Nextdeal newsroom, 8/12/2015 - 09:59 facebook twitter linkedin Διαβάστε μία ενδιαφέρουσα κρατική έκθεση ελέγχου για την Κυπριακή ασφαλιστική αγορά - Θα μπορούσε να συμβαίνει και εις τας Αθήνας... Nextdeal newsroom, 8/12/2015 facebook twitter linkedin Ανεπαρκής είναι ο έλεγχος για τις ασφαλιστικές εταιρείες τονίζει ο γενικός ελεγκτής της Δημοκρατίας Οδυσσέας Μιχαηλίδης στην ετήσια έκθεση του για το 2014, σημειώνοντας παράλληλα ότι οι εκτιμήσεις των αποθεμάτων τους στηρίζονται σε υπερτιμημένες αξίες ακινήτων. Το όλο θέμα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και για την Ελληνική ασφαλιστή αγορά. Αφενός γιατί υπάρχουν ασφαλιστικές εταιρείες με έδρα την Κύπρο που δραστηριοποιούνται καις την Ελλάδα, όπως και Ελληνικές που δραστηριοποιούνται και στην Κυπριακή αγορά. Αφετέρου γιατί ο Έλληνας καταναλωτής δεν έχει τη δυνατότητα να πληροφορηθεί για μία γενικότερη εικόνα του ασφαλιστικού κλάδου από καμία εποπτική και ελεγκτική αρχή και με την Κυπριακή πρωτοβουλία του δίνεται μία δυνατότητα να πληροφορηθεί ορισμένες άγνωστες πτυχές της ασφαλιστικής δραστηριότητας που εν γένει είναι κοινές σε όλες τις αγορές. Πρόκειται αναμφίβολα για μία πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση. Σύμφωνα λοιπόν με το εγχειρίδιο της εποπτικής αρχής της Κύπρου, ο επιτόπιος έλεγχος στις ασφαλιστικές θα πρέπει να διεξάγεται τουλάχιστον κάθε 3 χρόνια. Κατά το έτος 2014 διεξήχθη επιτόπιος έλεγχος μόνο στις 5 από τις 33 ασφαλιστικές εταιρείες. Επιπλέον, βάσει των στοιχείων που έλαβε ο ελεγκτής από την εποπτική αρχή, σε 6 ασφαλιστικές εταιρείες δεν διεξήχθη ποτέ επιτόπιος έλεγχος και σε 3 ασφαλιστικές εταιρείες ο τελευταίος επιτόπιος έλεγχος που διεξήχθη ήταν το 2009 και σε 1 ασφαλιστική εταιρεία το 2008. Επίσης, εντοπίστηκε μία περίπτωση ασφαλιστικής εταιρείας για την οποία, παρόλο ότι ο επιτόπιος έλεγχος που διενεργήθηκε το 2012 κατέδειξε αρκετά προβλήματα, εκ των οποίων ορισμένα κρίθηκαν υψηλού κινδύνου, εντούτοις, δεν διεξήχθη άλλος επιτόπιος έλεγχος μέσα στα επόμενα 2 έτη ούτε είχε προγραμματιστεί τέτοιος έλεγχος μέχρι την ολοκλήρωση του ελέγχου της ελεγκτικής υπηρεσίας. Η έκθεση του ελεγκτή αποτελεί κόλαφο για την εποπτεία στον ασφαλιστικό κλάδο, αναφέρουν κυπριακά μέσα μαζικής ενημέρωσης. Διαβάστε παρακάτω όλο το κείμενο του Κύπριου Ελεγκτή 2.8.7 ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ Καθεστώς λειτουργίας της Υπηρεσίας. Η Υπηρεσία λειτουργεί εξ ονόματος και κατ’ εντολή του Εφόρου Ασφαλίσεων (Έφορος), ο οποίος είναι υπεύθυνος για την εποπτεία της λειτουργίας των κυπριακών ασφαλιστικών εταιρειών και των αλλοδαπών ασφαλιστικών επιχειρήσεων που λειτουργούν στη Δημοκρατία, καθώς και τις δραστηριότητες των προσώπων που ασκούν εργασίες διαμεσολάβησης. Η Υπηρεσία υπάγεται οργανικά στο Υπουργείο Οικονομικών και κατά συνέπεια δεν είναι ανεξάρτητη όπως άλλες παρόμοιες Εποπτικές Αρχές τόσο στην Κύπρο, όσο και στα πλείστα κράτη-μέλη της ΕΕ, όπως για παράδειγμα στη Γερμανία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Μάλτα κ.