close
Αρχική
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • Ιδιωτική Ασφάλιση
    • Κοινωνική Ασφάλιση
    • Επαγγελματικά Ταμεία
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
    • Υγεία
    • Αυτοκίνητο
    • Οικονομία
    • Τράπεζες
    • Πολιτική
    • Κοινωνία
    • Bancassurance
    • Διεθνή
    • Πολιτισμός
    • Τεχνολογία
    • Καταναλωτικά Νέα
    • Αθλητικά
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΗΣ
    • Διαμεσολάβηση
    • Ασφαλιστικά Γραφεία
    • Πωλήσεις
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα και Ασφάλιση
    • Αγγελίες
    • Λεξικό
  • ΠΡΟΪΟΝΤΑ
    • Σύνταξη
    • Υγεία
    • Περιουσία
    • Αυτοκίνητο
    • Bancassurance
    • Τραπεζικά
    • Λοιποί Κλάδοι
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡA
    • Ασφαλιστικές Εταιρείες
    • Θεσμικοί Φορείς
      • Ενώσεις - Σύλλογοι - Οργανισμοί - Διεύθυνση Εποπτείας
      • Διεθνείς Οργανισμοί
    • Φορείς Υγείας
    • Νομοθεσία
    • Μελέτες / Στατιστικά
    • Οικονομικά Αποτελέσματα
    • Άλλοι φορείς
      • Επιμελητήρια
      • ΕΦΚΑ - Ασφαλιστικά Ταμεία
      • Εφορίες
      • ΟΤΑ
      • Υπουργεία
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • Άρθρα
    • Αρθρογράφοι
    • Βήμα Αναγνωστών
    • Ψηφοφορίες
  • Αρχική
  • Ασφαλιστής
  • Εκπαίδευση

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων και Solvency II: Ένας εκρηκτικός συνδυασμός
Κώστας Παπαϊωάννου
Κώστας Παπαϊωάννου,
7/9/2015 - 08:09
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

Περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων και Solvency II: Ένας εκρηκτικός συνδυασμός

Κώστας Παπαϊωάννου, 7/9/2015
  • facebook
  • twitter
  • linkedin

του Κώστα Παπαϊωάννου

 

Θα ήθελα με το ξεκίνημα αυτού του άρθρου να σας ζητήσω προκαταβολικά συγγνώμη για το τεχνοκρατικό οικονομικοασφαλιστικό ύφος του, το οποίο θα προσπαθήσω να περιορίσω στο ελάχιστο και να απλοποιήσω κατά το δυνατόν τις έννοιες (χωρίς να καταστρέφω την ουσία τους), έτσι ώστε να είναι απολύτως κατανοητό σε όσους τύχει να το μελετήσουν και όχι μόνο στους ειδικούς. Βεβαίως γι’ αυτό ευθύνεται το θέμα του άρθρου, αυτό καθ’ αυτό, αλλά και οι οικονομικές συγκυρίες της εποχής μας.

Το Solvency II έχει από τη φύση του αρκετά (για να μην πω πολλά) ζητήματα στα θέματα εφαρμογής του, μεταξύ των οποίων βεβαίως περιλαμβάνονται τα θέματα επενδύσεων και διαχείρισής τους, της κατηγοριοποίησης των διαθέσιμων ιδίων κεφαλαίων της επιχείρησης σε κεφάλαια Tier 1, 2 και 3 και βεβαίως της διαχείρισης των προϊοντικών και μη προϊοντικών κινδύνων.

Κατά βάθος η οδηγία Solvency II έχει στην ουσία να κάνει με θέματα που αφορούν την διαχείριση και την κοινή αντίληψη και αντιμετώπιση, απ’ όλο το στελεχιακό δυναμικό και το δυναμικό πωλήσεων μιας επιχείρησης, όλων αυτών των κινδύνων. Αυτό θεωρείται απαραίτητο προαπαιτούμενο. Το αν αυτό έχει επιτευχθεί μέχρι στιγμής από το σύνολο των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και τι ρόλο έχει παίξει η (μη) εκπαίδευση σε αυτό, είναι θέμα άλλου άρθρου. Αλήθεια, εσείς αισθάνεστε ότι γνωρίζετε όσα είναι αναγκαία για το Solvency II;

Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους τους εμπλεκόμενους (άμεσα και έμμεσα), σε οποιοδήποτε ιεραρχικό επίπεδο και αν βρίσκονται και με οποιαδήποτε ιδιότητα (διοικητική ή πωλησιακή,) είναι ότι πρέπει να αντιλαμβάνονται και να διαχειρίζονται με το ίδιο τρόπο τους κινδύνους που αντιμετωπίζει μια ασφαλιστική επιχείρηση, τους οποίους μπορούμε να τους διακρίνουμε σε τρεις βασικές κατηγορίες, οι οποίες όμως αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και επηρεάζουν το συνολικό αποτέλεσμα της επιχείρησης. Οι κατηγορίες αυτές είναι αφενός οι αμιγώς ασφαλιστικοί κίνδυνοι, αφετέρου οι επενδυτικοί κίνδυνοι και τρίτον οι λειτουργικοί κίνδυνοι.

Το πράγμα αρχίζει να περιπλέκεται και να δυσκολεύει από το σημείο που αντιστοίχως εμπλέκονται μεταξύ τους οι κίνδυνοι. Για να γίνω περισσότερο σαφής, όλοι κατανοούμε τους ασφαλιστικούς κινδύνους, τους κινδύνους που αντιμετωπίζει μέσω των προϊόντων της μια ασφαλιστική επιχείρηση. Πόσοι όμως γνωρίζουν ότι το Solvency II, στον πρώτο πυλώνα του, διαχωρίζει τους κινδύνους μιας επιχείρησης σε προϊοντικούς και μη προϊοντικούς, όπου τους προϊοντικούς (επί παραδείγματι) κινδύνους τους διαχωρίζει σε κινδύνους ενεργητικού (αγοράς και πιστωτικό), παθητικού (συχνότητας και σφοδρότητας αποζημιώσεων, συμπεριφοράς ασφαλισμένων και συστημικό) και κινδύνους asset/liability management (αγοράς, πιστωτικό, ρευστότητας και λοιπούς χρηματοοικονομικούς κινδύνους); Αντιστοίχως βεβαίως αντιμετωπίζει και τους μη προϊοντικούς κινδύνους, όπου η αντίστοιχη κατηγοριοποίησή τους (χωρίς να επεκταθώ και να αναλύσω) είναι σε κινδύνους γεγονότων, λειτουργικούς και χρηματοοικονομικούς (αρκετοί απ’ αυτούς συμπίπτουν με τους κινδύνους της προηγούμενης κατηγορίας).

Ούφ! Αρκετά δύσκολο ήταν για να το γράψω όλο αυτό. Πόσο μάλλον να το διαβάσετε! Γι’ αυτό το λόγο σταματάω εδώ με την (ψιλο)τεχνοκρατική ανάλυση κινδύνων και δεν επεκτείνομαι σε θέματα που έχουν να κάνουν με ζητήματα όπως η κατηγοριοποίηση σε Tier 1, 2 και 3 και η Βέλτιστη Εκτίμηση Τεχνικών Αποθεμάτων.

NEWSLETTER

Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα.

Δείτε όμως και τα πιο ενδιαφέροντα που ακολουθούν!

Αν σε όλη αυτή την ήδη μπλεγμένη κατάσταση προσθέσουμε και την Ελληνική κρίση χρέους, που οδήγησε τελικά στους περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων (Capital Controls), άρα σε εξαιρετικά αυξημένους κινδύνους ρευστότητας, πιστωτικούς και αγοράς, οι οποίοι δεν γνωρίζουμε πόσο θα διαρκέσουν, δεν γνωρίζουμε αν θα διαφοροποιηθούν όσον αφορά τις επιχειρήσεις σε σχέση με τους ιδιώτες και δεν γνωρίζουμε πως θα επηρεαστούν από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, τότε εγώ αρχίζω να αναρωτιέμαι σχετικά με το κατά πόσον οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να σχεδιάσουν και να προωθηθούν στην αγορά επενδυτικού χαρακτήρα προϊόντα, τα οποία όμως έχουν απόλυτη ανάγκη αυτή τη στιγμή οι πελάτες μας και ειδικά οι μεγάλοι εξ αυτών.

