Nextdeal newsroom, 1/4/2013 - 14:43 facebook twitter linkedin Διευκρινήσεις για τα ανασφάλιστα οχήματα Nextdeal newsroom, 1/4/2013 facebook twitter linkedin Την Τρίτη, 26 Μαρτίου 2013, και μετά απόσυντονισμένες και πολύμηνες προσπάθειες της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (Ε.Α.Ε.Ε.) και του Επικουρικού Κεφαλαίου, ηΒουλή των Ελλήνων υπερψήφισε τη νομοθετική διάταξη που κατέθεσε το ΥπουργείοΟικονομικών και προβλέπει την καθιέρωση στη χώρα μας διαδικασίας ηλεκτρονικού εντοπισμούτης κυκλοφορίας ανασφαλίστων οχημάτων, καθώς και διαδικασίας «εξαναγκασμού» τωνιδιοκτητών των οχημάτων αυτών να συμμορφωθούν με την προβλεπόμενη από τo νόμουποχρέωση ασφάλισης της αστικής ευθύνης από ατυχήματα αυτοκινήτων.Ημερομηνία έναρξης εφαρμογής της νέας διαδικασίας ηλεκτρονικού ελέγχου τωνανασφαλίστων οχημάτων ορίζεται σύμφωνα με το νέο Νόμο η 15η Απριλίου 2013, αναφέρει η ΕΑΕΕ.Σχετικά με την ανωτέρω διαδικασία, η οποία θα εφαρμόζεται παράλληλα με τη διαδικασίαεπιτόπιων ελέγχων που διενεργείται σήμερα από τις Αστυνομικές Αρχές,, η ΕΑΕΕ θεωρεί σκόπιμο νααναφερθούν τα ακόλουθα : Α. Περιγραφή νέας διαδικασίας ηλεκτρονικού ελέγχου ανασφαλίστων οχημάτων1. Αρμόδια υπηρεσία για την εφαρμογή της νέας διαδικασίας ορίζεται η Γενική ΓραμματείαΠληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία θα προβαίνει στηνηλεκτρονική διασταύρωση και επεξεργασία των στοιχείων που προκύπτουν από τη ζεύξη τωναρχείων (ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων) αφενός των ασφαλισμένων οχημάτων και αφετέρου τωνκυκλοφορούντων νομίμως οχημάτων.Για τα ασφαλισμένα οχήματα η πηγή πληροφόρησης θα είναι το Κέντρο Πληροφοριών, το οποίοως γνωστόν αποτελεί υπηρεσιακή μονάδα του Επικουρικού Κεφαλαίου.Όσον αφορά στα κυκλοφορούντα οχήματα, οι πηγές πληροφόρησης είναι περισσότερες, δεδομένου ότι άδειες κυκλοφορίας εκδίδει το Υπ. Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, αλλά και το Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης, το Υπ. Προστασίας του Πολίτη και Δημόσιας Τάξης, η Ελληνική Αστυνομία κ.α..Όλες οι προαναφερόμενες αρχές υποχρεούνται να θέτουν, σε διαρκή βάση, στη διάθεση της Γ.Γ.Π.Σ. τα αρχεία και τα στοιχεία τους.2. Μετά από τη ζεύξη των παραπάνω αρχείων, η Γ.Γ.Π.Σ. θα εντοπίζει τα ανασφάλισταοχήματα και θα αποστέλλει ειδοποιητήρια επιστολή προς τον ιδιοκτήτη του οχήματος, με τηνοποία θα τον καλεί να ασφαλιστεί άμεσα και το αργότερο εντός 8 ημερών από την παραλαβή τηςεπιστολής.Με την ίδια επιστολή η Γ.Γ.Π.Σ. θα υποδεικνύει στον ιδιοκτήτη του οχήματος τις περιπτώσεις πουδικαιολογούν την εκ μέρους του μη σύναψη της υποχρεωτικής ασφάλισης και θα τον καλεί ναενημερώσει τις αρμόδιες αρχές, εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος των 8 ημερών, εάνυφίσταται τέτοια περίπτωση.Ο επικαλούμενος νόμιμο λόγο για τον οποίο δεν έχει συνάψει ασφάλιση, θα πρέπει να αντιδράσειμε τον τρόπο που θα του υποδεικνύει η ειδοποιητήρια επιστολή του Υπ. Οικονομικών (π.χ.ενημερώνοντας την προσήκουσα αρχή – Υπ. Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών,Μεταφορών και Δικτύων, οικεία Οικονομική Εφορία κ.α.).Δικαιολογημένα «ανασφάλιστος» θα είναι για παράδειγμα ο ιδιοκτήτης, ο οποίος έχει καταθέσειπινακίδες, αλλά η αρμόδια κρατική υπηρεσία (Υπ. Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών,Μεταφορών και Δικτύων) δεν ενημέρωσε εγκαίρως το Υπ. Οικονομικών, ή ο ιδιοκτήτης που έχειολοκληρώσει τη διαδικασία μεταβίβασης της κυριότητας του οχήματός του, έχει περάσει ο χρόνοςτων 30 ημερών που προβλέπει το άρθρο 8 παρ. 2 του κ.ν. 489/1976 και ο νέος ιδιοκτήτης δεν έχειπροβεί στην ασφάλιση ως όφειλε, ή πρόκειται για αυτοκίνητο όχημα για το οποίο δεν υπάρχειυποχρέωση σύναψης ιδιωτικής ασφάλισης σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 3 τουκ.ν. 489/1976), όπως είναι τα ανήκοντα στο δημόσιο οχήματα, για τα οποία ευθύνεται το ίδιο τοδημόσιο.3. Στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης είναι πράγματι ανασφάλιστος, παραλαμβάνοντας τησχετική ειδοποιητήρια επιστολή του Υπ. Οικονομικών, θα πρέπει να σπεύσει σε ασφαλιστικήεταιρία επιλογής του προκειμένου να ασφαλιστεί, προσκομίζοντας ταυτόχρονα στην ασφαλιστικήεταιρία την ειδοποιητήρια επιστολή, αλλά και την απόδειξη πληρωμής παραβόλου υπέρ τουελληνικού δημοσίου ύψους 250 ευρώ.4. Στην περίπτωση που ο ανασφάλιστος ιδιοκτήτης δεν προβεί εντός της προθεσμίας των 8ημερών στην αναγκαία ασφάλιση ή προέβη μεν αλλά χωρίς να πληρώσει το απαραίτητοπαράβολο, η Γ.Γ.Π.Σ. θα αποστείλει τα στοιχεία αυτού του ιδιοκτήτη και του οχήματός του στηνΑστυνομική Αρχή του τόπου διαμονής του, προκειμένου να του επιβληθούν οι κυρώσεις καιποινές που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 5 παρ.4 και άρθρο 12 κ.ν.489/1976), δηλαδή αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας μετά τωνπινακίδων κυκλοφορίας για 10 ημέρες, επιβολή χρηματικού προστίμου και άσκηση ποινικήςδίωξης. Β. Πεδίο εφαρμογής νέας διαδικασίας / Αποσαφήνιση «γκρίζων σημείων»Με σκοπό την ομαλή εφαρμογή της νέας διαδικασίας και την καλύτερη δυνατή ενημέρωση τωνκαταναλωτών / ασφαλισμένων μας, θα πρέπει να αποσαφηνισθούν επιπλέον τα ακόλουθα :1. Ο έλεγχος, ο οποίος θα διενεργείται, θα αφορά αποκλειστικά και μόνον στην ύπαρξη τηςυποχρεωτικής από το νόμο ασφάλισης αστικής ευθύνης από την κυκλοφορία οχήματος.2. Η υποχρέωση ασφάλισης αστικής ευθύνης από την κυκλοφορία οχήματος υφίσταταιδιαρκώς και για κάθε όχημα που φέρει άδεια κυκλοφορίας και πινακίδες κυκλοφορίας, χωρίςτούτο να εξαρτάται από την εν τοις πράγμασι κίνηση ή λειτουργία του οχήματος.Πρακτικά τούτο σημαίνει ότι μόνον εφόσον έχουν κατατεθεί οι πινακίδες κυκλοφορίας ενόςοχήματος (δηλαδή έχει τηρηθεί η προβλεπόμενη από την Πολιτεία διαδικασία ακινησίας αυτού),παύει να υφίσταται η υποχρέωση ασφάλισης αυτού. Οποιαδήποτε άλλη «ακινητοποίηση», π.χ.σε μάντρα αγοράς αυτοκινήτων, στον ιδιωτικό χώρο στάθμευσης του ιδιοκτήτη, στο χώρο φύλαξηςτης εταιρίας ενοικιάσεως αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών, κ.λ.π. ουδόλωςαίρει την υποχρέωση ασφάλισης του οχήματος.Εννοείται ότι από την υποχρέωση σύναψης ιδιωτικής ασφάλισης εξαιρούνται τα οχήματα και οιπεριπτώσεις οχημάτων που προβλέπονται ήδη στο άρθρο 3 του κ.ν. 489/1976 (αυτοκίνηταδημοσίου κ.λ.