ά. Σύσταση: Όπως μελετηθεί το ενδεχόμενο αλλαγής του καθεστώτος λειτουργίας της Υπηρεσίας, ώστε να καταστεί ανεξάρτητη Εποπτική Αρχή, καθεστώς κάτω από το οποίο λειτουργούν και άλλες Εποπτικές Αρχές στην Κύπρο, όπως για παράδειγμα η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου, ώστε να διασφαλίζεται η αντικειμενική εποπτεία των ασφαλιστικών εταιρειών και να περιορίζονται ενδεχόμενες πολιτικές και άλλες παρεμβάσεις. Σημειώνεται ότι μια τέτοια ρύθμιση θα μπορούσε, χάριν οικονομίας και συνεργειών, να λάβει τη μορφή υπαγωγής ή συνένωσης της Υπηρεσίας σε άλλη εποπτική αρχή, συναφών καθηκόντων. Αριθμητικά Στοιχεία. Σύμφωνα με στοιχεία που μας δόθηκαν από την Υπηρεσία, το σύνολο των ασφαλίστρων που εισέπραξαν οι ασφαλιστικές εταιρείες για το 2014 ανήλθε σε €906,9 εκ. (2013: €933,6 εκ.) ποσό που αντιπροσωπεύει το 5,69% του ΑΕΠ (2013: 5,66%). Βάσει του τελευταίου δημοσιευμένου καταλόγου, ημερ. 20.1.2015, στην Κύπρο παρέχονται ασφαλιστικές υπηρεσίες από τις ακόλουθες κατηγορίες ασφαλιστικών εταιρειών που είναι αδειοδοτημένες από τον Έφορο: 17 εγχώριες ασφαλιστικές εταιρείες γενικού κλάδου. 6 εγχώριες ασφαλιστικές εταιρείες κλάδου ζωής. 2 εγχώριες ασφαλιστικές εταιρείες παροχής μικτής ασφάλισης. 1 αλλοδαπή ασφαλιστική και αντασφαλιστική εταιρεία. 7 ασφαλιστικές ή αντασφαλιστικές επιχειρήσεις διεθνών δραστηριοτήτων. 448 ευρωπαϊκές ασφαλιστικές/αντασφαλιστικές επιχειρήσεις που ασκούν εργασίες στη Δημοκρατία υπό καθεστώς ελεύθερης εγκατάστασης ή ελεύθερης παροχής υπηρεσιών. Υπεύθυνη για την εποπτεία των επιχειρήσεων αυτών είναι η Εποπτική Αρχή στο κράτος-μέλος στο οποίο έχουν αδειοδοτηθεί. Ο Έφορος θέτει τους όρους υπό τους οποίους, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, πρέπει να ασκούν τις εργασίες τους. Επιπλέον, 1740 άτομα/εταιρείες ασκούν εργασίες διαμεσολάβησης. Προσωπικό. Το Προσωπικό της Υπηρεσίας αποτελείται από 23 άτομα ως ακολούθως: Όπως μας αναφέρθηκε κατά τη συνάντησή μας με την Έφορο, σε σχέση με εισήγησή μας για εξέταση της δομής της Υπηρεσίας, αυτή ενδέχεται να διαφοροποιηθεί μετά και από σχετική αξιολόγησης η οποία διενεργείται στην παρούσα φάση στα πλαίσια μελέτης στην οποία συμμετέχει και η European Insurance and Occupational Pensions Authority (EIOPA). Σκοπός της μελέτης είναι η συνένωση της εποπτείας του ασφαλιστικού τομέα με την εποπτεία των Επαγγελματικών Ταμείων Προνοίας και Συντάξεων και η ενδυνάμωση της εποπτείας των δύο αυτών τομέων. Η εν λόγω μελέτη αναμένεται να ολοκληρωθεί περί τα τέλη του 2015. Σύσταση: Με την ολοκλήρωση της εν λόγω μελέτης, η σχετική έκθεση χρειάζεται να μελετηθεί και να ληφθούν μέτρα το συντομότερο ανάλογα με τις συστάσεις που θα προκύψουν, ενόψει και της εφαρμογής της Οδηγίας για τη Φερεγγυότητα ΙΙ από 1.1.2016. Επιτόπιος Έλεγχος. Σύμφωνα με το εγχειρίδιο της Εποπτικής Αρχής, ο επιτόπιος έλεγχος θα πρέπει να διεξάγεται τουλάχιστον κάθε 3 χρόνια. Κατά το έτος 2014 διεξήχθη επιτόπιος έλεγχος μόνο στις 5 από τις 33 ασφαλιστικές εταιρείες. Επιπλέον, βάσει των στοιχείων που λάβαμε από την Εποπτική Αρχή, σε 6 ασφαλιστικές εταιρείες δεν διεξήχθη ποτέ επιτόπιος έλεγχος και σε 3 ασφαλιστικές εταιρείες ο τελευταίος επιτόπιος έλεγχος που διεξήχθη ήταν το 2009 και σε 1 ασφαλιστική εταιρεία το 2008. Επίσης, εντοπίστηκε μία περίπτωση ασφαλιστικής εταιρείας για την οποία, παρόλο ότι ο επιτόπιος έλεγχος που διενεργήθηκε το 2012 κατέδειξε αρκετά προβλήματα, εκ των οποίων ορισμένα κρίθηκαν υψηλού κινδύνου, εντούτοις, δεν διεξήχθη άλλος επιτόπιος έλεγχος μέσα στα επόμενα 2 έτη ούτε είχε προγραμματιστεί τέτοιος έλεγχος μέχρι την ολοκλήρωση του ελέγχου μας. Όπως μας πληροφόρησε η Έφορος, για τα εν λόγω προβλήματα έγινε ανταλλαγή επιστολών μέσω των οποίων υποβλήθηκαν οι πληροφορίες/στοιχεία που ζητήθηκαν. Η Υπηρεσία μας, ωστόσο, διαπίστωσε ότι για κάποια από τα ευρήματα, μόνο με επιτόπου έλεγχο θα μπορούσε να επιβεβαιωθεί ότι η ασφαλιστική εταιρεία έλαβε τα αναγκαία μέτρα/ενέργειες και το πρόβλημα έπαψε να υφίσταται. Όσον αφορά στους επιτόπιους ελέγχους των διαμεσολαβητών, διαπιστώθηκε ότι διενεργήθηκε μόνο