Δεν το γνωρίζουμε επειδή, ειδικά αυτά τα προϊόντα, έχουν ανάγκη από ειδική διαχείριση των αποθεματικών τους, η οποία σε σχέση με το Solvency II και τα Capital Controls, γίνεται πολύ δύσκολη (ίσως και αδύνατη, σε κάποιες περιπτώσεις), λόγω της υπερβολικής συγκέντρωσης κινδύνων, η οποία αποτελεί από μόνη της σοβαρό κίνδυνο. Βέβαια κατ’ ακολουθία τίθεται και το ερώτημα «τι γίνεται με τα ήδη κυκλοφορούντα στην αγορά προϊόντα unit liked και single premium» και τις εταιρίες που τα έχουν ήδη διαθέσει; Πόσοι ασφαλιστές, πράκτορες, μεσίτες και τραπεζίτες θα χάσουν τον ύπνο τους, όταν αντιληφθούν ότι εταιρίες με τις οποίες συνεργάζονται και έχουν προωθήσει προϊόντα τους, σκέπτονται ακόμα και να αποχωρήσουν από την Ελληνική αγορά, λόγω αυτού του προβλήματος; Και ποιος θα είναι ο εθελοντής «λευκός ιππότης» που θα αναλάβει την διαχείριση τέτοιων προϊόντων, στη θέση των πιθανώς αποχωρούντων;

Το ζήτημα βεβαίως θεωρώ ότι είναι γνωστό, τόσο στις ασφαλιστικές εταιρίες (και τα εμπλεκόμενα στελέχη τους), όσο και στην Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών, αλλά και σε όλους τους άλλους εμπλεκόμενους ασφαλιστικούς φορείς και ενώσεις. Το ερώτημα είναι αν έχουν ασκηθεί από τους αρμόδιους και τους έχοντες την δυνατότητα, οι ανάλογες πιέσεις προς τους εποπτεύοντες των ασφαλιστικών δραστηριοτήτων και τους πολιτικούς, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο ότι η ασφαλιστική αγορά είναι από τους σοβαρότερους θεσμικούς επενδυτές (ίσως ο σοβαρότερος) στην Ελληνική αγορά σήμερα, προκειμένου να υπάρξει, σύντομα ελπίζω, κάποια λύση.


*Ποιος είναι ο Κώστας Παπαϊωάννου

Ο κ. Κώστας Παπαϊωάννου είναι εξειδικευμένος εκπαιδευτής ασφαλιστών με 20ετή και πλέον διδακτική εμπειρία. Έχει κάνει σπουδές οικονομικής κατεύθυνσης και κατέχει τίτλους σπουδών στα ασφαλιστικά από το ΕΙΑΣ και το CII.

Εργάζεται στον ευρύτερο ασφαλιστικό και χρηματοοικονομικό χώρο από τη δεκαετία του ΄80 και έχει απασχοληθεί σε διευθυντικές θέσεις εκπαίδευσης, σε μερικές από τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρίες και τράπεζες που δραστηριοποιούνται στην Ελληνική αγορά, καλύπτοντας και τα θέματα εκπαίδευσης του Bancassurance.

Έχει συνεργαστεί με το ΕΙΑΣ και το Ελληνικό Τραπεζικό Ινστιτούτο και συμμετείχε στη συγγραφή των βιβλίων πιστοποίησης διαμεσολαβούντων.

Έχει συνεργαστεί με την KPMG για την πιστοποίηση του EFICERT, και με την ΕΕΔΕ, για αντίστοιχα θέματα.

Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ...

  • Γνωρίζετε τι είναι οι ράντες (annuities);
    Κώστας Παπαϊωάννου, 08/09/2025 - 09:00

    Γνωρίζετε τι είναι οι ράντες (annuities);

  • Ο κλάδος Μεταφερομένων Εμπορευμάτων σε πτώση!
    Κώστας Παπαϊωάννου, 05/09/2025 - 09:09

    Ο κλάδος Μεταφερομένων Εμπορευμάτων σε πτώση!

  • Τι είναι η αυτοαξιολόγηση του ιδιαίτερου προφίλ κινδύνου μιας ασφαλιστικής εταιρίας;
    Κώστας Παπαϊωάννου, 03/09/2025 - 09:00

    Τι είναι η αυτοαξιολόγηση του ιδιαίτερου προφίλ κινδύνου μιας ασφαλιστικής εταιρίας;

  • Tα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, οι ασφαλιστικοί πράκτορες και οι πελάτες των ασφαλιστικών εταιριών!
    Κώστας Παπαϊωάννου, 01/09/2025 - 09:10

    Tα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, οι ασφαλιστικοί πράκτορες και οι πελάτες των ασφαλιστικών εταιριών!