π.) και με τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο αυτό.3. Για τους σκοπούς της νέας διαδικασίας, τα ελεγχόμενα πρόσωπα είναι τα πρόσωπα(φυσικά ή νομικά) που αναφέρονται στην άδεια κυκλοφορίας των οχημάτων ως ιδιοκτήτες τωνοχημάτων. Επομένως, σε περίπτωση μεταβίβασης οχήματος, ο πωλών το όχημά του θα πρέπεινα μεριμνά για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης του οχήματος στον αγοραστή, ηοποία επέρχεται με την αλλαγή / συμπλήρωση του ονόματος του νέου ιδιοκτήτη στην άδειακυκλοφορίας του οχήματος. Γ. Γνωστοποίηση των ασφαλισμένων οχημάτων στο Κέντρο Πληροφοριών.Όπως είναι ευνόητο, η επιτυχία της όλης διαδικασίας θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη σωστή ενημέρωση του Κέντρου Πληροφοριών από τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις.Για την αποτροπή δυσλειτουργιών και κυρίως για την αποφυγή παραπόνων από ασφαλισμένους καταναλωτές μας, θα πρέπει κάθε ασφαλιστική εταιρία να μεριμνά για την άμεση, έγκαιρη (δηλαδή σε πραγματικό χρόνο) και ορθή (δηλαδή σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία) ενημέρωση του Κέντρου Πληροφοριών σχετικά με την έναρξη / ακύρωση / λήξη της εκάστοτε ασφαλιστικής σύμβασης, είτε αυτή παρέχεται στον ασφαλισμένο με οριστικό ασφαλιστήριο συμβόλαιο (δηλαδή οριστική βεβαίωση ασφάλισης και οριστικό σήμα ασφάλισης) είτε με σύμβαση προσωρινή κάλυψης (δηλαδή με προσωρινή βεβαίωση ασφάλισης και προσωρινό σήμα ασφάλισης).Ιδίως θα πρέπει να αποφευχθούν λάθη, όπως είναι για παράδειγμα : η λανθασμένη αναγραφή του αριθμού κυκλοφορίας ενός οχήματος, η μη έγκαιρη (δηλαδή σε πραγματικό χρόνο) ενημέρωση του Κέντρου Πληροφοριών σχετικά με την παροχή ασφαλιστικής κάλυψης. η μη έγκαιρη (δηλαδή σε πραγματικό χρόνο) ή η έλλειψη παντελούς ενημέρωσης του Κέντρου Πληροφοριών σχετικά με την παροχή ασφαλιστικής κάλυψης σεασφαλισμένο με σύμβαση προσωρινή κάλυψης. Το Κέντρο Πληροφοριών θα πρέπει να ενημερώνεται κανονικά για την παροχή προσωρινή κάλυψης και την έκδοση προσωρινών σημάτων και βεβαιώσεων ασφάλισης. η μη τήρηση από την ασφαλιστική επιχείρηση της προβλεπόμενης από το νόμο διαδικασίας ακύρωσης της ασφαλιστικής σύμβασης (άρθρο 11α κ.ν. 489/1976). Υπενθυμίζεται ότι η ακύρωση της σύμβασης επέρχεται μετά την καταγγελίααυτής, με τον τρόπο που ορίζει ο νόμος και μετά την πάροδο της προθεσμίας των30 ημερών που προβλέπει και πάλι ο ίδιος νόμος. Η έκδοση πρόσθετης πράξηςεκ μέρους της ασφαλιστικής εταιρίας, με την οποία προβλέπεται η λήξη λόγωακύρωσης της σύμβασης, δεν εξομοιούται με τη διαδικασία καταγγελίας αυτήςλόγω μη πληρωμής των ασφαλίστρων. Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Nextdeal newsroom, 22/5/2025 Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου: Έδειξε τα νοσοκομεία ως υπεύθυνα για τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα υγείας
Nextdeal newsroom, 22/5/2025 ΒΕΑ: Ζητά παράταση προθεσμίας και επανεξέταση του πλαισίου ασφάλισης των μικρών επιχειρήσεων
Τάσος Ηλιακόπουλος: Αναλαμβάνει καθήκοντα CEO στην Howden Agents Η Howden, ο μεγαλύτερος μεσίτης ασφαλίσεων στην Ελλάδα και την Κύπρο, ανακοινώνει μία νέα προσθήκη στην ομάδα της, με την... Nextdeal newsroom, 22/05/2025 - 13:15 22/5/2025
Eurolife FFH: Νέα προγράμματα Ασφάλισης Έργου My Protection Combo Αξία έχει κάθε έργο σου να αναπτύσσεται με ασφάλεια! Η Eurolife FFH, μέλος της Fairfax Financial Holdings Ltd, ανταποκρινόμενη στις απαιτήσεις του σύγχρονου... Nextdeal newsroom, 22/05/2025 - 12:25 22/5/2025