Nextdeal newsroom, 18/4/2012 - 10:14 facebook twitter linkedin Διαφάνεια ή επιδόματα τυφλότητας; Nextdeal newsroom, 18/4/2012 facebook twitter linkedin Tου κ. Γ. Νικολάκου* Αφορμή αυτού του σχολίου διαμεσολαβητές μου είναι δύο γεγονότα που έλαβαν χώρα το τελευταίο διάστημα Ένα θλιβερό επεισόδιο στην γενική συνέλευση του ΣΕΜΑ, όπου κάποιο μέλος του ΣΕΜΑ κατηγόρησε ένα άλλο πως μονοπωλεί την αγορά στους δημόσιους διαγωνισμούς και ένα νομοσχέδιο που κατατέθηκε στην βουλή από το υπουργείο εργασίας και τον Γενικό Γραμματέα Καταναλωτή, αλλά τελικά αποσύρθηκε μετά από έντονες αντιδράσεις της ΕΑΕΕ. Ένα μέρος αυτού του νομοσχεδίου αφορούσε διατάξεις που διευκόλυναν τους ασφαλισμένους προκειμένου να ασφαλιστούν, παρέχοντάς τους περισσότερες και λεπτομερέστερες πληροφορίες Διατάξεις που προέβλεπαν λεπτομερέστερη πληροφόρηση τόσο κατά την σύναψη όσο και κατά την διάρκεια της ασφαλιστικής σύμβασης. Υπήρχαν άρθρα για τον περιορισμό του περίφημου νοσοκομειακού πληθωρισμού λόγω των ανεξέλεγκτων νοσοκομειακών εξόδων, που οδηγούσαν με την σειρά τους σε υπερβολικές αυξήσεις νοσοκομειακών ασφαλίσεων. Αυτές πάλι οδηγούσαν σε ακυρώσεις και κάποιους πιο ψαγμένους καταναλωτές στα δικαστήρια με καταδίκες εις βάρος ασφαλιστικών εταιριών που δεν αιτιολογούσαν συγκεκριμένα την αύξηση των ασφαλίστρων. Το γεγονός ότι το νομοσχέδιο αποσύρθηκε μετά από τις αντιδράσεις της ΕΑΕΕ, δεν μ’ εμποδίσει να σχολιάσω κάποια θετικά σημεία, που αποτελούσαν απαίτηση όχι μόνον των ασφαλισμένων, ειδικά μετά τις περιπέτειες της Ασπίδας που ακόμα ταλαιπωρούν κάποιους πολίτες, αλλά και τις προσδοκίες ολόκληρης της ελληνικής κοινωνίας, που θεωρώ ότι περιμένει πολύ περισσότερα από την ασφαλιστική αγορά. Είναι χαρακτηριστικό το δημοσίευμα του έγκριτου Βήματος της Κυριακής 1ης Απριλίου μετά από την απόσυρση του νομοσχεδίου, ότι μεγάλοι ασφαλιστικού όμιλοι «μπλοκάρισαν το νομοσχέδιο ώστε να μην λογοδοτούν στα νοσοκομειακά προγράμματα με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας» Θα ξεκινήσω από το βασικό επιχείρημα ορισμένων στελεχών της ΕΑΕΕ, που ισχυρίζονται ότι η γραμματεία καταναλωτή δεν νομιμοποιείται να καταθέτει νομοσχέδια που αφορούν την ασφαλιστική αγορά, διότι οι ασφαλιστικές εταιρίες στο σύνολό τους ελέγχονται από την ΤτΕ, που είναι η μόνη αρμόδια να αποφασίσει για όλα τα ασφαλιστικά θέματα. Μάλιστα η ΕΑΕΕ στην ανακοίνωση της πριν την απόσυρση του νομοσχεδίου, ενώ ισχυριζόταν ότι επιθυμούσε την διαφάνεια της αγοράς, εν τούτοις στον επί μέρος σχολιασμό των άρθρων διαφωνούσε ουσιαστικά με τα πάντα, επικαλούμενη στις αντιρρήσεις της ότι εποπτεύεται από την ΤτΕ που μόνον αυτή μπορεί να ρυθμίζει την λειτουργία τους. Το μεγαλύτερο όμως μέρος των άρθρων, εκτός κάποιων ίσως άκαιρων και εξόχως τεχνικών θεμάτων που θα έπρεπε να συζητηθούν, διευκόλυναν τους ασφαλισμένους αλλά και τους διαμεσολαβούντες να νιώσουν και πάλι πιο ασφαλείς, ειδικά στα συνταξιοδοτικά προγράμματα, που περνούν την χειρότερη κρίση των τελευταίων 30 χρόνων. Ποιους λοιπόν έθιγε η περαιτέρω προστασία των ελλήνων καταναλωτών αφού η ΓΓΚ οφείλει να τους προστατεύει γιατί αυτό είναι