  • Μέτρα δέουσας επιμέλειας και πιστοποίηση της ταυτότητας του ασφαλισμένου!

    Μέτρα δέουσας επιμέλειας και πιστοποίηση της ταυτότητας του ασφαλισμένου!

    Τα μέτρα δέουσας επιμέλειας καθορίζονται από τον ν.4557/2018. Ξεκινώ ξεκαθαρίζοντας ότι η δέουσα επιμέλεια δεν εφαρμόζεται από τον ασφαλιστικό διαμεσολαβητή στις...
    Κώστας Παπαϊωάννου, 29/08/2025 - 08:46
  • Ασφαλίσεις αεροσκαφών, ένας τελείως ανεκμετάλλευτος κλάδος ασφαλίσεων στην Ελλάδα!

    Ασφαλίσεις αεροσκαφών, ένας τελείως ανεκμετάλλευτος κλάδος ασφαλίσεων στην Ελλάδα!

    Κλάδος 5, Ασφαλίσεις αεροσκαφών. Η εξωφρενικά χαμηλή ετήσια παραγωγή των 12.000€ του περασμένου έτους! Ο κλάδος ασφαλίσεως αεροσκαφών είναι σχεδόν παντελώς...
    Κώστας Παπαϊωάννου, 27/08/2025 - 08:47
  • Η εγγραφή των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών στα ειδικά μητρώα, το ενιαίο σημείο πληροφόρησης και το ασυμβίβαστο συνεργασιών!

    Η εγγραφή των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών στα ειδικά μητρώα, το ενιαίο σημείο πληροφόρησης και το ασυμβίβαστο συνεργασιών!

    Οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές και οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές που ασκούν ως δευτερεύουσα δραστηριότητα την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, είτε πρόκειται για φυσικά είτε για...
    Κώστας Παπαϊωάννου, 25/08/2025 - 08:57
  • Αξίζει να γίνει ολική εξαγορά ασφαλιστηρίου συμβολαίου;

    Αξίζει να γίνει ολική εξαγορά ασφαλιστηρίου συμβολαίου;

    Είναι πολύ σημαντικό για τους ασφαλιστικούς πράκτορες να κατέχουν τις βασικές ασφαλιστικές γνώσεις οι οποίες καθορίζονται από τον ν.4364/2016 (Solvency...
    Κώστας Παπαϊωάννου, 22/08/2025 - 08:50
  • Άλλο πράγμα είναι οι διασταυρούμενες πωλήσεις και άλλο πράγμα το cross-selling!

    Άλλο πράγμα είναι οι διασταυρούμενες πωλήσεις και άλλο πράγμα το cross-selling!

    Όπως νομοθετικά ορίζεται (στο κεφάλαιο Ε’, άρθρα 27-35, της IDD, οι διασταυρούμενες πωλήσεις και το cross-selling είναι δύο τελείως διαφορετικά...
    Κώστας Παπαϊωάννου, 20/08/2025 - 08:45
  • Ποιες ιδιότητες διαμεσολαβούντων στην ασφάλιση είναι ασυμβίβαστες μεταξύ τους;

    Ποιες ιδιότητες διαμεσολαβούντων στην ασφάλιση είναι ασυμβίβαστες μεταξύ τους;

    Σύμφωνα με όσα ορίζονται από τον ν.4583/2018 (IDD), στα άρθρα 19-26, που αφορούν την εγγραφή των διαμεσολαβούντων στην ασφάλιση στα...
    Κώστας Παπαϊωάννου, 18/08/2025 - 08:47

Σελίδες

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …
  • ΕΠΟΜΕΝΗ
  • τελευταία »