ένας επιτόπιος έλεγχος το 2014 και ένας το 2015 (μετά από καταγγελία), παρόλο ότι ο αριθμός των διαμεσολαβητών ανερχόταν στις 20.4.2015 σε 1691. Ωστόσο, ο επιτόπιος έλεγχος είναι σημαντικός και επιβεβλημένος, καθώς, σύμφωνα και με το εγχειρίδιο της Εποπτικής Αρχής, κατά τη διεξαγωγή του ελέγχονται οι πολιτικές, οι διαδικασίες, τα συστήματα που διαθέτει μια ασφαλιστική εταιρεία, εντοπίζονται τυχόν οργανωτικά προβλήματα, αξιολογείται ο τρόπος χειρισμού των πελατών και επιπλέον ασκείται αποτελεσματικός έλεγχος στα περιουσιακά της στοιχεία με τη λήψη αποδεικτικών στοιχείων, όπως για παράδειγμα τα πιστοποιητικά επενδύσεων, τα αποδεικτικά για χρεώστες, οι βεβαιώσεις τραπεζικών υπολοίπων κ.λπ. Η Έφορος μάς ανέφερε ότι οι έλεγχοι που διενεργούνται από την Υπηρεσία, όσον αφορά στα στοιχεία που λαμβάνονται από τις ασφαλιστικές εταιρείες ανά τρίμηνο και τα οποία ελέγχονται ανά εξάμηνο από τους εξωτερικούς ελεγκτές των ασφαλιστικών εταιρειών, κρίνονται αποτελεσματικοί. Σχετικά με τον επιτόπιο έλεγχο των διαμεσολαβητών, η Έφορος μάς πληροφόρησε ότι με την εποπτεία των διαμεσολαβητών ασχολούνται μόνο τρεις λειτουργοί, ο ένας εκ των οποίων χειρίζεται και αρκετά άλλα θέματα διοικητικής φύσης, κατάσταση την οποία θεωρεί άκρως ανεπαρκή. Η Υπηρεσία μας έχει επίσης εισηγηθεί την κατηγοριοποίηση των ασφαλιστικών εταιρειών βάσει ανάλυσης κινδύνου (risk assessment), η οποία θα βασίζεται σε προκαθορισμένους παράγοντες κινδύνου (risk factors), με σκοπό την ετοιμασία προγράμματος επιτόπιων ελέγχων, δίνοντας προτεραιότητα στις εταιρείες και στις περιοχές με τον υψηλότερο κίνδυνο. Παρόλο που η Έφορος μάς ανέφερε ότι η Υπηρεσία είναι σε θέση να αξιολογεί τις ασφαλιστικές εταιρείες και να τις κατηγοριοποιεί σε προτεραιότητες 1, 2 και 3, τέτοιου είδους υποκειμενική αξιολόγηση, η οποία δεν τεκμηριώνεται με μετρήσιμους, προκαθορισμένους παράγοντες κινδύνου (risk factors) οι οποίοι να επιμετρούν τον κίνδυνο, αλλά βασίζεται σε εμπειρία και μόνο, δεν θεωρείται ότι προσφέρει ομοιόμορφη και αντικειμενική αξιολόγηση. Σύσταση: Όπως διενεργείται αξιολόγηση των ασφαλιστικών εταιρειών βάσει ανάλυσης κινδύνου, η οποία θα βασίζεται σε προκαθορισμένους παράγοντες κινδύνου, με σκοπό την ετοιμασία προγράμματος ελέγχου, δίνοντας προτεραιότητα στις εταιρείες και περιοχές με τον υψηλότερο κίνδυνο. Να εξεταστεί το ενδεχόμενο λήψης συμβουλευτικής βοήθειας για αξιολόγηση κινδύνου. Εν πάση περιπτώσει, στις εταιρείες θα πρέπει τουλάχιστον ανά τριετία να διενεργούνται επιτόπιοι έλεγχοι. Έλεγχος στοιχείων που λαμβάνονται από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Δεν υπάρχει ένα τυποποιημένο πρόγραμμα ελέγχου, ούτε ετοιμάζονται φύλλα εργασίας για τον έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων, τα οποία χρησιμοποιούνται ως εξασφάλιση για την κάλυψη των τεχνικών αποθεμάτων και του περιθωρίου φερεγγυότητας, στα οποία να αναφέρεται το δείγμα των περιουσιακών στοιχείων που ελέγχθηκε και κατά συνέπεια το εύρος του ελέγχου. Επιπρόσθετα, διαπιστώθηκε ότι στα σημειώματα που ετοιμάζουν οι λειτουργοί ελέγχου αναγράφουν μόνο τα ευρήματα του ελέγχου τους, χωρίς αναφορά στο βάθος και έκταση του ελέγχου που διεξήγαγαν. Η Έφορος ανέφερε ότι ελέγχονται όλα τα περιουσιακά στοιχεία και όχι δειγματοληπτικά όπως είχαμε πληροφορηθεί κατά τον έλεγχο μας από τους αναλυτές. Η Υπηρεσία μας, παρόλο ότι δεν αμφισβητεί την αναφορά της Εφόρου, εντούτοις έχει την άποψη ότι εφόσον δεν τεκμηριώνεται ο έλεγχος με φύλλα εργασίας και ούτε υπάρχουν οποιεσδήποτε ενδείξεις στους φακέλους για το εύρος του ελέγχου