το έργο της? Σκεφθείτε να μην είχε ψηφιστεί ο νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και να είχαν γίνει δεκτές οι αντίστοιχες παρεμβάσεις της Ένωσης Τραπεζών με ίδια επιχειρήματα ότι μόνον η ΤτΕ μπορεί να παρέμβει? Κόλαση γιατί σήμερα χιλιάδες υπερχρεωμένα νοικοκυριά θα ήταν στο δρόμο! Επομένως άλλες είναι οι αρμοδιότητες της ΤτΕ και άλλες του κράτους που είναι ευρύτερες και ισχυρότερες αφού η εκάστοτε κυβέρνηση είναι εκλεγμένη από τους έλληνες πολίτες να παρεμβαίνει όταν χρειάζεται στα πλαίσια της δημοκρατικών θεσμών. Πάγια άποψή μου είναι επομένως ότι η ΤτΕ έχει περιορισμένο ρόλο κατά το σύνταγμα, με βάση την εξουσιοδότηση που έχει από το νόμο και το καταστατικό της, διότι δεν έχει την ευρύτερη εξουσιοδότηση να θεσπίζει ισχυρούς κανόνες δικαίου για τους πολίτες, αλλά μόνον να εκδίδει διοικητικές αποφάσεις κατ’ εξουσιοδότηση του νόμου. Ο ρόλος της ΤτΕ οφείλει να περιορίζεται κατά την γνώμη μου στο θέμα του ελέγχου της χρηματοοικονομικής λειτουργίας των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και ειδικά την κεφαλαιακή τους επάρκεια όπως ορίζει το Solvency II. Ο ρόλος αυτός σήμερα επεκτείνεται και στο πεδίο των διαμεσολαβούντων. Το γεγονός αυτό με βρίσκει επίσης αντίθετο αφού η εμπορική δραστηριότητα των διαμεσολαβούντων αφορά αποκλειστικά το δημόσιο συμφέρον, όπως και η κάθε εμπορική δραστηριότητα και επομένως θα έπρεπε να εποπτεύεται από το υπουργείο ανάπτυξης όπως εξάλλου όλη εμπορική δραστηριότητα της χώρας μας.Ειδικά με βάση τους επερχόμενους εποπτικούς κανόνες η ΤτΕ θα έπρεπε να ασχοληθεί λίγο περισσότερο με τους κανόνες διαφάνειας που αποτελούν τον τρίτο πυλώνα του Solvency II και μάλιστα να συνεργαστεί στενότερα με την ΓΓΚ. Ο τρίτος πυλώνας περιέχει πολλές διατάξεις δημοσίευσης πλήθους αναλυτικών οικονομικών στοιχείων των ασφαλιστικών εταιριών, προκειμένου να πληροφορούνται οι ασφαλισμένοι αλλά και όσοι συνεργάζονται με αυτές των οικονομικών του δεδομένων. Αν και η εφαρμογή του Solvency II παρατάθηκε έως το τέλος του 2014 αυτό δεν σημαίνει τίποτε, διότι θα έπρεπε ήδη όλες οι ασφαλιστικές εταιρίες να δημοσιεύουν είτε στις ιστοσελίδες τους αλλά κυρίως στην ιστοσελίδα της ΤτΕ οικονομικές αναφορές όπως, δραστηριότητα, επιδόσεις, σύστημα διακυβέρνησης, προφίλ ιδίου κινδύνου, έκθεση σε κίνδυνο, συγκέντρωση κινδύνων, μείωση κινδύνων και ευαισθησία σε κίνδυνο, στοιχεία ενεργητικού, τεχνικές προβλέψεις, περιγραφή διαχείρισης κεφαλαίων,κεφαλαιακές απαιτήσεις φερεγγυότητας κλπ. Η ΤτΕ θα έπρεπε να αξιολογεί αυτά τα στοιχεία και να δημοσιεύει αρκετά από αυτά στην ιστοσελίδα της ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια όπως ορίζουν οι ευρωπαϊκές οδηγίες και να μάθουν και οι έλληνες πολίτες για να μην πάθουν ξανά χουνέρια τύπου Ασπίδας Ακόμα και η προηγούμενη εποπτική αρχή η ΕΠΕΙΑ αναρτούσε αναλυτικά οικονομικά στοιχεία ανά ασφαλιστική εταιρία πράγμα που δεν κάνει πλέον η ΤτΕ αφήνοντας όσους ενδιαφέρονται στο μαύρο σκοτάδι. Φαίνεται ότι για την ΤτΕ και κάποια ιδιοτελή ασφαλιστικά συμφέροντα, οι έλληνες καταναλωτές μάλλον είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας, σε