαιδευτική αντιμετώπιση είναι δυνατόν να οδηγήσει σε ιδιαίτερα ικανοποιητική αποκατάσταση και ελαχιστοποίηση της πιθανότητας εμφάνισης δευτερογενών προβλημάτων, όπως συμπεριφοράς, αντικοινωνικών εκδηλώσεων κ.λπ.*Χαράλαμπος Γούτσος, Δάσκαλος εξειδικευμένος στις μαθησιακές δυσκολίες **Τα θέματα για το παιδί είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας της εφημερίδας «Παιδικός Σταθμός για Γονείς» και των ανθρώπων του νηπιακού κέντρου «Μανταρίνι». Κάντε click εδώ: www.psgg.gr και βρείτε όλα τα θέματα που αφορούν στην υγεία, ψυχολογία, ανάπτυξη, διατροφή, συμβουλευτική των παιδιών. Νηπιαγωγείο και Βρεφονηπιακό ΚέντροΜΑΝΤΑΡΙΝΙΛ. Κατσώνη 42 & Μ. Μπότσαρη, 145 61 ΚηφισιάΤηλ.: 210-8012761 Τηλ. & Fax: 210-6233243Http: www.mantarinikids.com E-mail: [email protected] Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Η AEGEAN Ασφάλειες Α.Ε. αναζητά έμπειρο στέλεχος ως Διακανονιστής-νίστρια στο Τμήμα Ζημιών Κλάδου Αυτοκινήτου! Η AEGEAN Ασφάλειες Α.Ε., αποκλειστικός αντιπρόσωπος της Ασφαλιστικής Εταιρείας Accredited Insurance Europe στην Ελλάδα, με έδρα την Αθήνα, αναζητά έμπειρο... Nextdeal newsroom, 02/07/2024 - 14:26 2/7/2024
Η ΕΛΠΑ ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ ζητά υπάλληλο για το τμήμα Εκδόσεων Αυτοκινήτου! «Η ΕΛΠΑ ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ αποκλειστικός Αντιπρόσωπος της GMI Ασφαλιστικής Εταιρείας, με παρουσία στον ασφαλιστικό κλάδο περισσότερα από 20 χρόνια, ζητά υπάλληλο... Nextdeal newsroom, 18/06/2024 - 09:14 18/6/2024