που καλύφθηκε, δεν στοιχειοθετείται ο οποιοσδήποτε έλεγχος διεξήχθη. NEWSLETTER Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα. Η Έφορος μάς ανέφερε ότι οι λειτουργοί ελέγχου στον «έλεγχο τους» αναγράφουν και το τι εξετάστηκε και όχι μόνο τα ευρήματα του ελέγχου τους, χωρίς, ωστόσο να διευκρινίζει τι εννοεί με τον όρο «στον έλεγχό τους». Επιπλέον, η Έφορος μάς απέστειλε και δύο προγράμματα ελέγχου για τους δύο κλάδους ασφαλίσεων για καθοδήγηση των λειτουργών ελέγχου κατά τον έλεγχό τους, ένα εκ των οποίων έφερε ακόμη το σύμβολο ΛΚ£ (λίρες Κύπρου). Όπως επίσης μας πληροφόρησε, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2016, θα ετοιμαστεί εγχειρίδιο βάσει του οποίου θα διενεργούνται οι επίσημοι έλεγχοι της Υπηρεσίας νοουμένου ότι μέχρι τον Δεκέμβριο του 2015 θα αποσταλεί από την EIOPA, σε όλες τις εποπτικές αρχές, εγχειρίδιο οδηγιών σχετικά με τους ελέγχους που αφορούν στους Πυλώνες Ι και ΙΙ. Είχαμε εισηγηθεί επίσης όπως μελετηθεί το ενδεχόμενο της ηλεκτρονικής καταχώρησης των περιουσιακών στοιχείων των ασφαλιστικών εταιρειών που χρησιμοποιούνται ως εξασφάλιση ανά κατηγορία. Όπως μας ενημέρωσε η Έφορος με την επιστολή της ημερ. 2.11.2015, οι ασφαλιστικές εταιρείες ετοιμάζουν περαιτέρω ανάλυση των περιουσιακών τους στοιχείων η οποία υποβάλλεται ηλεκτρονικά στην Υπηρεσία. Συστάσεις: Κατά τον έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων (όπως και σε κάθε άλλη περίπτωση) θα πρέπει να ετοιμάζονται φύλλα εργασίας, ώστε ο έλεγχος να στοιχειοθετείται επαρκώς. Να μελετηθεί το ενδεχόμενο αξιοποίησης της ηλεκτρονικής κατάστασης των περιουσιακών στοιχείων που υποβάλλονται από τις ασφαλιστικές εταιρείες, ούτως ώστε να διευκολύνεται ο έλεγχος της κατηγοριοποίησης των περιουσιακών στοιχείων τα οποία χρησιμοποιούνται ως εξασφάλιση για την κάλυψη των τεχνικών αποθεμάτων και του περιθωρίου φερεγγυότητας και επιπλέον να επιβεβαιώνεται ότι δεν υπερβαίνουν τη συνολική τους αξία. Εκτιμήσεις της αξίας της ακίνητης περιουσίας και της γης. Βάσει του άρθρου 84 του περί της Ασκήσεως Ασφαλιστικών Εργασιών και Άλλων Συναφών Θεμάτων Νόμου (ο Νόμος), ο Έφορος δύναται να λαμβάνει τα μέτρα που κρίνει αναγκαία για την εξέταση ή επαλήθευση των εγκεκριμένων επενδύσεων των ασφαλιστικών εταιρειών. Επιπλέον, βάσει του Άρθρου 71Α(3) του Νόμου, παραχωρείται η εξουσία στον Έφορο σε ειδικές περιπτώσεις, να επανεκτιμά και να μειώνει την αξία όλων των επιλέξιμων περιουσιακών στοιχείων για τον υπολογισμό του διαθέσιμου περιθωρίου φερεγγυότητας, ιδίως όταν έχει επέλθει σημαντική μεταβολή στην αγοραία αξία τους. Η Υπηρεσία λαμβάνει εκτιμήσεις για την αξία της ακίνητης περιουσίας που κατέχουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες διενεργούνται από επαγγελματίες εκτιμητές, για λογαριασμό τους. Διαπιστώθηκε ότι δεν διενεργήθηκε οποιαδήποτε επανεκτίμηση της αξίας των κτιριακών εγκαταστάσεων και της γης που χρησιμοποιείται στον σχηματισμό των τεχνικών αποθεμάτων και στην κάλυψη του περιθωρίου φερεγγυότητας. Σε δειγματοληπτικό έλεγχο που διενεργήσαμε με βάση τις αξίες του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας (αξίες 1.1.2013), διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχαν σημαντικές διαφορές. Ωστόσο, εκφράσαμε την άποψη ότι, λαμβάνοντας υπόψη επίσημους δείκτες τιμών ακινήτων για το 2013 και 2014, ενδεχομένως να έπρεπε, σε αρκετές περιπτώσεις, να είχαν γίνει μειώσεις στις αξίες των κτιριακών εγκαταστάσεων και της γης της τάξης του 10-15%, ανά έτος, αντίστοιχα. Η Υπηρεσία μας, λαμβάνοντας υπόψη τη σημαντική μείωση στις