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

RVS 2025: AI, γεωπολιτικοί κίνδυνοι και cyber απειλές διαμορφώνουν την ατζέντα - Οι προοπτικές για τις ανανεώσεις του 2026
16:49 RVS 2025: AI, γεωπολιτικοί κίνδυνοι και cyber απειλές διαμορφώνουν την ατζέντα - Οι προοπτικές για τις ανανεώσεις του 2026
  • 16:25 ΕΥΡΩΚΛΙΝΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ: Ανακοίνωση της Κλινικής για θέμα ασφάλειας ασθενούς
  • 12:30 Ευρωπαϊκό Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας για το Olivomed της InterMed
  • 11:54 Συνεργασία Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς με Τράπεζα της Γαλλίας για την προώθηση της Χρηματοοικονομικής Εκπαίδευσης
  • 11:35 Η ελληνική φαρμακοβιομηχανία οδηγός για αύξηση της συμμετοχής της βιομηχανίας στο ΑΕΠ!
  • 11:00 IUMI: Σταθερές οι αγορές ασφάλισης για σκάφη και φορτία το 2024
  • 10:55 Η Interamerican δημοσιεύει την 13η Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης για το 2024
  • 10:50 Ο αντίκτυπος των εξαγγελιών του Κυριάκου Μητσοτάκη και η σύνθετη επόμενη μέρα
  • 10:44 Παύλος Μυλωνάς (ETE): Επενδύσεις ύψους €30 δις στις ΑΠΕ ως το 2030 - Τι σημαίνει για την ασφαλιστική αγορά
  • 10:30 Κ. Κόλλιας: «Γενναία διανομή μερίσματος, με στόχο την αντιμετώπιση της ακρίβειας, τα μέτρα Μητσοτάκη»
  • 09:36 Χωρίς ταξί η Αθήνα αύριο και μεθαύριο
  • 09:33 Συνεργασία ΕΛΤΑ και Alpha Bank στις τραπεζικές υπηρεσίες
  • 09:21 ΔΕΘ: Μείωση ασφαλιστικών εισφορών, και νέα ρύθμιση οφειλών έλειπαν από το «πακέτο» λέει η ΕΣΕΕ
  • 09:10 Παρουσία του Πρωθυπουργού η εκδήλωση του Υπουργείου Υγείας με θέμα «Το ΕΣΥ Άλλαξε», στο πλαίσιο της 89ης ΔΕΘ
  • 09:00 Γνωρίζετε τι είναι οι ράντες (annuities);
  • 08:56 Το υπερπλεόνασμα και οι παροχές, ο…Γ΄ γύρος και τα συμφέροντα, ο γαλλικός κίνδυνος και το γαλλικό «χαρτί» και η…διπλάσια CrediaBank
  • 08:52 Νοθευμένα καύσιμα και ασφαλιστικές επιπτώσεις!
  • 08:50 Οι Κυβερνοεπιθέσεις αυξάνονται αλλά η κυβερνοασφάλιση μειώνεται, γιατί;
  • 08:47 Πλαγίως: Στη Θεσσαλονίκη, το Σαββατοκύριακο
  • 08:44 Συγκίνηση και μνήμες για τα 100 χρόνια από την ίδρυσή της Καμαρούλας Αγρινίου
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  1. 4/9 Αποκλειστικό: Έληξε η συνεργασία του Αναστάσιου Παπαδόπουλου με την ERGO
  2. 3/9 Ο «κανόνας των 3 δευτερολέπτων»: Το μυστικό όπλο των ασφαλιστών για την μείωση των τροχαίων
  3. 4/9 Γιώργος Ζερβουδάκης: «Χτίζουμε την Εθνική Ασφαλιστική τού αύριο, με ανθρώπινο πρόσωπο και ψηφιακή δύναμη»
  4. 6/9 Η ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην ΔΕΘ (LIVE)
  5. 8/9 ΕΥΡΩΚΛΙΝΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ: Ανακοίνωση της Κλινικής για θέμα ασφάλειας ασθενούς
  6. 4/9 Ισαβέλλα Βήτου: H Allianz µιλάει τη «γλώσσα» της ελληνικής αγοράς
  7. 2/9 Με αποκλειστική συνέντευξη του Θ. Κοκκάλα - ERGO και 2 σημαντικών στελεχών Εθνικής και Allianz κυκλοφορεί το «ΝΑΙ»

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ

Config Page Gr

Διεύθυνση: Φιλελλήνων 3, 10557
Σύνταγμα, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3229394 Fax: 210 3257074 Email: [email protected]

NEWSLETTER

Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα.

FOLLOW US

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • YouTube

QUICK LINKS

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ
  • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

© 2018 Nextdeal.gr

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Newsletter
  • Like Us on
    Facebook

  • Follow Us on
    Twitter

  • Follow Us on
    Instagram

  • Follow Us on
    LinkedIn

  • Subscribe on
    YouYube