σχέση με τους ευρωπαίους πολίτες που προστατεύονται από τον νόμο και έχουν πλήρη δικαιώματα πληροφόρησης για τα οικονομικά δεδομένα των ασφαλιστικών εταιριών της χώρας τους. Ποιους όμως ωφελούν αυτές οι αντιδράσεις; Σίγουρα όχι την αξιοπιστία της αγοράς που βρίσκεται σήμερα στο ναδίρ με αποτέλεσμα να υπάρχει κάθετη πτώση της παραγωγής που δεν οφείλεται μόνον στην οικονομική κρίση. Σε ότι αφορά τα του ΣΕΜΑ ποιους ωφελεί η αδιαφάνεια στην διαδικασία της ανάθεσης ασφαλιστικών υπηρεσιών μέσω διαφανών διαγωνισμών; Δεν θα μπορούσε οι ασφαλιστικοί διαγωνισμοί να αναρτώνται στην κεντρική ηλεκτρονική σελίδα του εκάστοτε δημόσιου φορέα, με συγκεκριμένες διαδικασίες και πληροφόρηση προς όλους? Δεν γνωρίζουμε οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γιατί το φθηνότερο ασφάλιστρο αποτελεί το σημείο τριβής ? Γιατί το συμφερότερο ασφάλιστρο που έχει να κάνει με την ποιότητα αλλά και την αξιοπιστία των ασφαλιστικών υπηρεσιών δεν είναι προτιμητέο; Είναι γνωστό ότι υπάρχουν ανάλογοι νόμοι που ποτέ δεν ενεργοποιήθηκαν αφού θα μπορούσαν να βελτιώσουν το κόστος των ασφαλιστικών υπηρεσιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα, μέσα από διαφανείς διαγωνισμούς ικανών συμβούλων ανάθεσης ασφαλιστικών υπηρεσιών. Τέτοιες προτάσεις με συγκεκριμένες και νομικά επεξεργασμένες φόρμες ανάθεσης διαγωνισμών είχαν κατατεθεί από τον ΣΕΜΑ από 5ετίας επί προεδρίας του Λ Κόκκινου και έχουν σταλεί στην ΕΑΕΕ τον ΣΕΒ και τις μεγαλύτερες εταιρίες του Δημόσιου τομέα αλλά κανείς δεν τις συζήτησε, γιατί μάλλον δεν συνέφεραν κανέναν Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που φθάσαμε έως εδώ, αφού η διαφάνεια μας ενοχλεί γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε ότι γουστάρουμε Έτσι αλλιώς με τα χάλια που έχουμε και με την κρίση που βιώνουμε, θ’ αρχίσουμε να διεκδικούμε τα επιδόματα τυφλότητας που στέρησε το κράτος από τους ανοικτομάτηδες, για να τα μοιράσουμε στους εκάστοτε ασφαλιστές ή διαμεσολαβητές στις ετήσιες γιορτές της Ιδιωτικής Ασφάλισης. Γιατί όχι αφού το τελευταίο διάστημα και μετά την δημοσιοποίηση και του νέου Τειρεσία – «κανονισμού παράτυπης συμπεριφοράς διαμεσολαβητών» αποδείχθηκε ότι μάλλον βγάζουμε τα μάτια μας, αντί να συζητάμε με την συνδρομή βεβαίως του Τειρεσία που ήταν κι αυτός τυφλός. *Ο κ. Γ. Νικολάκος (στη φωτογραφία) είναι μέλος του ΔΣ του ΣΕΜΑ και Διευθύνων Σύμβουλος της Fasmagroup Aναδημοσίευση από την εφημερίδα Nextdeal που κυκλοφορεί στα περίπτερα όλης της χώρας Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Η CLP Greece ταξίδεψε στο Συνέδριο της Ύδρας! Εποικοδομητική και αξιοπρόσεχτη ήταν η πρώτη παρουσία των στελεχών του νεοσύστατου Ελληνικού υποκαταστήματος του Lloyd’s broker Channing Lucas & Partners... Nextdeal newsroom, 27/05/2024 - 15:01 27/5/2024
Allianz: Οι απώλειες στη ναυτιλία σημείωσαν ιστορικά χαμηλό επίπεδο παρά τους αυξανόμενους κινδύνους που αντιμετωπίζει ο τομέας συνολικά! Έκθεση Ασφάλειας και Ναυτιλίας 2024: 26 μεγάλα πλοία χάθηκαν παγκοσμίως το 2023, μειωμένα κατά ένα τρίτο σε σχέση με το... Nextdeal newsroom, 27/05/2024 - 13:49 27/5/2024