τιμές ακινήτων κατά τα τελευταία έτη, καθώς και το ότι από ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες κατέχεται ακίνητη περιουσία σημαντικής αξίας, εισηγήθηκε στην Έφορο, όπως αντιπαραβάλλονται οι τιμές των ακινήτων για το έτος για το οποίο διεξάγεται έλεγχος με τις τιμές που παρουσιάζονται στις καταστάσεις τεχνικών αποθεμάτων και περιθωρίου φερεγγυότητας κατά τα προηγούμενα τέσσερα έτη, ούτως ώστε να διασφαλίζεται ότι οι διακυμάνσεις στις αξίες των ακινήτων δικαιολογούνται βάσει επίσημων δεικτών τιμών ακινήτων. Η Έφορος μάς ανέφερε ότι η Υπηρεσία λαμβάνει από τις ασφαλιστικές εταιρείες σε ετήσια βάση, εκτιμήσεις που διενεργούνται για λογαριασμό των ασφαλιστικών εταιρειών από ανεξάρτητους εκτιμητές, βάσει των οποίων διενεργούνται και οι έλεγχοι αντοχής (stress tests). Επιπλέον, μας ανέφερε ότι οι επίσημοι δείκτες στους οποίους η Υπηρεσία μας παρέπεμψε, αφορούν το μέσο όρο της αγοράς και δεν μπορούν να αποτελέσουν κανόνα για τις τιμές των ακινήτων, καθώς και ότι αφορούν σε οικίες και καταστήματα και όχι γη στην οποία επενδύουν κυρίως οι ασφαλιστικές εταιρείες. Σημειώνεται ότι σε επικοινωνία του γραφείου μας με την EIOPA, σχετικά με τη διενέργεια των ελέγχων αντοχής που διενεργήθηκαν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, όπως αναφέρουμε πιο κάτω, μας αναφέρθηκε ότι, όσον αφορά στην Κύπρο, τα αποτελέσματα δεν συνάδουν με τον μέσο όρο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τόσο σε αριθμό όσο και στη φύση των θεμάτων που εντοπίστηκαν. Επομένως, η Υπηρεσία μας θεωρεί ότι προς διασφάλιση της εγκυρότητας των στοιχείων που υποβάλλονται στην Έφορο από τις ασφαλιστικές εταιρείες, επιβάλλεται, έστω και δειγματοληπτικά, η επιβεβαίωση της αξίας των περιουσιακών στοιχείων. Σύσταση: Όπως η Έφορος, στα πλαίσια της εξουσίας που της παρέχονται από τα άρθρα 84 και 71Α(3) του Νόμου, προβαίνει, τουλάχιστον σε δειγματοληπτική βάση, σε επαλήθευση της αξίας της ακίνητης περιουσίας των ασφαλιστικών εταιρειών. Μη επανέλεγχος της καταλληλότητας των διευθυνόντων. Σύμφωνα με την παράγραφο (i) του εδαφίου (1) του άρθρου 21 του Νόμου, μια εκ των προϋποθέσεων χορήγησης άδειας ασφαλιστικής εταιρείας είναι οι διευθύνοντες την εταιρεία να είναι άτομα ικανά και κατάλληλα. Τα κριτήρια καθορισμού της ικανότητας και καταλληλότητας ορίζονται, βάσει του άρθρου 53(5)(α) του Νόμου, ως η εντιμότητα, η ακεραιότητα, η «καλή φήμη», η ειδική γνώση και πείρα στον τομέα του και η καλή οικονομική κατάσταση. Το άρθρο 53(5)(β) προνοεί ότι ένα πρόσωπο δεν λογίζεται ως κατάλληλο πρόσωπο όταν αυτό καταδικάστηκε για πλαστογραφία, κλοπή, απάτη, υπεξαίρεση, αισχροκέρδεια, εκβίαση, δωροδοκία, λαθρεμπορία, απόσπαση χρημάτων με ψευδείς παραστάσεις, φόνο εκ προμελέτης, ανθρωποκτονία, βιασμό, αδικήματα ηθικής αισχροκέρδειας ή άλλα συναφή προς τα ανωτέρω αδικήματα. Το δε άρθρο 41(1)(α) προνοεί ότι ο Έφορος δύναται ακόμη και να ανακαλέσει την άδεια ασκήσεως ασφαλιστικών εργασιών εάν οποιαδήποτε από τις προϋποθέσεις χορήγησης της άδειας δεν ικανοποιείται πλέον. Κατά τον έλεγχο της Υπηρεσίας μας διαπιστώθηκε ότι η ικανότητα και καταλληλότητα των διευθυνόντων ελέγχεται μόνο κατά τη χορήγηση της άδειας, αντί σε τακτική βάση. Η ανάγκη ελέγχου της καταλληλότητας των διευθυνόντων σε τακτική βάση υποστηρίζεται και από το γεγονός ότι, κατά τον έλεγχο μας εντοπίστηκαν δύο περιπτώσεις διευθυνόντων συμβούλων, οι οποίοι αντιμετωπίζουν σοβαρότατες κατηγορίες, μετά από έρευνες που διεξήχθησαν από άλλες δύο Εποπτικές Αρχές η μία εκ των οποίων είναι στην Κύπρο και η άλλη στην Ελλάδα. Οι δύο υποθέσεις δεν έχουν εκδικαστεί ακόμη. Σύσταση: Δεδομένου ότι, μετά από αίτημα της Εφόρου ημερ. 30.10.2015, η Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας γνωμάτευσε ότι για να παυθεί από την Έφορο, Διευθύνων Σύμβουλος από τη θέση του σε ασφαλιστική εταιρεία θα πρέπει να υπάρχει καταδικαστική απόφαση, και επειδή η διασφάλιση της καλής φήμης των διευθυντών είναι υψίστης σημασίας, θα πρέπει άμεσα να εξεταστεί το ενδεχόμενο να προωθηθεί τροποποίηση της νομοθεσίας, ώστε να δίδει αρμοδιότητα στην Έφορο να απομακρύνει, έστω προσωρινά, μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης, διευθύνοντες συμβούλους στις περιπτώσεις που πλήττεται η καλή τους φήμη, κυρίως μετά από απαγγελία σοβαρών κατηγοριών και επιβολή προστίμων από άλλες αρμόδιες Εποπτικές Αρχές. Σημειώνεται ότι τα κριτήρια καθορισμού καταλληλότητας των διευθυνόντων σε άλλες Εποπτικές Αρχές του εξωτερικού είναι διατυπωμένα με περισσότερη σαφήνεια και πιο περιεκτικά όπως για παράδειγμα Financial Conduct Authority (UK) και IOSCO. Επίσης, ο έλεγχος της καταλληλότητας των διευθυνόντων πρέπει να διενεργείται σε τακτά χρονικά διαστήματα και να λαμβάνονται έγκαιρα σχετικά μέτρα ως ενδείκνυται.Η Έφορος συμφωνεί με τη σύστασή μας και επισημαίνει ότι η όποια τροποποίηση της νομοθεσίας θα πρέπει να γίνει παράλληλα, με παρόμοια τροποποίηση των αντίστοιχων νομοθεσιών που διέπουν τη λειτουργία των άλλων δύο εποπτικών Αρχών, της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, λόγω του ότι η υφιστάμενη νομοθεσία αποτελεί εναρμόνιση με σχετική Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία είναι οριζόντια, δηλαδή ισχύει για όλες τις εποπτικές Αρχές του τομέα. Επίσης, μας ανέφερε ότι, σκοπεύει να ζητήσει από τον Υπουργό Οικονομικών να συντονίσει την όλη προσπάθεια, αφού προηγουμένως ζητήσει και τη συνδρομή της Νομικής Υπηρεσίας. Είσπραξη και απόδοση ασφαλίστρων από διαμεσολαβητές στις ασφαλιστικές εταιρείες. Βάσει του άρθρου 185 του Νόμου, οι διαμεσολαβητές οφείλουν να αποδώσουν το ασφάλιστρο ή άλλο ποσό στον δικαιούχο στον καθορισμένο χρόνο. Σύμφωνα με την Οδηγία για τη Φερεγγυότητα Ι, για σκοπούς κάλυψης και υπολογισμού τόσο των τεχνικών αποθεμάτων όσο και του περιθωρίου φερεγγυότητας, δεν γίνονται αποδεκτά χρέη σε σχέση με ασφάλιστρα που εκκρεμούν περισσότερο από 3 μήνες από την ημερομηνία λήξης της περιόδου πίστωσης. Η περίοδος πίστωσης ορίστηκε από την Έφορο σε 4 μήνες. Εντοπίστηκαν περιπτώσεις μη έγκαιρης καταβολής των εισπραχθέντων ασφαλίστρων από τους διαμεσολαβητές στους λογαριασμούς των ασφαλιστικών εταιρειών, εκ των οποίων ορισμένες είναι για σημαντικά ποσά. Όπως μας αναφέρθηκε, υπήρξε περίπτωση που η οφειλή διαμεσολαβητή υπερέβαινε το €1 εκ. και η ασφαλιστική εταιρεία κινήθηκε νομικά εναντίον του. Η μη έγκαιρη απόδοση των εισπραχθέντων ασφαλίστρων από τους διαμεσολαβητές, έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του αποθεματικού των εταιρειών, αφού εκκρεμή ασφάλιστρα πέραν των 7 μηνών, έστω και αν έχουν καταβληθεί από τους πελάτες στους διαμεσολαβητές, δεν μπορούν να λογίζονται ως περιουσιακό στοιχείο της ασφαλιστικής εταιρείας εάν δεν αποδοθούν από τους διαμεσολαβητές προς αυτήν. Επιπρόσθετα, η ασφαλιστική εταιρεία πιθανόν να χρειαστεί να καλύψει ζημιές ασφαλιζομένων για τις οποίες να μην της έχει αποδοθεί το εισπραχθέν ασφάλιστρο από το διαμεσολαβητή. Σύσταση: Όπως εξευρεθούν τρόποι καταπολέμησης του φαινομένου παρακράτησης εσόδων από τους διαμεσολαβητές, από ασφαλιστικά συμβόλαια, με τροποποίηση του Νόμου, αν απαιτείται, όπως για παράδειγμα με μείωση της περιόδου πίστωσης ή/και επιβολή τόκων προστίμου στους διαμεσολαβητές για καθυστερήσεις πέραν της περιόδου πίστωσης. Επιπλέον εισηγούμαστε όπως μελετηθεί το ενδεχόμενο της απευθείας κατάθεσης των ασφαλίστρων από τους πελάτες στους τραπεζικούς λογαριασμούς των ασφαλιστικών εταιρειών. Υιοθέτηση Οδηγίας για τη Φερεγγυότητα ΙΙ. (α) Εκπαίδευση προσωπικού. Από 1.1.2016 τίθεται σε ισχύ η Οδηγία για Φερεγγυότητα ΙΙ, η οποία αποτελεί το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας που θα διέπει τις ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ωστόσο, όπως μας αναφέρθηκε από λειτουργούς ελέγχου της Υπηρεσίας, δεν τους είχε παρασχεθεί επαρκής εκπαίδευση, όσον αφορά στην υιοθέτηση της Οδηγίας για τη Φερεγγυότητα ΙΙ. Η Έφορος μάς πληροφόρησε ότι θεωρεί ότι οι δηλώσεις των πιο πάνω λειτουργών ελέγχου δεν αποτελούν τεκμήριο για το εν λόγω θέμα. Μας διαβεβαίωσε επίσης ότι οι λειτουργοί ελέγχου συμμετέχουν σε διάφορα σχετικά σεμινάρια και συνέδρια, στα πλαίσια που το επιτρέπουν οι οικονομικοί και οι ανθρώπινοι πόροι της Υπηρεσίας, και απέδωσε τις δηλώσεις τους στο άγχος που νιώθουν για το εύρος των ελέγχων που θα πρέπει να διεξάγουν σύντομα με την εφαρμογή της Φερεγγυότητας ΙΙ. Η Υπηρεσία, ωστόσο, δεν ήταν σε θέση να τεκμηριώσει το πιο πάνω, αφού όταν ζητήθηκε από την Υπηρεσία μας κατάλογος των λειτουργών ελέγχου, που συμμετείχαν στα πιο πάνω σεμινάρια, χρειάστηκε να ερωτηθούν οι ίδιοι οι λειτουργοί ελέγχου. Επίσης, στην κατάσταση που ετοιμάστηκε και μας αποστάληκε περιλήφθηκαν 10 σεμινάρια/συνέδρια, τα οποία διενεργήθηκαν από το 2007 μέχρι τον Οκτώβριο του 2015, και στα οποία είτε συμμετείχαν διάφοροι λειτουργοί ελέγχου ή τους διανεμήθηκε το σχετικό υλικό. Επιπλέον, όπως μας αναφέρθηκε διενεργούνται και ενδοτμηματικά σεμινάρια από το 2009. Η Υπηρεσία μας εξασφάλισε το πρόγραμμα από τα δύο τελευταία σεμινάρια τα οποία περιλαμβάνονταν στη κατάσταση που μας αποστάληκε. Το ένα, μικρής διάρκειας, αφορούσε σε καθοδήγηση των εποπτευόμενων για την ετοιμασία εκθέσεων Own Risk & Solvency Assessment/Forward Looking Assessment of Own Risk καθώς και στη διαμόρφωση πολιτικής ανάληψης κινδύνων. Το άλλο ήταν συνέδριο στο οποίο έγιναν ολιγόλεπτες παρουσιάσεις από διάφορους παρευρισκόμενους και κατά συνέπεια όχι σε βάθος ανάλυση. Όσον αφορά στην πρακτική εξάσκηση, η Έφορος μάς ενημέρωσε ότι έγινε ενδοτμηματική παρουσίαση το 2010. Επιπλέον, μας πληροφόρησε ότι τον Ιούνιο του 2015 ξεκίνησε ο έλεγχος/επιθεώρηση των στοιχείων που υπέβαλαν οι ασφαλιστικές εταιρείες σχετικά με τη Φερεγγυότητα ΙΙ. Σύσταση: Όπως ετοιμαστεί πρόγραμμα επιμόρφωσης του προσωπικού το οποίο να περιλαμβάνει και πρακτική εξάσκηση. Επιπλέον, θα πρέπει σε ανώτερο επίπεδο να διασφαλίζεται ότι όλοι ανεξαιρέτως οι λειτουργοί ελέγχου της Υπηρεσίας έχουν τύχει επαρκούς εκπαίδευσης ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά, ιδιαίτερα όταν το σχετικό θερμικό πλαίσιο αλλάξει. (β) Πιθανή αντιμετώπιση προβλημάτων φερεγγυότητας των ασφαλιστικών εταιρειών με βάση τη Φερεγγυότητα ΙΙ. Από την άσκηση αντοχής που διεξήγαγε η Εποπτική Αρχή στις 30 εταιρείες που εμπίπτουν κάτω από το καθεστώς της Φερεγγυότητας ΙΙ, από τις 34 που ήταν αδειοδοτημένες κατά τις 31.12.2013, διαπιστώθηκε ότι 10 εταιρείες, με βάση τα δεδομένα τους κατά τις 31.12.2013, δεν τηρούσαν τα απαιτούμενα όρια φερεγγυότητας. Όπως αναφέρεται στην έκθεση που υποβλήθηκε στην EIOPA για ενημέρωσή της για τα αποτελέσματα του πιο πάνω ελέγχου, για τις 3 από τις 10 εταιρείες το πρόβλημα λύνεται με αύξηση της διασποράς των περιουσιακών τους στοιχείων ενώ για τις υπόλοιπες 7 το πρόβλημα λύνεται μόνο με αύξηση κεφαλαίων. Το συνολικό ποσό της απαιτούμενης αύξησης κεφαλαίων, ανερχόταν σε €30,8 εκ. εκ των οποίων τα €22 εκ. αφορούν σε μία ασφαλιστική εταιρεία που είναι θυγατρική εταιρεία ξένου ομίλου ο οποίος βρίσκεται σε διαδικασία αναδιαμόρφωσης της εταιρικής του δομής και υπάρχει διαβεβαίωση διοχέτευσης της θυγατρικής εταιρείας με τα απαιτούμενα κεφάλαια, πριν την εφαρμογή της Φερεγγυότητας ΙΙ. Επιπλέον, με βάση τις εκθέσεις Own Risk and Solvency Assessment (ORSA), η ετοιμασία των οποίων αποτελεί υποχρέωση των ασφαλιστικών εταιρειών βάσει της Οδηγίας για τη Φερεγγυότητα ΙΙ, 2 εταιρείες διαφαίνεται ότι θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα το 2016 με την εισαγωγή της Φερεγγυότητας ΙΙ και απαιτείται η συνεχής παρακολούθηση τους από την Εποπτική Αρχή. Για τις ασφαλιστικές εταιρίες που κατά το πρώτο έτος εφαρμογής της Φερεγγυότητας ΙΙ θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα κεφαλαίων για σκοπούς φερεγγυότητας, παρέχεται 2ετης περίοδος προσαρμογής (μέχρι 31.12.2017). Σύσταση: Όπως εξακολουθεί να παρακολουθείται συστηματικά η φερεγγυότητα των εταιρειών και όπως τους παρέχεται επαρκής καθοδήγηση για την εφαρμογή της Φερεγγυότητας ΙΙ, από 1.1.2016.Όπως μας πληροφόρησε η Έφορος, μέχρι τις 30.6.2015 ο αριθμός των εταιρειών που βρίσκονται κάτω από τα όρια της Φερεγγυότητας ΙΙ μειώθηκε στις 3 και τα συνολικά νέα κεφάλαια που θα χρειαστούν περιορίστηκαν σε ποσό γύρω στα €5 εκ. Αντιμετώπιση νομικών θεμάτων. Η Εποπτική Αρχή, ως Υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών, δεν εργοδοτεί νομικό σύμβουλο, αλλά για τα νομικά θέματα που προκύπτουν κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της, απευθύνεται στη Νομική Υπηρεσία. Όπως μας έχει αναφερθεί, η περίοδος αναμονής για λήψη της γνωμάτευσης της Νομικής Υπηρεσίας κυμαίνεται μεταξύ 6-18 μήνες ακόμη και σε περιπτώσεις που η ανταπόκριση της Εποπτικής Αρχής πρέπει να είναι άμεση. Λόγω της πιο πάνω καθυστέρησης, δεν δίδεται έγκαιρα απάντηση στους ασφαλισμένους ή και στις εταιρείες με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η Εποπτική Αρχή ακόμη και με μηνύσεις από τα ενδιαφερόμενα μέρη. Σύσταση: Όπως μελετηθεί το ενδεχόμενο, είτε για στελέχωση της Εποπτικής Αρχής με νομικό σύμβουλο που θα τοποθετηθεί από τον Γενικό Εισαγγελέα, είτε για αγορά υπηρεσιών νομικού συμβούλου κατόπιν έγκρισης από τον Γενικό Εισαγγελέα, ο οποίος θα έχει εξειδικευμένη γνώση σε θέματα που αφορούν στον ασφαλιστικό τομέα και στα καθήκοντα του οποίου θα είναι και η ενημέρωση του προσωπικού για τυχόν νέες νομοθετικές ρυθμίσεις καθώς και η ετοιμασία τροποποιητικών νομοσχεδίων όπου απαιτείται. Βρείτε την ετήσια έκθεση του Γενικού Ελεγκτή στα "Συνημμένα αρχεία". Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Nextdeal newsroom, 19/4/2024 Στη διάσκεψη #EUTeens4Green, η νεολαία θέτει τις βάσεις για μια συμπεριληπτική πράσινη μετάβαση!
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει μια εργαλειοθήκη για τη στήριξη της κοινωνικής στέγασης στα κράτη μέλη! H Επιτροπή δημοσίευσε μια εργαλειοθήκη, η οποία θα βοηθήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο να αξιοποιήσουν με... Nextdeal newsroom, 19/04/2024 - 09:04 19/4/2024
Οι ασφαλιστές, οι πλοιοκτήτες και η κατάρρευση της γέφυρας της Βαλτιμόρης! Ο πλοιοκτήτης και διαχειριστής του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali - η Grace Ocean Pte με έδρα τη Σιγκαπούρη και η... Nextdeal newsroom, 04/04/2024 - 11:26 4/4/2024